اردبیل؛

آغاز آیین دیرین طشت‌گذاری در اردبیل

در آستانه ماه محرم و ایام سوگواری سید و سالار شهیدان امام حسین‌(ع) اردبیلی‌ها با برگزاری رسم دیرین طشت‌گذاری در مسجد جامع اردبیل به استقبال عزای حسینی رفتند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ در مراسمی دیروز در مسجد جامع اردبیل آغاز شد عزاداران حسینی از محلات ششگانه در قالب گروه‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی با حضور در مسجد جامع تا شامگاه امروز در این مکان معنوی عزاداری کرده و به یاد سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) در حزن و اندوهی غمبار اشک ماتم ریخته و برسر و سینه می‌زنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل در حاشیه این مراسم اظهار کرد: جهان بشریت همچنان در حیرت و تعجب عشق امامت اسلامی به ویژه شیعیان به امام حسین (ع) است که بعد از قرن‌ها همچنان این عشق و حرارت معنوی سوزان و حکایت از یک علاقه و باور دیرپا دارد.

حجت‌الاسلام مهدی ستوده افزود: با تداوم چنین برنامه‌های معنوی سنتی که اردبیل بنیان‌گذار آن است عزاداران به استقبال ماه محرمی می‌روند که همه ساله یادآور دو اردوگاه حق و باطل است که در آن همواره اردوگاه حق بر اردوگاه باطل غالب بوده است.

وی به دیرینگی بیش از 80 ساله مراسم طشت‌گذاری در اردبیل آن هم به شکل سنتی و همراه با حضور گسترده و پرشور مردم اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه مراسم قرار است از ساعت 13:30 دقیقه آغاز شود اما از قبل از ظهر عزاداران حسینی در دارالارشاد اردبیل و میهمانی از استان‌های مختلف و کشورهای همسایه با رخت سیاه در این مراسم حاضر شده و بیش از 9 ساعت وقت خود را صرف عزاداری و نشان دادن عشق و ارادت به ساحت امام حسین (ع) می‌کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل یادآور شد: امسال با تدبیری خاص و با همت هیأت‌ امنا تصمیم بر این است تا مراسم سر ساعت آغاز شده و مداحان و نوحه‌خوانان به موقع برنامه خود را اجرا کرده و تا 9 شب این مراسم را به نقطه پایان برسانند.

ستوده ادامه داد: به دنبال مراسم طشت‌گذاری مسجد جامع اردبیل طی دو روز آینده در سایر مساجد استان نیز شبیه این آیین برگزار شده و عزاداران حسینی در سوگ سید و سالار شهیدان به مدت 2 ماه سوگواری خواهند کرد.

گفتنی است؛ در سایر شهرهای استان اردبیل نیز نظیر این مراسم و همچنین آیین استقبال از محرم برگزار شده و یا در حال برگزاری است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.