کرمانشاه؛

گندمکاران در بلاتکلیفی

مدیرعامل کانون هماهنگی و حمایتی تشکل‌های کشاورزی کشور گفت: گندمکاران در بلاتکلیفی بسر می‌برند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ سجاد سنجابی گفت:تاکنون به این حد ضعف در برنامه ریزی برای پرداخت وجه گندم کشاورزان وجود نداشته است.

وی گفت: بعد از گذشت چهار ماه از تحویل گندم هنوز تنها نیمی از وجه گندم خریداری شده، آن هم به صورت قطره چکانی پرداخت شده است، در حالیکه این امر مسأله سیل یا زلزله یا طوفان که غیرقابل پیش بینی باشد نبوده و یکباره حادث نشده است.

مدیرعامل کانون هماهنگی و حمایتی تشکل‌های کشاورزی کشور گفت: گندمکاران مطابق روال معمول پرداخت اقساط تسهیلات و بدهی به افراد متفرقه رامعمولا به تیرماه هر سال محول می کنند که وجوه حاصل از فروش محصولاتشان را دریافت کرده‌اند، اما امسال بواسطه عدم پرداخت پول مجصولشان، با حجم انبوهی از طلب کاران مواجه شدند که جواب معقول برای آن نداشته و اعتبارشان نیز مخدوش شد.

سنجابی در ادامه با انتقاد از تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات، گفت: با توجه به شروع فصل کشت در بسیاری از نقاط کشور تاکنون از قیمت خرید تضمینی گندم و دیگر محصولات کشاورزی که بر اساس قانون باید تا آخر شهریور ماه هر سال بصورت رسمی اعلام شود خبری نشده است و کشاورزان در بلاتکلیفی بسر می‌برند.

سنجابی در ادامه اشاره‌ای هم به موضوع پایین بودن قیمت گندم خارجی داشت و با بیان اینکه قیمت این گندم گویی به ازای هر کیلوگرم 800 تومان است، گفت: به عنوان یک کشاورز با سابقه و با تجربه تعهد می دهم اگر امکانات و تجهیزاتی که در اختیار یک کشاورز قزاقستانی، آمریکایی، روسی و یا هر کشور دیگر صادر کننده گندم قرار دارد در اختیار کشاورزان ایران باشد، با هزینه‌های کمتر و قیمت پایین تری گندم در کشور نا تولید خواهد شد.

مدیر عامل کانون هماهنگی و حمایتی تشکل‌های کشاورزی کشور ادامه داد: همچنین نرخ تسهیلات پرداختی به کشاورزان این کشورها کمتر از شش درصد است، در حالیکه کشاورزان ایرانی حداقل 18 درصد بهره می پردازد و این رقم در صورت هرگونه تأخیر تا 30 درصد افزایش می یابد. این در شرایطی است که این تسهیلات هم به راحتی قابل دسترسی نیست و غالباً با هزار دردسر دریافت می‌شود.

سنجابی گفت: ماشین آلات فرسوده داشت و برداشت، سم غیرقابل استفاده، کود گرانقیمت و هزینه حمل و نقل غیرمنطقی از دیگر عواملی است که کشاورزان کشور با آن دست به گریبان هستند، اما کشاورزان سایر کشورهای مورد اشاره عموماً این دغدغه را ندارند و به همین علت قیمت تمام شده گندم آنها پایین تر است، لذا مقایسه نرخ گندم این کشورها با کشورمان به هیچ وجه عنوان قابل استناد و منطقی نیست.


انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار