اردبیل؛

فعالیت بیش از 245 سازمان مردم نهاد در استان اردبیل/خانه سمن ها در اردبیل راه اندازی می شود

باتوجه به گسترش فعالیت های سازمان های مردم نهاد در اردبیل و محول شدن نیمی از برخی وظایف دولت به این تشکل های مردمی هم اکنون 245 سازمان مردم نهاد به صورت فعال و نیمه فعال دراستان فعالیت دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ سازمان های مردم نهاد نقش مهمی در ایفای نقش در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی برخی مواقع در عرصه سیاسی نیز وظیفه سنگینی بر دوش دارند که دراین میان هم اکنون در استان اردبیل با وجود بیش از 245 سازمان مردم نهاد بازهم برخی از نمایندگان این نهادها خواستار راه اندازی سمن های جدید در شعبات مختلف هستند که در این میان از این تعداد 169 تشکل مردمی به صورت فعال و مابقی به صورت نیمه فعال یا راکد مانده اند.

اگر بخواهیم یک تعریف کلی برای سازمان های مردم نهاد بازگو کنیم باید بگوییم که سازمان های مردم نهاد به آن دست از سازمان هایی اطلاق می شود که اداره و سازمان آن با شخصیت حقوقی مستقل، غیر دولتی، غیر انتفاعی و غیر سیاسی است که برای انجام فعالیت داوطلبانه با گرایش فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، بشردوستانه و بر اساس قانونمندی و اساسنامه مدون، رعایت چارچوب قوانین موضوعه کشور و مفاد آیین نامه های اجرایی آن در جامعه فعالیت می کند.

خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران فعالیت های سازمان های مردم نهاد در استان اردبیل رشد چشمگیری داشته است چرا که رفوع تمام امورات و مشکلات موجود در جامعه تنها به دست نهادهای دولتی امکان پذیر نبوده و این موضوع ورود یک سری از تشکل های مردمی را به این امر می طلبد.

استاندار اردبیل در خصوص فعالیت جمعی و همه جانبه سازمان های مردم نهاد در استان اردبیل گفت: خوشبختانه فعالیت سازمان های مردم نهاد از دهه 60 تا به اکنون رشد چشمگیری در استان ما داشته است و شاید مهمترین علت اصلی این فعالیت رو به رشد این بود که دولت به تنهایی قادر به حل و فصل برخی از وظایف اجتماعی و فرهنگی محول شده نبود.

مجید خدابخش با اشاره به اینکه هم اکنون 69 تا 70 درصد سمن ها در استان اردبیل فعال هستند، اظهار داشت: ما در راستای حفظ انسجام و سرعت بخشیدن به فعالیت های این سازمان های مردمی اقدامات اساسی انجام دادیم که یکی از این اقدامات صدور پروانه فعالیت برای این سمن هاست که به تبع این امر انگیزه آن ها را برای ادامه راه دوچندان می کند.

وی تصریح کرد: تعامل و همکاری بین نهادهای دولتی و تشکل های مردمی لازمه موفقیت یک جامعه و نهادینه شدن انسجام و همدلی در این اجتماع به تبع اثرات مفید و مثبت فراوانی را به دنبال دارد که خوشبختانه ما امروزه به وفور و وضوح شاهد این امر در استان اردبیل هستیم چرا که استان اردبیل در زمینه ترغیب و ایجاد سازمان های مردم نهاد بسیار خوب عمل کرده است.

استاندار اردبیل با اشاره به اینکه امسال به سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده است و باید فعالیت ها همه در این راستا انجام گیرند، گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در این سال باید مدیران و مسئولان دستگاه های اجرایی هم در چارچوب فعالیت نهادی خود و هم در گستره فعالیت سازمان های مردم نهاد دخیل باشند و با مشارکت و تعامل استان را در مسیر پیشرفت و ترقی قرار دهند.

خدابخش با بیان اینکه هم اکنون یکی از معضلات و آسیب های جدی استان اردبیل را می توان اعتیاد، بیکاری و طلاق عنوان کرد، بیان داشت: هم اکنون با آمارهای در دست افزایش نرخ بیکاری امری محرز است که در این راستا باید هم نهادهای دولتی و هم نهادهای مردمی ورود یابند و چه بسا که وظایف محول شده دراین زمینه بر دوش تشکل های مردمی بیشتر از نهادهای دولتی است و دستگاه های اجرایی دولت فقط در نقش یک حامی و ترغیب کننده سمن های مردمی برآمده اند.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی ایران 4 هزار و 500 شهید در حوزه مواد مخدر در استان داشتیم، افزود: این یک آماری تاسف بار است چرا که این امر نشان از بی مسئولیتی مدیران یک جامعه دارد و ما باید هر چه زودتر با در راس قرار دادن تصمیمات و فعالیت های سازمان های مردم نهاد از این معضل مهم اجتماعی جلوگیری به عمل آوریم.

وی اظهار کرد: در آینده نزدیک همه ما شاهد این امر خواهیم بود که فعالیت یک سری از نهادهای دولتی کم و این وظایف به سازمان های مردم نهاد محول می شود که باید توجه داشته باشیم با حمایت و سرمایه گذاری در سمن های مردمی استان اردبیل بتوانیم موفقیت و توسعه استان را تضمین کنیم.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار