شکل‌گیری بافت کامل و یکپارچه استخوان با استفاده از مرجان دریایی

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از ترکیب مرجان دریایی در بستر پلیمری نانولیفی داربست‌هایی را عرضه کرده‌اند که قادر است در کمتر از سه ماه بافت یکپارچه استخوانی تولید کند.

فاطمه حجازی دانشجو دانشگاه صنعتی امیرکبیر محقق این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: محققان این دانشگاه موقف شدند داربست‌های نانولیفی برای ترمیم بافت استخوان تولید کنند که این داربست‌های نانو لیفی به دلیل شباهت ساختاری به ماتریس برون‌سلولی طبیعی بدن بسیار مناسب برای رشد و تکثیر سلول‌ها است.

وی ادامه داد: در این طرح که به صورت سه‌بعدی است داربست‌های نانولیفی سلول‌ها می‌توانند در یک محیط رشد کرده و عملکردهای طبیعی خود را نشان دهند.

این محقق بیان کرد: در این مطالعات از ساختارهای سه‌بعدی نانو لیفی بهره بردیم تا با ترغیب سلول‌ها به رشد، تکثیر و تمایزات استئوژنیک، بازسازی بافت استخوان را ارتقاء داده و ترمیم آسیب استخوانی را تسریع بخشیم.

حجازی در خصوص کاربرد مرجان دریایی در این داربست‌ها گفت: در کنار فاز پلیمری داربست از مرجان دریایی استفاده شد که مرجان‌ها به دلیل ساختار ویژه خود خواص استخوان‌سازی شدیدی در داربست ایجاد می‌کند که این امر به بازسازی استخوان آسیب دیده کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: در این پروژه از روش الکتروریسی اصلاح شده استفاده شده است که با استفاده از این‌ روش توانستیم داربست‌های نانو لیفی سه‌بعدی و ضخیم تولید کنیم تا امکان استفاده از آن‌ها برای هر نوع آسیبی با هر ابعادی فراهم شود.

محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: در این طرح از مزایای ساختارهای پلیمری نانولیفی همراه با خواص استئوژنیک مرجان دریایی برای ترمیم نقص‌های استخوانی استفاده شده است تا در زمینه‌های پزشکی درچه‌ای جدید در استفاده از مرجان‌های دریایی به عنوان منبع ملی باشد.

حجازی یادآور شد: داربست تهیه شده با این روش از خواص مکانیکی بالایی برخوردار بوده و تا زمان ترمیم بافت استخوان قادر به تحمل بارهای وارده است. از طرفی با استفاده از این مطالعات درونی شکل‌گیری بافت کامل و یکپارچه استخوان در کمتر از 3 ماه صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار