تنظیم پیش‌نویس بودجه سه سال آینده روسیه براساس بهای 40 دلاری نفت

روسیه در پی کاهش شدید بهای نفت و مواجه شدن با کسری بودجه، پیش‌نویس بودجه سه سال آینده را بر اساس نفت 40 دلاری تنظیم کرد.

تنظیم پیشنویس بودجه سه سال آینده روسیه براساس نفت 40 دلاری
 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی‌ان‌ان، دولت روسیه پیش‌نویس بودجه سه سال آینده این کشوررا با فرض فروش نفت به بهای 40 دلار تنظیم کرده است. بهای کنونی نفت بشکه‌ای 50 دلار است. 

روسیه پس از عربستان سعودی، دومین صادرکننده بزرگ نفت است. مسکو با عربستان سعودی و دیگر اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای مهار کردن عرضه طلای سیاه به منظور افزایش بهای آن مذاکره کرده است.

«ولادیمیر پوتین،» رئیس‌جمهور روسیه، پیش‌نویس بودجه مذکور را برای مقابله با پیامدهای اجرا نشدن احتمالی توافق اعضای اوپک برای توقف تولید نفت در سطح معینی، آماده کرده است. دولت روسیه در سال 2015 بودجه را براساس بهای 100 دلاری نفت بسته بود؛ اما بهای طلای سیاه در این زمان به نصف این رقم رسید.

کاهش بهای نفت و اشباع بازار دولت روسیه را به کاهش هزینه‌ها و کاهش دستمزدها وادار کرد. این اقدام تظاهراتی را در پی داشت.

بودجه سال 2016 براساس بهای 50 دلاری نفت بسته شد که 10 دلار از بهای متوسط 9 ماه نخست این سال بیشتر بود و دولت بار دیگر مجبور شد برنامه‌هایش را تغییر دهد. بودجه روسیه اوایل ماه جاری اصلاح شد تا با هزینه‌کردهای دفاعی و پرداخت حقوق بازنشستگان تطبیق یابد. این شرایط احتمال قرض گرفتن را افزایش می‌دهد: پیش‌بینی می‌شود کسری بودجه  به 3.7 درصد تولید ناخالص داخلی برسد.

نخست‌وزیر روسیه اعلام کرده این کشور بیش از این نمی‌تواند با داشتن بدهی ادامه دهد و دستور کاهش هزینه‌ها را صادر کرد. وی قصد دارد کسری بودجه را تا سال 2019 به کمتر از 1.2 درصد تولید ناخالص داخلی کاهش دهد.

روسیه باید هرچه زودتر به اقتصاد خود نظم بدهد زیرا به زودی ذخایر نقدی‌اش تمام می‌شوند. روسیه در تلاش است وابستگی خود به نفت و گاز را کاهش دهد. در حال حاضر 37 درصد درآمد دولت از بخش انرژی تأمین می‌شود، این درحالیست که  2 سال‌ پیش 50 درصد درآمد دولت از این بخش بدست می‌آمد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار