سمنان؛

طلای زر خیز دامغان برداشت شد

شهرستان دامغان با تولید سالانه 40 هزار تن پسته، یکی از مناطق مهم کشت پسته در کشور است که قدمت چند هزار ساله دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان؛در اقتصاد امروز از پسته به عنوان طلای سبز نام می برند چرا که با ارزش غذایی بالا هم مصرف بسیار خوب داخلی وهم ارزش مناسب صادراتی و در نتیجه ارز اوری دارد.

18 هکتار در دامغان زیر کشت درختان پسته است که زمینه ساز اشتغال بیش از 5 هزار کشاورز شده است و با ساخت صنایع تبدیلی در استان علاوه بر ارزش افزوده سبب ایجاد شغل های جدید نیز می شود.

شاه پسند، ممتاز، خنجری، عباس علی، اکبری، احمدآقایی، کله قوچی،فندقی از ارقام تولیدی پسته در این منطقه است که گرچه از نظر کیفیت و تولید ارگانیک هم تراز با بهترین محصولات است اما عدم برنامه ریزی و سیاست گزاری های درست باعث دست درازی دلالان شده و گل سرسبد صادرات این منطقه را از لیست برند ها و شهرت واقعی آن خط زده است ؛اصحابی مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزی پسته کاران دامغان با اشاره به سنگینی کفه سود دلالان در بازار پسته گفت :قیمت فروش تمام شده این محصول برای کشاورزان رضایت بخش نیست و طبق گزارش انجمن پسته ایران بیش از 40 هزار تن پسته در سال گذشته بر دست آنان مانده است.

سال 93 گمرک سمنان در را برای صادرات مستقیم این محصول استراتژیک باز کرد اما طی این سال ها استقبال قابل توجهی نداشته است،علی سعدالدین مدیر کل گمرک سمنان با بیان اینکه بخش اعظم صادرات پسته از طریق گمرک استان های تهران و کرمان صورت می گیرد گفت : استان سمنان امکانات و تسهیلاتی مناسب همچون تخفیف مالیاتی وحمل بار مستقیم از محل تولید را برای کشاورزان در نظر گرفته است.

اصحابی علت عدم استقبال کشاورزان و تجار پسته را نبود آزیشگاه مجهز برای صادرات در استان عنوان کرد و گفت : با توجه به اینکه دامغان یکی از قطب های تولید پسته کشور است وتوانسته با کیفیت و طعم کم نظیرش ،بازارهای داخلی و خارجی را جذب کند اما متاسفانه برای صادرات به کشورهای خارجی و مخصوصا کشورهای اروپایی دستگاه تست آفلاتوکسین در استان وجود ندارد و همین سبب می شود تولید کنندگان پسته در دامغان محصولاتشان را از درگاه گمرک استان های دیگر و به نام آن استان ها از کشور صادر کنند.

نبود اتحادیه و تشکیلات ثابت که بتواند از خرده تولیدکنندگان پسته را خریداری کند از دیگر مشکلات صادرات از گمرک سمنان است که عامری کشاورز دامغانی آن را تایید کرد و گفت :صادرات پسته از گمرک سمنان اطلاع رسانی مناسبی بین کشاورزان نداشته است و بسیاری از ما هنوز نمی دانیم که گمرک سمنان در صادرات پسته نیزفعال است.

حسین اصغری معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان سمنان ، نبود صنایع تکمیلی را از دیگر چالش صادرات پسته عنوان کرد و افزود: 70 درصد پسته به صورت تازه خوری مصرف می شود که اگر این میزان خشک و یا به صورت فرآوری وارد بازارشود، ضمن ایجاد اشتغال ،ارزش افزوده بسیار بیشتری عاید کشاورز و تولیدکننده نیز خواهد شد.

متوسط برداشت پسته 3 تن در هر هکتار است و کشاورزان سخت کوش دامغانی این میزان در دامغان را به رقم 36 تن نیز رسانده اند و همین سبب شده تا خاک زر خیزدامغان رکوردار برداشت پسته کشور معرفی شود که سالانه 900 میلیارد تومان گردش مالی را دارد.

خوشه صنعتی پسته به عنوان سومین خوشه صنعتی در استان بعد از گچ و تولید قطعات خوردو مطرح شده تا توسعه صنعتی و اقتصادی با گام های بلند تری طی شود و از پتانسیل ها و امکانات هر منطقه بهترین سودآوری صورت پذیرد.

کلاته ملایی عامل توسعه خوشه صنعتی پسته دامغان در خصوص اقدامات انجام شده این طرح گفت : برگزاری جشنواره ملی پسته،جذب بازار فروش و سرمایه گذار، ثبت دو علامت تجاری جدید ، آموزش های نوین کشاورزی به باغداران و افزایش ماندگاری پسته با بسته بندیهای جدید از جمله برنامه های صورت گرفته در این طرح است.

امید است که این طرح بتواند کارگشای مشکلات کشاورزان و تولیدکنندگان شود و پسته های خندان دامغان با مدیریت در ارزآوری و ایجاد اشتغال لبخند رضایت را بر لبان مردم هم بنشاند.

انتهای پیام/ف


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار