دستغیب خبر داد

حضور 15 کشور خارجی در کنفرانس بین المللی اسلام و حقوق بشر دوستانه

مدیر مرکز مطالعات تطبیقی اسلام و حقوق بین المللی بشر‌دوستانه از برگزاری دهمین کنفرانس بین‌المللی اسلام و حقوق بشردوستانه با حضور 10 الی 15 کشور خارجی و سخنرانی 30 الی 40 نفر از علمای دینی سراسر جهان در آذر ماه امسال در قم خبر داد.

حضور 15 کشور خارجی در کنفرانس بین المللی اسلام و حقوق بشر دوستانه

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سید محمدرضا دستغیب مدیر مرکز مطالعات تطبیقی اسلام و حقوق بین المللی بشر دوستانه در سومین میزگرد آماده‌سازی کنفرانس بین المللی اسلام و حقوق بین المللی بشردوستانه که امروز(چهارشنبه)برگزار شد، اظهار داشت: از سال 2006 جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و کمیته بین المللی صلیب سرخ از مرکز مطالعات تطبیقی اسلام حقوق بین‌المللی بشردوستانه برای برگزاری مشترک کارگاه‌های آموزشی، همایش‌ها و میزگردهایی با اندیشمندان اسلامی برای ترسیم اصول مشترک بشردوستانه در اسلام و حقوق بین‌المللی بشردوستانه به منظور افزایش احترام نسبت به کرامت انسانی در درگیری‌های مسلحانه شروع به فعالیت کرده است.

وی گفت: کنفرانس بین المللی اسلام و حقوق بشر دوستانه قرار است به مناسبت دهمین سالگرد گفتگوی اسلام و حقوق بین المللی بشر دوستانه و اندیشمندان اسلامی 10الی پانزده کشور و سخنرانی 30 الی 40 نفر از صاحب نظران جهانی این عرصه در آذر ماه امسال در قم برگزار شود.

مدیر مرکز مطالعات تطبیقی اسلام و حقوق بین المللی بشر‌دوستانه تصریح کرد: این رویداد فرصتی را در اختیار کارشناسان ایرانی و خارجی قرار داده تا به معرفی میراث بشر دوستانه ادیان اسلام، مسیحیت پرداخته و ارزش ها و اهداف مشترک بشر دوستانه همچون حمایت از کرامت انسانی در شرایط درگیری مسلحانه را مشخص کنند.

دستغیب گفت: اندیشمندان برجسته دینی از حوزه علمیه قم، دانشگاه مذاهب اسلام، مرکز بین المللی گفتگوی ادیان، دانشگاه ادیان، شورای خلیفه گری ارامنه تهران، دانشگاه پست دام آلمان، انجمن کلیسای انجیلی آلمانی زبان در ایران، جامعه یهودیان و زرتشتیان ایران سهم علمی در برگزاری این رویداد دارند.

مدیر مرکز مطالعات تطبیقی اسلام و حقوق بین المللی بشر‌دوستانه گفت: این نشست و حضور نمایندگان ادیان بزرگ آسمانی در کنار هم نشان می‌دهد که تا چه حد حقوق بین المللی بشر دوستانه ریشه در ارزش های دینی و اخلاقی داشته و دین از چه ظرفیت گسترده ای برای نهادینه کردن این ارزش ها در ضمیر انسان ها و هم اندیشی و همکاری همه جانبه در جهت حمایت و حراست از کرامت انسان برخوردار است.

وی بیان داشت: ارزش‌های مشترک بین اسلام و حقوق بشر‌دوستانه بخشی از فقه اسلامی است که ناظر به رعایت حقوق آسیب دیدگان جنگ یا نحوه تحدید سلاح و به کارگیری سلاح است، چراکه اسلام و حقوق بشردوستانه بین‌المللی از مباحث فلسفی برخوردارند که در زمان درگیری مسلحانه باید برای حفظ کرامت انسانی تلاش کرد.

مدیر مرکز مطالعات تطبیقی اسلام و حقوق بین المللی بشر‌دوستانه تصریح کرد: هدف از این کنفرانس استفاده از نفوذ معنوی علمای اسلام در جهت حفظ آلام بشری است.

وی گفت: از حدود 10سال پیش مرکز مطالعات تطبیقی اسلام و حقوق بشر دوستانه، مطالعات خود را در زمینه تشابهات حقوقی و ارزش های مشترک اسلامی و نظام حقوق بشردوستانه بین المللی آغاز کرده است تا ریشه های مشترک و راهکارهای برون رفت از چالش های موجود در جهان مشخص شود.

وی ادامه داد: مطالعاتی از جمله آثار تخریبی درگیری های مسلحانه در محیط زیست و حمایت از غیر نظامیان ، اسرا و کادر پزشکی از جمله نتایج این مطالعات ده ساله مرکز ما می‌باشد.

دستغیب در پایان گفت: در این کنفرانس از نصایح علمای اسلامی در جهت حفظ کرامت انسانی و تحکیم آن در درگیری های مسلحانه استفاده می کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار