المانیتور: آیا روابط نظامی آمریکا و ترکیه در خطر است؟

پایگاه اینترنتی المانیتور در مطلبی به بررسی وضع پیچیده روابط نظامی ترکیه و آمریکا پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان المانیتور در مطلبی نوشت: روابط نظامی عمیق ترکیه و آمریکا تا دو سال پیش، نمونه کاملی از همکاری های مشترک در آموزش و تجهیز نیروهای نظامی و اجرای عملیات های ناتو بود. سطح بالایی از همکاری ها میان نیروهای نظامی آمریکا و ترکیه وجود داشت. در آن زمان، پروژه های دفاعی بسیاری به ارزش میلیاردها دلار میان دو کشور در حال اجرا بود و طی این پروژه ها، شمار زیادی از افسران کرد برای آموزش به آمریکا رفتند. دو طرف سالانه بیش از 20 رزمایش نظامی دو یا چندجانبه نیز انجام می دادند.

در حال حاضر به نظر می رسد روابط گسترده و عمیق دو کشور کمرنگ شده است. علی بیلگین ورلیک، سرهنگ بازنشسته ارتش ترکیه و استاد دانشگاه، با اشاره به تغییرات اجتماعی پس از کودتای نافرجام به تاثیر آن بر روابط میان دو کشور پرداخت و گفت: «خشم و بی اعتمادی مردم ترکیه نسبت به آمریکا افزایش یافته است. پس از کودتای نافرجام ترکیه در 15 ژوئیه (25 تیر)، برخی گروه های سیاسی هدایت این کودتا را به آمریکا نسبت دادند. آنها اعلام کردند آمریکا در این کودتا دست داشته است. همین امر باعث افزایش خشم و انزجار مردم ترکیه از آمریکا شد.» وی در ادامه افزود: «نقش فتح الله گولن در این کودتا و مخالفت آمریکا با استرداد وی، بی اعتمادی نسبت به واشینگتن را بیش از پیش کرد.»

ورلیک اظهار کرد: «حتی اگر دولت ترکیه نیز خواهان ادامه روابط نزدیک با آمریکا باشد، فشار اجتماعی موجود این اجازه را نمی دهد.» وی افزود: «تا زمانی که آمریکا گولن را تحویل ندهد، این فشار ادامه خواهد داشت.»

اوگور گونگور، سرهنگ بازنشسته ارتش و استاد روابط بین الملل، نیز اظهار کرد: «در حال حاضر، سیاستمداران آنکارا روابط دوجانبه ارتش آمریکا و ترکیه و همچنین دامنه همکاری های مشترک این دو کشور را تبیین می کنند.»

با این حال، منابع نزدیک به سفارت آمریکا در آنکارا تضعیف محسوس روابط دو کشور را یک مساله ریشه ای می دانند؛ نه نتیجه مسائل روزمره ای از قبیل مخالفت آمریکا با استرداد گولن. یک منبع آگاه در این خصوص گفت: «تغییرات دائم و روزافزون در دیدگاه های ترکیه، این کشور را غیر قابل پیش بینی و چشم انداز تقویت مجدد روابط آنکارا و واشینگتن را دور از دسترس کرده است.»

همچنین آنکارا درخصوص روابط آمریکا با کردهای سوریه دچار شک و تردید است. ترکیه می خواهد بداند آمریکا به دنبال روابط راهبردی بلندمدت با احزاب کرد سوریه است یا تنها در جهت پیشبرد اهداف کوتاه مدت خود به حمایت از آنها می پردازد. 

با این حال، تغییرات قابل توجهی در الگوی روابط نظامی دو کشور به وجود آمده است. در الگوی جدید، بازیگران متعددی بر روابط آنکارا و واشینگتن تاثیرگذارند که این امر، اوضاع را پیچیده تر می کند. فشار اجتماعی و افزایش بی اعتمادی نسبت به آمریکا نیز این روابط را با چالش رو به رو کرده است. واشینگتن نسبت به این تغییرات بی توجه است و نمی خواهد خود را با آن وفق دهد. آمریکا باید بداند مخالفتش با استرداد گولن تبدیل به یک بحران بزرگ و تاثیرگذار در روابط نظامی دو کشور خواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار