رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مشهد؛

آزاد اندیشی دینی حرکتی وسیع و عالمانه برای افزایش دانش نسل جوان

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایجاد فضای آزاد اندیشی در دانشگاه ها میتواند به پیشرفت و بالابردن دانش مردم و بویژه نسل جوان کمک کند.

آزاد اندیشی دینی حرکتی وسیع و عالمانه برای افزایش دانش نسل جوانبه گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم افتتاح دوره تربیت استاد با موضوع آزاد اندیشی دینی در دانشگاه آزاد اسلامی مشهدگفت: هدف نهایی که دنبال می کنم این است که فضایی را در داشنگاه ایجاد کنم و از دانشگاه به جامعه منتقل شود.
آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی افزود: هر کس مطلب اساسی در هر موضوعی عقایدی و تفکر دارد به مقاله تبدیل کند و این فضای دانشگاه را باز می کند و این مقاله ها در فضای دانشگاه به صورت آزاد و اجباری مطرح شوند.
وی افزود: از متفکران داخلی و خارجی باید دعوت شود تا مقاله تهیه و تبدیل به متون درسی شود و این امکان فراهم شود که خودشان هم ارائه دهند.
وی گفت: اصل مهم در دین این است که اکراهی در زمینه دین نیست بنا نیست که هر عقیده ای به بشر تحمیل شود و بشر باید خودش راهش را پیدا کند؛ خداوند به انسان عقل و اختیار عطا کرده که این از فطرت و هویت انسانی است انوقت یک عده راه درست را انتخاب و عده ای راه نادرست را انتخاب می کنند.
وی با بیان اینکه آنچه که قانونی باشد را مردم در زیر پرچم قانون به آن عمل می کنند؛ افزود: تفکرات دینی تحمیلی نیست زیرا این تفاوت موجود بین بشریت است.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به کتاب منتشر شده توسط فیزیکدان  انگلیسی در نفی خدا و انتشار آن در کشور گفت: ایجاد بزرگترین زلزله ها  و شکافها و وجود کهکشانها در جهان واقعیتی است که هیچ کس نمی تواند آن را نفی کند و وجود خدا اثبات شده است حال بشر می توانند بپذیرند یا آن را نپذیرند.
وی گفت: کرسی های آزاد اندیشی را رهبری در دانشگاه ها پیشنهاد دادند و این در بسیاری از محافل و مجلس در جامعه رواج دارد اما در دانشگاه آزاد وضع دیگیر دارد و در دفتر تحقیقات قم  عده ای از علما و فضلا خوش فکر جمع شده اند و به فکر افتادند که کرسی های ازاد اندیشی که رهبری فرمودندررا چگونه باید ایجاد کرد.
آیت الله رفسنجانی افزود: باید کرسی های باشد که مسائل مختلف را که در زمان های متعدد پیش می آید بتوانیم آنگونه که مفید می بینیم برای دانشجو و اساتید توضیح دهیم؛ باید در این زمینه جلساتی صورت بگیرد اگر این کار را بکنیم به قرآن عمل کرده ایم.
وی در خصوص ایجاد دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داد: ما در دانشگاه آزاد اسلامی کلمه اسلامی را انتخاب کردیم و هدف داشتیم و اینکه آزاد باشد در آن برهه زمانی ابعاد مختلفی داشت ما پیشنهاد دادیم برای اینکه علاقمندان به تحصیل امکان ادامه تحصیل داشته باشند بدون کنکور و برداخت هزینه به داشنگاه وارد شوند که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی پذیرفته نشد و آزمون ورودی قرار داده شد.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: این بحث کرسی ها نباید حضوری و محدود باشد و باید در فضای مجازی هم اتفاق بیفتد؛ داشنگاه مجازی مشکلات حضوری را ندارد و هر کسی هم توانایی داشت باید این امکان فراهم شود که ارائه دهد.
آیت الله رفسنجانی ادامه داد: این حرکت وسیع عالماانه باید با هدف بالابردن دانش مردم باشد و نه با اجبار به خصوص برای نسل جوان.؛ هر جا بحثی می شود نباید دعوا کنیم باید همچنان میدان گفتمان باز باشد و خود مردم با اشتیاق بیایند و نطر بدهند و مساله را قبول یا رد کنند.
و اگر طناب عقل نبود نمی شو پذیرفت.
وی تاکید کرد: عمده مسائل زندگی را به صورت جبر در اسلام نیامده و خیلی از مسائل آزاد را که بپذیریم باید تبعات را هم بپذیریم.
انتهای پیام// ه.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.