در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

طرح فروش متری مسکن متوقف شده است؟

به گفته کارشناسان، ابزار اوراق سلف مسکن امکان سرمایه گذاری خرد در حوزه مسکن را فراهم می‌کند؛ موضوعی که بنابر اعلام سازمان بورس در جریان است.

فروش متری مسکن از جمله مسیر‌هایی است که می‌تواند به متقاضیان علاقه‌مند سرمایه گذاری در زمینه مسکن کمک قابل توجهی کند. اقدامی که بناست از طریق اوراق سلف مسکن اجرایی شود.

۲۳ آذر سال گذشته بود که مجید عشقی، رئیس سازمان بورس در رابطه با عرضه اوراق سلف مسکن اظهار کرده بود: اوراق سلف یکی دیگر از ابزار‌هایی است که تا قبل از پایان سال از آن رونمایی می‌کنیم که این اوراق برای فروش متری مسکن است. این امر می‌تواند به سرمایه‌گذارانی که توانایی خرید کامل ملک را ندارند کمک کند.

همچنین ۳ دی ماه سال گذشته بود که عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها، درباره آخرین وضعیت عرضه پروژه‌های مسکن به صورت متری بیان کرده بود: تمام مقدمات این امر آماده است؛ مجموعه مدیریت شهری امروز منتظر اخذ مجوز‌های لازم از جانب بازار سرمایه است.

اوراق سلف مسکن که بهمن ماه سال گذشته باشگاه خبرنگاران جوان برای پیگیری بیشتر از آخرین روند آن به سراغ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مجید عشقی رفت و او پاسخ داد: اوراق سلف مسکن در هیات مدیره سازمان است و هنوز نهایی نشده؛ یک پیچیدگی‌هایی در خصوص اجرای آن وجود دارد که فعلا دست نگه داشتیم تا بررسی مجدد شود و بعید می‌دانم به پایان سال برسد.

حالا روز گذشته مدیرعامل سازمان نوسازی تهران اعلام کرده سازمان بورس طرح فروش متری مسکن را متوقف کرده است. او همچین اظهار کرد: سازمان بورس هنوز برای فروش متری مصوبات لازم را ابلاغ نکرده و این طرح اجرایی نشده است درحالی که با این روش مسیر نقدینگی به سمت تولید مسکن سوق داده می‌شود و می‌تواند گره‌گشایی مناسبی برای موضوع مسکن در کشور باشد.

اما پیگیری‌های روز گذشته باشگاه خبرنگاران جوان از سازمان بورس حاکی از آن است که بحث طرح فروش متری مسکن (عرضه اوراق سلف مسکن) در جریان بوده و متوقف نشده است، اما هنوز نهایی و تکمیل نیست.

طرح فروش متری مسکن
امکان فروش متری مسکن که به گفته مسئولان و کارشناسان مزیت‌های مختلفی از جمله امکان خرید متری مسکن را برای افراد فراهم می‌کند؛ موردی که پیش از این حامدی مدیر پژوهش توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: در حوزه مسکن برای این که مردم بتوانند به صورت خرد به عبارتی متری، مسکن خریداری کنند این اوراق طراحی شده است.

اهمیت عرضه اوراق سلف مسکن که کارشناس بازار سرمایه مهدی بیات منش درباره آن به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اوراق سلف مسکن به دلیل ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و سازوکار‌هایی که در اختیار دارد، می‌تواند در یک وضعیت شفاف و محیط رقابتی، نوسان‌های بازار مسکن را کنترل کند و دست سودجویان را بسته نگه دارد. تحویل به‌موقع واحد‌های مسکونی نیز با توجه به نظارت‌های بورس از دیگر ویژگی‌های این اوراق است. البته هنوز شرایط و نحوه انتشار این اوراق مشخص نیست، اما انتظار می‌رود مدیران طرح، در عملیاتی شدن آن اهتمام بیشتری داشته باشند که علاوه بر سازندگان، مردم نیز از شفافیت بورس‌ها و این اوراق، حداکثر سود را ببرند.

در ادامه هم اکبر ادهم دیگر کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: مدت‌هاست که بحث عرضه اوراق سلف مسکن یا به عبارتی فروش متری مسکن در بستر بازار سرمایه مطرح است؛ اقدامی که از جهات مختلف دارای اهمیت بسیار است. در گام نخست و بُعد بازار سرمایه می‌توان گفت عرصه اوراق سلف مسکن سبب عمق بخشی بیشتر به بازار سرمایه و تنوع بخشی ابزار‌ها خواهد شد. بر همین اساس این ابزار باید مهم تلقی شود، اما اگر بخواهیم فروش متری مسکن از طریق بستر بازار سرمایه را در ابعاد دیگر بسنجیم می‌توانیم موارد مثبت مختلفی را نام ببریم.

کمک به کاهش حباب مسکن با عرضه و فراهم شدن امکان خرید و فروش متری

ادهم در ادامه می‌گوید: به طور مثال باید این گونه مطرح کرد که امکان فروش متری مسکن سبب می‌شود علاقمندان به سرمایه گذاری در حوزه مسکن به سمت این بازار حرکت کنند. نکته دیگر اینکه این امکان فراهم می‌شود تا افراد با سرمایه‌های خرد در این حوزه سرمایه گذاری کنند و با توجه به شرایط اقتصادی می‌توان گفت مسیر مناسبی خواهد بود تا افراد با سرمایه‌های خرد در حوزه مسکن سرمایه‌گذاری داشته باشند. افزایش شفافیت، کمک به حذف تقاضای کاذب در بازار مسکن، ارزش گذاری و کشف نرخ واقعی، کمک به کاهش حباب مسکن و اثر گذاری منطقه‌ای روی نرخ‌ها از دیگر مزیت‌های امکان فروش متری مسکن است که می‌تواند بر اهمیت عرضه اوراق سلف بیفزاید.

حالا باید منتظر ماند و دید سرانجام عرضه اوراق سلف مسکن در بورس به عبارتی امکان فروش متری مسکن عملیاتی خواهد شد؟ مسیری که به گفته کارشناسان دارای ابعاد مختلفی است که می‌تواند به علاقه‌مندان سرمایه گذاری در حوزه مسکن کمک قابل توجهی کند. باشگاه خبرنگاران جوان پیگیر روند این طرح خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
تنها راه حل مسکن دارشدن جوانان خریدمسکن متری است البته درپروژه های خوب وسودده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ایشالا در آینده نزدیک طرح خرید مسکن سانتی متری و بعدش هم میلیمتری تصویب و اجرا بشه شاید اونطوری تناسبی با درآمد قشر کارگر داشته باشه!!!
آخرین اخبار