سی ان ان: 11 سپتامبر و انحراف رویکرد سیاستمداران آمریکا از اتحاد به تفرقه

سی ان ان در مطلبی به بهانه فرا رسیدن سالروز حادثه 11 سپتامبر، به انحراف رویکردهای سیاستمداران آمریکایی در قبال تروریسم پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان پایگاه اینترنتی  شبکه سی ان ان در مطلبی نوشت: پس از حادثه 11 سپتامبر 2001، یک همبستگی سیاسی برای مقابله با دشمنان آمریکا شکل گرفت؛ اما به نظر می رسد این همبستگی دوام چندانی نداشت. 15 سال از حادثه 11 سپتامبر می گذرد و جهان سیاست هنوز در تعریف دقیق تروریسم دچار تفرقه و دوگانگی است.

دونالد ترامپ با زیر سوال بردن عقاید حزب جمهوری خواه درخصوص حادثه 11 سپتامبر، جرج بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا، را مقصر اصلی این حادثه دانست و پیشنهاد کرد از ورود مسلمانان به آمریکا جلوگیری شود.

موضع وی در قبال مسلمانان با مواضع جرج بوش تفاوت های بسیاری دارد. 

فضای سیاسی عصر حاضر در آمریکا فاصله زیادی با فضای سیاسی زمان وقوع حادثه 11 سپتامبر دارد. در آن هنگام، هیلاری کلینتون سناتور ایالت نیویورک بود و با رودی جولیانی، شهردار وقت نیویورک، همکاری نزدیکی داشت؛ اما اکنون رودی جولیانی یکی از طرفداران سرسخت ترامپ است و به طور مکرر کلینتون را با اظهارات خود می‌کوبد.

کلینتون نیز اکنون نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست و تصمیمات وی در زمان عضویت در سنا همچنان جای بحث و تردید دارد. وی به تازگی با پرسش هایی درخصوص رای مثبت خود به آغاز جنگ عراق مواجه شده است.

در عین حال، براساس نظرسنجی های جدید ترس و خشم مردم آمریکا نسبت به حادثه 11 سپتامبر بیش از پیش شده است. در حال حاضر، حتی صحبت کردن درخصوص تروریسم نیز موجب به پا شدن جنجال و بحث میان مقامات و سیاستمداران آمریکا خواهد شد.

فرمانده فعلی قوای نظامی آمریکا به طور مرتب در رسانه ها اظهار می کند اگرچه تروریسم خطرناک است؛ اما تهدیدی اساسی برای ملت نیست. با این حال، زندان گوانتانامو، که برای نگهداری مظنونان خارجی مرتبط با تروریسم تاسیس شده بود، همچنان باز است. اوباما وعده داده بود این زندان را پیش از اتمام دوره ریاست جمهوری اش تعطیل کند، اما فعلا کنگره مانع از انجام این کار شده است.

در چند روز گذشته کلینتون و ترامپ بحث هایی درخصوص جنگ عراق با یکدیگر داشتند. هر دو در تلاشند مخالفت خود را با این جنگ پررنگ‌تر جلوه دهند. کلینتون در منصب سناتور به آغاز جنگ و تجاوز به عراق رای مثبت داده بود؛ اما اکنون پذیرفته است جنگ عراق یک اشتباه بود. در مقابل، ترامپ نیز اظهار کرد همواره مخالف این جنگ بوده است.

این نزاع لفظی نشان می دهد چنین مسائلی همچنان بخش مهمی از زندگی سیاسی آمریکایی ها را تشکیل می دهد. 15 سال از حادثه 11 سپتامبر می گذرد؛ اما همچنان تروریسم در بحث های سیاسی غالب است.

در حال حاضر نیز احتمال دارد جنگ سوریه، دولت جدید واشینگتن را به باتلاق چالش های تازه تری بکشاند. با بررسی وعده های انتخاباتی ترامپ و کلینتون درخصوص جنگ با داعش، می توان نتیجه گرفت مبارزه با تروریسم در چند سال آینده نیز مساله سیاسی غالب در آمریکا است. حملات اخیر داعش در اروپا و آمریکا نیز تاثیر این گروه تروریستی بر فضای سیاسی کنونی را افزایش داده است.

کلینتون معتقد است مواضع ترامپ در قبال مسلمانان به نفع داعش است و این رفتارها به انحراف شهروندان مسلمان آمریکا به سمت این گروه تروریستی منجر می شود. به همین دلیل، کلینتون در سخنان انتخاباتی اش ترامپ را نامزد داعش خواند.

باید پذیرفت سیاست های کلی این نامزدها در قبال تروریسم، از هدف بزرگ و اصلی حفظ امنیت آمریکا منحرف شده است. در واقع، هرکدام از آنها که رئیس جمهور آمریکا شوند، باید سیاست های دولت کنونی را ادامه دهند.

در انتهای این مطلب آمده است: همانطور که اوباما سیاست های بوش در مبارزه با تروریسم در جهت امنیت آمریکا را ادامه داد و القاعده را تا حدودی فلج کرد، ترامپ و کلینتون نیز در صورت پیروزی در انتخابات باید راه اوباما را ادامه دهند. علاوه بر این، رئیس جمهور بعدی آمریکا باید با پیامدهای طولانی مدت حمله بوش به عراق و خروج نیروهای نظامی آمریکا از این کشور به دستور اوباما، کنار بیاید. سیاستمداران آمریکا باید تلاش کنند به جای تفرقه و اختلاف در رویکردهای خود در قبال تروریسم، به اتفاق نظر برسند و رویکرد مشخصی را دنبال کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار