آیا نشست بروکسل نویدبخش آینده‎ای‎ روشن برای افغانستان خواهد بود؟

نشست بروکسل در آینده نزدیک با محوریت سیاست و اقتصاد افغانستان برگزار می‎شود و باید دید که این نشست چگونه می‎تواند در توانمندسازی مولفه‎های اقتصاد و امنیت در افغانستان موثر باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مسائلی که افغانستان را در ارتقای توسعه‏‎ملی و دست‌یابی به چشم‌اندازهای اقتصادی با معضل مواجه ساخته، نبود منابع مالی کافی است.
 
روشن است که تدوین چهارچوبی مشخص برای برنامه‌ریزی زیربنایی بدون داشتن امکانات و منابع لازم امکان‌پذیر نیست. لذا جامعه بین‌المللی برای حل مشکلات مذکور و توانمندسازی اقتصادی افغانستان تصمیم به برگزاری نشست بروکسل کرده است.
 
برهمین اساس پایتخت بلژیک در روزهای 13 و 14 مهرماه(میزان) سال جاری میزبان کنفرانسی خواهد بود که در آن جامعه بین‌المللی با هدف ارائه تعهدات مالی مشخص برای چهار سال آینده افغانستان حضور خواهد یافت.
 
اهمیت این گردهمایی بین‌المللی تا آن‌جاست که منابع داخلی افغانستان آن‌را یکی از مهم‌ترین نشست‌ها برای چهار سال آینده این کشور عنوان می‌کنند؛ به طوری که برخی تحلیلگران یکی از دلایل حضور نیافتن اشرف غنی رئیس‎جمهور افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل را شرکت در نشست بروکسل می‌دانند و عنوان می‌کنند که اهمیت نشست بروکسل برای افغانستان به اندازه‌ای است که وظیفه شرکت در مهمترین اجلاس بین المللی در نیویورک را به سرور دانش معاون دوم رئیس جمهورش سپرده است. 

قابل ذکر است که افتتاحیه کنفرانس بروکسل با حضور «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا و «صلاح‌الدین ربانی» وزیرخارجه افغانستان به نمایندگی از طرفین برگزار می‌شود.
 
*نشست بروکسل، ادامه مسیر کنفرانس‌های توکیو و لندن

آیا نشست بروکسل نویدبخش آینده‎ای‎ روشن برای افغانستان خواهد بود؟
نشست بروکسل در سال 2016 با حضور وزرای خارجه 75 کشور به‌همراه 30 نهاد بین‌المللی برگزار می‌شود. پیش از این نیز کنفرانس‌های توکیو و لندن با محوریت کمک‌های جامعه بین‌الملل به افغانستان برگزار شده است که نشست بروکسل هم در ادامه کنفرانس‌های یادشده برگزار می‌شود.
 
بر اساس اعلام رادیو آزادی افغانستان، در کنفرانس توکیو که در سال2002 میلادی برگزار شد جامعه جهانی متعهد شد که 5/5 میلیارد دلار را برای توسعه بخش‌های اقتصادی و امنیتی در افغانستان اختصاص دهد.
 
در ادامه نیز نشست سال2006 به میزبانی لندن خروجی 10/5 میلیارد دلاری را جهت ارتقای بخش‌های زراعت، آب‌و‌برق و بازسازی افغانستان دربرداشت.

البته پس از کنفرانس لندن نیز نشست‎های متعددی با محوریت افغانستان و حل معضلات آن برگزار شده اما به‎لحاظ محتوا، کنفرانس بروکسل قرابت‎های بسیاری با نشست‎های توکیو و لندن دارد.
 
*5 سند مهم که افغانستان در بروکسل ارائه خواهد کرد

آیا نشست بروکسل نویدبخش آینده‎ای‎ روشن برای افغانستان خواهد بود؟
 
حکومت افغانستان پنج سند مهم را در کنفرانس بروکسل ارائه خواهد کرد. چهار طرح از این اسناد  دارای اولویت اساسی می باشند که شامل پیش‌نویس برنامه ملی میثاق شهروندی، برنامه ملی توانمندسازی اقتصادی زنان، برنامه ملی شهری و برنامه ملی توسعه زیربنایی می‌باشد.
 
بخش‌هایی که اسناد اشاره بر آن تاکید دارند شامل مولفه‌های زیربناسازی، عرضه خدمات اساسی در روستاها و شهرها، ساخت و ساز و تهیه مسکن و هم‌چنین حکومت‌داری شهری می‌باشد.
 
حمایت از بخش‌های زیربنایی در افغانستان می‌تواند دورنمای مطلوبی را در زمینه توسعه ساختاری این کشور ترسیم کند.
 
*«چهارچوب صلح و توسعه ملی افغانستان»، مهم‌ترین برنامه نشست بروکسل


آیا نشست بروکسل نویدبخش آینده‎ای‎ روشن برای افغانستان خواهد بود؟

چهارچوب صلح و توسعه ملی افغانستان، بی‌شک مهم‌ترین برنامه و هدفی است که در کنفرانس بروکسل مطرح خواهد شد. این برنامه در ادامه استراتژی توسعه ملی افغانستان که در سال 1392 تکمیل شده ارائه می‌شود.
 
چهارچوب صلح و انکشاف ملی افغانستان داشتن بودجه را اصل اساسی اجرای سیاست‌های بزرگ حکومتی می داند.
 
طرح یادشده حوزه هایی که نیاز به اصلاحات دارد را اولویت بندی کرده و در عین حال اولویت سرمایه‌گذاری را نیز بر اساس شاخص‌هایی تعیین کرده است.
 
بنابراین جامعه بین‌المللی نیز توافق کرده تا براساس این چهارچوب در چهارسال آینده کمک‌های مالی خود را ارائه کرده و از خلاء بودجه‌ای طی سال‌های آینده جلوگیری کند.
 
این چهارچوب که به ابتکار وزارت‌های دارایی و اقتصاد افغانستان طراحی شده پنج حوزه اساسی را هدف قرار داده است.
 
این پنج حوزه شامل تمرکز بر مواردی می شود که منجر به رشد سریع اقتصادی و اشتغال زایی در زمینه‌های زراعت، معادن، انرژی، تجارت و ترانزیت و هم‌چنین بخش‌های خصوصی در افغانستان می‌شود.
 
علاوه بر موارد ذکر شده آن تاکید بر اجرایی شدن مولفه‌هایی چون حکومت‌داری خوب، خدمات مالی مفید، اصلاحات، کاهش فساد اداری و تقویت حاکمیت قانون نیز شامل این چهارچوب است.
 
درهمین حال، سرمایه‌گذاری زیربنایی و توسعه منابع انسانی، تکنولوژی و بهبود عرضه خدمات اساسی در حوزه‌های معارف و سلامت نیز بخشی از این پنج حوزه اساسی به‌شمار می‌رود.
 
در میان تعهداتی که حکومت افغانستان و جامعه جهانی برای اجرایی شدن آن‌ها توافق کرده‌اند، 39 مورد به‌عنوان تعهدات دو‌جانبه تا پایان سال ۲۰۱۶ و به‌عنوان پیش‌شرط فاز جدید کمک های جامعه جهانی ثبت شده است.
 
بر اساس اعلام  وزیر دارایی افغانستان، ۳۰ مورد از تعهدات ذکر شده  بر عهده حکومت افغانستان و ۹ مورد دیگر نیز تعهد جامعه جهانی بوده است.
 
حکومت افغانستان توانسته تاکنون ۲۰ مورد از تعهدات 30گانه خود را انجام داده و قرار است 10 مورد باقیمانده نیز تا پایان سال جاری میلادی اجرایی شود.
 
*توافقات جامعه بین‌المللی برای اجرایی شدن بهبود حکومت‌داری در افغانستان
 
افغانستان و جامعه جهانی برای سال های ۲۰۱۷-۲۰۱۸ میلادی به اجرای ۲۴ مورد در حوزه‌های مختلف جهت بهبود حکومت‌داری در افغانستان به توافق رسیده‌اند.
 
از جمله این موارد ۱۵ مورد از تعهداتی است که حکومت افغانستان باید آن را انجام دهد و ۹ مورد دیگر تعهداتی است که جامعه جهانی ملزم به عملیاتی کردن آن‌ها است. این تعهدات دو جانبه در قبال کمک‌های مالی جامعه جهانی صورت می‌گیرد.
 
لازم به توضیح است که دو بخش از تعهدات ۲۴ گانه جامعه جهانی و افغانستان تا کنون مورد توافق قرار نگرفته است. این دو بخش شامل برگزاری انتخابات و کمک های مالی آن از طریق بودجه ملی افغانستان می‌باشد.
 
*جلسات حاشیه نشست بروکسل
 
آیا نشست بروکسل نویدبخش آینده‎ای‎ روشن برای افغانستان خواهد بود؟

«اکلیل حکیمی» وزیر اقتصاد افغانستان می‌گوید که در حاشیه کنفرانس بروکسل، برنامه سه نشست دیگر نیز در راستای همکاری‌های منطقه‌ای، بررسی وضعیت زنان و روند صلح بین مدیران دولت وحدت ملی و سران کشورهای کمک‌کننده به افغانستان خصوصا ریاست اتحادیه‌اروپا نیز تنظیم شده است.
 
وی تاکید کرد: دولت افغانستان در نشست بروکسل تلاش می‌کند که ادامه تعهد مالی جامعه بین‌المللی را برای افغانستان جلب کند.
 
یاماموتو فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان نیز در دیدار با عبدالله ریاست اجرایی دولت کابل، از حمایت گسترده این سازمان و کشورهای عضو آن از استقرار و ثبات در افغانستان سخن گفت و ابراز امیدواری کرد جامعه بین‌المللی بار دیگر حمایت خویش را از افغانستان در کنفرانس بروکسل ابراز کند.

آیا نشست بروکسل نویدبخش آینده‎ای‎ روشن برای افغانستان خواهد بود؟

خبرگزاری جمهور اعلام کرد که براساس آمارها هم اکنون 39 درصد مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و 39 درصد دیگرهم از بیکاری رنج می برند.
 
به‌هر حال تقویت منابع مالی کشوری مانند افغانستان که با بحران اقتصادی و تروریستی روبروست، می‌تواند نوید بخش توسعه این کشور باشد.
 
باید دید که آیا اجرایی شدن تعهدات کنفرانس بروکسل، دریچه رشد وتوسعه را به‌روی افغانستان می‌گشاید تا بدین طریق یکی از مهم‌ترین‌ نگرانی‌های جامعه بین‌المللی به پایان برسد.
 
البته بهره‌گیری صحیح مقامات کابل از این فرصت نیز برای شکل‌گیری افغانستانی امن و پویا، کاملا ضروری است.
 
گزارش از: وحید امیدی موحد
 
 انتهای پیام/  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار