شیراز؛

اهمیت صرف صبحانه در قدرت یادگیری

مطالعات دهه اخیر نشان داده كه تغذیه صحیح در قدرت یادگیری دانش آموزان موثر است و نخوردن صبحانه می تواند اثرات منفی بر یادگیری آنها داشته باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در شرایط ناشتایی كوتاه مدت طبیعی، مكانیسم هموستاتیك، گلوكز خون را در سطحی نگاه می دارد كه به عملكرد طبیعی مغز لطمه وارد نشود و اگر مدت زمان ناشتایی طولانی تر باشد، نگهداری قندخون در سطحی كه مغز قادر به فعالیت طبیعی خود باشد، دشوارتر شده، یادگیری و تمركز حواس مختل می شود.
زینب رشیدی افزود: بررسی ها در سال های گذشته نشان می دهد كه افزایش نسبی قندخون موجب بهبود عملكرد مغز و یادگیری دانش آموزان می شود؛ یكی از دلایل افزایش یادگیری به علت بالا رفتن قندخون، ساخته شدن "استیل كولین" است كه نقش آن در تقویت حافظه، به اثبات رسیده است.
او تداوم در نخوردن صبحانه و تبدیل به عادت شدن را موجب كمبود دریافت مواد مغذی روزانه مورد نیاز فرد دانست و اضافه کرد: صبحانه در وعده های دیگر جایگزین نمی شود و در نتیجه كمبود كالری، ویتامین ها و املاح را به همراه دارد.
این کارشناس تغذیه دانشگاه ادامه داد: مطالعات جدید نشان می دهد، دانش آموزانی كه صبحانه نمی خورند، بیشتر در معرض اضافه وزن و چاقی قرار دارند؛ نخوردن صبحانه و ناشتایی طولانی مدت موجب افت قندخون شده و در وعده ناهار به علت گرسنگی و اشتهای زیاد، غذای بیشتری خورده می شود كه در نهایت اضافه وزن و چاقی را به دنبال دارد.  
رشیدی افزود: برای اینكه دانش آموزان اشتهای كافی برای خوردن صبحانه داشته باشند، باید شام را در ساعت های ابتدای شب صرف كنند و شب ها در ساعت معین بخوابند تا صبح بتوانند زودتر بیدار شوند و وقت كافی برای خوردن صبحانه داشته باشند.  
او یادآور شد: اگر والدین صبحانه را به عنوان یك وعده غذایی مهم تلقی كنند و هر روز دور سفره صبحانه بنشینند، مشوق دانش آموزان برای صرف صبحانه هستند؛ پدر و مادرها باید سحرخیزی، ورزش و نرمش صبحگاهی و خوردن صبحانه در محیط گرم خانواده را به كودكان خود آموزش دهند.   
کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه اضافه کرد: غذاهایی مانند فرنی، شیربرنج، حلیم، عدسی و آش، بیشتر مورد علاقه دانش آموزان هستند و از ارزش غذایی بالایی برخوردار هستند که می توان به عنوان وعده صبحانه برای کودکانمان تهیه کنیم.
رشیدی تاکید کرد: غذاهایی مانند نان و پنیر و گردو، نان و تخم مرغ و گوجه فرنگی، نان و كره و مربا، نان و كره و عسل، نان و كره و خرما، همراه با یك لیوان شیر، یك صبحانه سالم و مغذی برای دانش آموزان است.
او ادامه داد: یكی از دلایل نخوردن صبحانه در دانش آموزان، تكراری و یكنواخت بودن آن است؛ تنوع در صبحانه، دانش آموزان را به خوردن صبحانه تشویق می كند.
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار