قوکاسیان به دنبال امپراطوری در هنر و سینما نبود

محمدرضا اصلانی گفت: او همیشه لبخند بر لب بود و به همه نیکی کرد و به دنبال امپراطوری در هنر و سینما نبود.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم یادبود مرحوم زاون قوکاسیان با حضور تعدادی از اهالی سینما از جمله خسروسینایی، کیوان کثیریان، مرتضی رزاق کریمی و.... عصر امروز در موزه هنرهای معاصر برگزار شد. 

محمدرضا اصلانی منتقد سینما پس از بیان سخنانی در خصوص زندگی، شخصیت و فعالیت سینمایی زاون قوکاسیان و مشکلاتی که در اصفهان برای وی رخ داد، گفت: او همیشه لبخند بر لب بود و به همه نیکی کرد و به دنبال امپراطوری در هنر و سینما نبود.

وی افزود: با زاون در اصفهان بدرفتاری شد و این اتفاق باعث تعجب و حیرت ما شد. بیشتر از عصبانی بودن، حیرت زده بودیم. او با راه اندازی یک دانشکده و تدریس، این طرد شدگی را جبران کرد. ولی آنهایی که با او بدرفتاری کردند پشیمان شدند ولی هیچ اقدامی برای این پشیمانی نکردند. ما اینجا برای زاون قوکاسیان و سینما هستیم. او به ابعاد و زوایای سینما مسلط و آگاه بود. الان سینمای ما نیازمند دقت و هوشیاری بیشتری از سوی مسئولان سینما است.

دکتر ناصر فکوهی با اشاره به فعالیت های آموزشی و سینمایی زاون قوکاسیان گفت: موضوع اول به سهم زاون در فرهنگ ما مربوط می‌شود. زاون از آن دسته سینماگرانی بود که در دهه ۵۰ شروع به نگارش منتقدانه در سینما کردند. کتاب هایی که زاون قبل از انقلاب منتشر کرد و تا سال ها پس از انقلاب ادامه داد، جنبه آموزشی و علمی نقد بود.
 
این پژوهشگر و منتقد اظهار داشت: فیلم های زاون هم مثل کتاب‌ها و آثار مکتوبش جنبه آموزشی داشت و نقد را یاد می داد. متاسفانه در برخی هنرها به طور اندک توانستیم بخش آموزشی را تقویت کنیم و در بسیاری از هنرها اصلا نتوانستیم. زاون در کنار آموزش، با مستندهایش سینما را به هنرجویانش آموزش می داد.

فکوهی اظهار داشت: زاون اگر فقط به خودش و منافعش فکر میکرد مسلما موفقیت های فردی بیشتری داشت و میتوانست ثروت بسیار بیشتری بدست بیاورد. من هرگز کسی را به ادب و احترام زاون ندیدم و هرکسی با او آشنا میشد. صمیمیت و رفتار دوستانه او را متوجه میشد. اگر افراد جامعه مثل زاون باشند می‌توان گفت جامعه خوبی داریم.

یونس تراکمه از دوستان زاون با تمجید از این منتقد گفت: او بسیار کارهای مهم کرد اما این کارهای مهم به چشمش نمی‌آمد. تمام هیجان زاون در سفرهایش بود. گفتگوهایش تمام انگیزه‌اش بود. گفتگو با ارحام صدر هم سرشار از هیجان و نوستالژی برای او از اصفهان بود. زاون هرکاری کرد در راستای شور و شوق هیجان او بود. وقتی پدر زاون درگذشت، انگار پدر مدرنیته اصفهان مرد. زاون غول آسا پیکری داشت و مهربان دلی. زندگی بدون زاون چه خواهد داشت.

اصلانی بیان کرد: استاد جمشید مشایخی قرار بود به این مراسم بیاید اما متاسفانه حالشان بد شد و نیاز به اورژانس پیدا کردند. امیدواریم حالشان هرچه زودتر خوب شود.

پس از بخش سخنرانی، مستند یادبود زاون قوکاسیان پخش شد.

رخشان بنی اعتماد، کیومرث پوراحمد و جمشید مشایخی از غایبان این مراسم بودند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار