طرح آمایش سرزمین در هاله ای از ابهام

طرح آمایش سرزمین، مطالعه دقیق قابلیت ها و ویژگی های زمین و ارزیابی مناطق مختلف را به همراه دارد که این امر راهی برای توسعه پایدار بخش کشاورزی می تواند، باشد.

توسعه طرح آمایش سرزمین بخش کشاورزی در هاله ای از ابهام
به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،

کشور ما با داشتن تنوع آب و هوایی و برخورداری از ظرفیت و پتانسیل بالا به سبب عدم استفاده بهینه و بهروه وری پایین در تولید برخی محصولات زراعی و باغی با چالش هایی روبرو است که برخی کارشناسان علت آن  از نبود توجه به امر آمایش سرزمین می دانند.

آنها معتقدند که اجرای دقیق طرح آمایش سرزمین می تواند راهی برای توسعه پایدار بخش کشاورزی باشد؛ چراکه براین اساس،کشت محصولات زراعی و باغی با پتانسیل منطقه و عوامل تولید هماهنگی بیشتری خواهد داشت و از کشت برخی محصولات در این محدوده ها خودداری خواهد شد.


بر این اساس احمد کبیری رئیس سازمان مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص طرح آمایش سرزمین اظهار داشت:این طرح به مطالعه دقیق قابلیت ها و ویژگی های زمین و ارزیابی مناطق مختلف می پردازد تا نقاط ضعف وقوت مناطق روشن شود.

وی با اشاره به مزایای طرح آمایش سرزمین گفت: قبل از اجرای طرح ،پروژهای اقتصادی در مناطق مختلف ارزیابی و برمبنای واقعیت برنامه ریزی صورت می گیرد.

کبیری ادامه داد: این طرح شرایط اقلیمی، بازارفروش و دیگر مسائل جانبی در مناطق زراعی را در نظر می گیرد تا دچار معضلات زیست محیطی نشویم.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در پاسخ به این سوال که در مورد محصولات تراریخته طرح آمایش سرزمین صورت گرفته یا خیر ،بیان کرد: محصولات تراریخته حاصل کارهای تحقیقی است که از یک دهه گذشته در برخی مراکز پژوهشی آغاز شده اما اطلاعی از طرح آمایشی محصولات تراریخته در کشور ندارم.

کبیری در ادامه یادآور شد: اجرای طرح آمایش سرزمین در خصوص محصولات تراریخته موجب شده تا این محصولات در برخی مناطقی که  مسائل زیست محیطی به همراه دارد کشت نشود.


*** تاثیر بررسی مختصات سرزمینی در افزایش بهره وری

همچنین کاوه خاکسار مدیر کل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بررسی مشخصات و مختصات سرزمینی و مناطق مختلف در بهره وری کشاورزی تاثیر بالایی دارد.

وی در خصوص تاثیر آمایش سرزمین در افزایش بهره وری محصول بیان کرد: با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و کشت محصولات مربوط به هر منطقه می توان از حداکثر پتانسیل کشور استفاده کرد اما باید گفت که خود کفایی در برخی محصولات ممکن نیست چرا که می تواند آسیب جدی برای محیط زیست در بر داشته باشد.

خاکسار ادامه داد: در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی باید از حداکثر پتانسیل کشور استفاده کرد اما این بدان معنا نیست که شرایط اکولوژیستی را فراموش کنیم بلکه باید عملکرد در واحد سطح را افزایش دهیم.

مدیر کل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: آمایش سرزمین و برنامه ریزی تولید براساس عناصر پایه کشاورزی می تواند ضریب خود اتکایی محصول را افزایش دهد.

***اجرای طرح آمایش سرزمین توسعه اقتصاد را به همراه دارد

محمد تقی توکلی کارشناس کشاورزی نیز در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: کشورهای توسعه یافته براساس مختصات سرزمینی اقدام به کشت محصولات زراعی و باغی می نمایند که این امر تاثیر بسزایی در افزایش عملکرد محصول دارد از این رو لازم است که بهره برداران بخش کشاورزی برای توسعه اقتصادی کشور با ظرفیت منابع و سازگاری اقلیم آب و خاک و.. آشنا باشند.

وی افزود: در مناطقی که با بحران آب مواجه هستیم نباید به کشت محصولاتی که آب فراوانی نیاز دارند بپردازیم و براین اساس لازم است که طرح آمایش سرزمین مورد توجه جدی بهره برداران این بخش قرار گیرد.

توکلی تصریح کرد: در برنامه های مختلف طرح آمایش سرزمین برای توجه جدی بهره وران مطرح شده اما تا کنون نهایی نشده است که با تصویب این طرح می توان به جایگاه ویژه ای در بخش تولید دست یافت.

انتهای پیام/






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۲:۵۲ ۲۳ شهريور ۱۳۹۵
واقعا در ب تاخیر افتادن و تصویب و اجرایی شدن چنین طرح مهم و بسیار تاثیر گذار بر محصولات کشاورزی و حفظ محیط زیست که نتیجه ان برای منافع کشور بسیار عالی و مثبت هست . و اینکه باعث خودکفایی خواهد شد که در ر کاهش بیکاری و رشد اقتصادی کشور خیلی موثر هست چرا باید اینچنین طرح بزرگی در تصویب ان تاخیر بیفتد و مورد بی توجهی مسئولین قرار بگیرد. ؟؟
آخرین اخبار