شاکری در واکنش به طرح تحقیق و تفحص از شهرداری:

نظارت وظیفه ذاتی شوراست، تحقیق و تفحص بی معناست

رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران گفت: نظارت بر شهرداری در همه بخش ها وظیفه ذاتی شورای شهر است، بنابراین تحقیق و تفحص بی معناست.

نظارت وظیفه ذاتی شوراست، تحقیق و تفحص بی معناستبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، شاکری رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران در جلسه غیرعلنی امروز شورای شهر تهران، ضمن تشریح دلایل مخالفت با طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران، گفت: نظارت بر شهرداری در همه بخش ها وظیفه ذاتی شورای شهر بوده تا جایی که حتی یک عضو شورا می تواند در هر موضوع مدیریت شهری اعمال نظارت کند و مطرح کردن تحقیق و تفحص در جایی که نظارت وظیفه ذاتی شورای شهر است بی مبنا وفاقد وجاهت حقوقی است ، چراکه شورای شهر شش کمیسیون تخصصی دارد که هر یک در بخشی از حوزه فعالیت های شهرداری وظیفه نظارتی را بر موضوعات مربوطه را برعهده دارد و باید در ماجرای واگذاری املاک نیز از طریق کمیسیون حقوقی و نظارت شورا دنبال کرد.

شاکری با اشاره به اینکه در گذشته موضوع تحقیق و تفحص از موسسه همشهری نیز در شورای شهر کلید خورد، افزود: اما نهایتا بعد از پیگیری موضوع شورای شهر به این جمع بندی رسید که نظارت بر همشهری وظیفه ذاتی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی است باید از همین کانال دنبال شود که همین طور هم شد.

وی در ادامه یکی دیگر از دلایل مخالفت خود با این طرح و فوریت آن را این طور توضیح داد: مجلس شورای اسلامی به عنوان یک نهاد بالادستی طرح تحقیق و تفحص از شهرداری در قضیه واگذاری املاک را کلید زده است و تکرار آن توسط شورای شهر لزومی ندارد. ضمن اینکه سازمان بازرسی کل کشور هم چند ماهی است دست اندرکار بررسی ماجراست و انتشار ناجوانمردانه و غیرقانونی گزارشی مخدوش مسوولیت سازمان بازرسی را برای نهایی کردن گزارش بیش از پیش می کند و هم اکنون آن ها چند گام پیشتر از تحقیق و تفحص مجلس و نطارت شورا هستند . بنابراین دستگاه قضایی هم ورود سنجیده به موضوع داشته و بی تردید حکم قضایی در این ماجرا بالاتر از گزارش شوراست .

شاکری در ادامه ذکر علل عدم امضای طرح پیشنهادی تحقیق و تفحص از شهرداری توضیح داد: حتی یک نفر از اعصای شورا با اعمال نظارت و بررسی کارشناسانه پرونده مخالف نیست و محل اختلاف، نقطه ورود کارگروهی از شورادر ادامه وظیفه ای است که سازمان بازرسی دنبال می کند. شائبه ای هم در این رابطه وجود دارد که مانع از همراهی با این طرح می شود.

گفته می شود که اسامی چند تن از اعضای شورا در لیست مخدوش کسانی که املاکی با شرایط خاص به آنها واگذار شده وجود دارد. اگر این طور است، شورای شهر که تعدادی از اعضای آن متهم هستند چگونه می خواهد درباره تخلفات احتمالی این پرونده تحقیق و تفحص انجام دهد؟ بنابراین با عنایت به همه این موارد به نظر می رسد طرح مذکور باید از دستور کار شورا خارج شود و یا با عنوان طرح بررسی و نظارت از واگذاری املاک در شهرداری رای گیری شود، با تغییر عنوان تفحص هم صیانت از جایگاه نظارتی شورا صورت گرفته و هم به لحاظ حقوقی از وظایف شوراست.

در نهایت تنها 12 تن از اعضای شورای شهر به طرح تحقیق و تفحص از شهرداری رای دادند که با عدم تصویب آن، طرح بررسی و نظارت بر واگذاری املاک شهرداری به رای گذاشته و تصویب شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار