ساری،

مرگ تدریجی خاک‌، رهاورد آتش زدن مزارع

آتش زدن کاه و کلش مزارع شالیزاری و گندم بعد از برداشت محصول ،سنتی قدیمی است که برخی از کشاورزان شمالی انجام می دهند ، سوزاندنی که موجب از بین رفتن مواد آلی خاک می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،  سوزاندن آثار به جا مانده مزارع پس از برداشت محصول، سنت نادرستی است که هنوز در بین برخی کشاورزان مرسوم است؛ سنتی که این روزها و با پایان فصل برداشت، بسیاری از مزارع کشور را به آتش می‌سپارد و علاوه بر آسیب رساندن به خاک و آلوده کردن هوا، احتمال گسترش آتش به دیگر نقاط از جمله مراتع و جنگل‌ها را افزایش می‌دهد.

کشاورزان شالیکار معمولا بعد از برداشت شالی برای کشت مجدد و پرورش رتون اقدام به جمع آوری کاه و کلش می کنند که برخی از کشاورزان آنها را بسته بندی و برای خوراک دام مورد استفاده قرار می دهند وعده ای هم به دلیل اینکه هزینه بسته بندی کاه و کلش زیاد و به صرفه نیست اقدام به آتش زدن آن می کنند که این امر علاوه برایجاد آلودگی محیط زیست به مواد آلی خاک نیز آسیب می زند.
 

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری با بیان اینکه کاه وکلش در داخل زمین کشاورزی موجب تقویت خاک و حاصلخیزی زمین های کشاورزی می شود، گفت : با سوزاندن کاه وکلش ،عناصر مفیدی موجود در خاک ، حشرات مفید ضد آفات کشاورزی از بین می رود و خاک دچار فرسایش می شود .

عنایتی افزود:سوزاندن ضایعات محصولات کشاورزی علاوه بر کاهش محصول برنج و گندم موجب افزایش مصرف کود شیمیایی و سموم کشاورزی برای تقویت این زمین ها می شود .

وی با بیان اینکه بطور متوسط 60 درصد کاه و کلش شالی پس از برداشت قابل دسترس است، گفت: سالانه یک میلیون و 800هزار تن کاه و کلش در زمین های شالیزاری وجود دارد.

وی افزود: از این مقدار یک میلیون و 80هزار تن قابل استفاده برای تعلیف دام است، که ارزش اقتصادی این کاه بیش از 820 میلیارد ریال است.

توصيه های کارشناسی حفظ مواد آلی خاک پس از برداشت گندم

کارشناس نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با تأکيد بر حفظ مواد آلی خاک و به آتش نکشيدن مزارع گندم پس از برداشت اين محصول گفت : بخش اجرائی کشاورزی با آتش زدن کاه و کلش گندم پس از برداشت محصول مخالف است و اگر کشاورزان قصد جمع آوری کاه و کلش برای کشت محصول بعدی را دارند آن را مديريت کنند .

مهندس پور نصرالله افزود : آتش سوزی مزارع علاوه بر خطرات زيست محيطی باعث از بين رفتن موجودات مفيد خاک از جمله انواع عنکبوت ها ، سنجاقک ها و پارازيت های موجود در منطقه می شود که به صورت طبيعی دشمن حشرات و محافظان اکوسيستم های طبيعی است.

وی تغيير بافت خاک و کاهش ماده آلی را از ديگر اثرات مضر آتش بر خاک نام برد و گفت: انجام شخم که بتواند کاه و کلش را به درون خاک ببرد حتی اگر کشت بعدی برنج باشد ، با غرقاب کردن زمين ، کاه و کلش مواد آلی خاک می شود که اين به سود محصول برنج است .

وی افزود: سریع و ارزان بودن، آماده‌ سازی راحت برای کشت بعدی‌، از بین بردن علف‌های هرز مزارع‌ و آفات گیاهی و از بین بردن باقیمانده که موجب نامنظم سبز شدن در کشت‌های ردیفی می شود، از جمله اهداف کشاورزان برای آتش زدن مزارع پس از برداشت محصول است.

یکی از شالیکاران میاندورودی دلیل اصلی آتش زدن کاه را مبارزه با کرم ساقه خوار برنج عنوان کرد و گفت : برای جمع آوری و انبار داری نیاز به نقدینگی است.

به گفته وی ، در چند سال اخیر با افزایش دستگاههای مخصوص بسته بندی کاه ،آتش زدن کاه و کلش کم شده است و بسیاری از شالیکاران این منطقه کاه را جمع آوری ، بسته بندی و به فروش می رسانند.

وی یکی دیگر از دلایل جمع آوری نکردن کاه را گرفتن رتون یا پرورش دوباره ساقه برنج عنوان کرد و گفت: شمار زیادی از کشاورزان برای گرفتن برنج رتون به رغم اینکه مانعی برای رشد مجدد ساقه شالی نیز است، کاه را جمع آوری نکرده ،ولی آتش هم نمی زنند.

کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور مازندران نیز گفت: در زمان برداشت محصول برنج ،کشاورزان استان معمولا به جهت آماده سازی زمین زراعی برای کشت مجدد و نشای برنج ،کاه و بوته باقیمانده از برداشت قبلی طبق سنت قدیمی اشتباه به آتش می کشند که این موضوع مشکلات فراوان و خطراتی بسیاری را به وجود می آورد.

سروان ابراهیمی افزود: دود ناشی از سوزاندن کاه سبب اختلال در تنفس راننده ، کاهش تمرکز رانندگی ،عدم دید کافی برای رانندگان خودروهای عبوری و حتی عابران پیاده در مجاور زمین های کشاورزی و به وجود آمدن حوادث رانندگی می شود.

وی با بیان اینکه با توجه به بررسی های صورت گرفته در استان همواره نقض ماده 180 آئین نامه راهنمایی و رانندگی یا همان عدم توجه به جلو در راس علل تامه تصادفات جاده های حاشیه روستاها قرار دارد گفت: یکی از خطراتی که در هنگام آتش کشیدن بوته برنج به وجود می آید نبود دید کافی رانندگان و ایجاد تصادف رخ به رخ با وسائط نقلیه جلویی است.

هشدارهای هواشناسی مازندران به کشاورزان

مدیر گروه پیش بینی هواشناسی مازندران نیز با بیان اینکه درچند روز اخیر دمای هوا تا 3درجه افزایش می یابد، برای پیشگیری از آتش سوزی بهتر است کشاورزان از آتش زدن کاه و کلش باقیمانده در مزارع بپرهیزند.

اسدی با تاکید بر خودداری از روشن کردن آتش در جنگل، افزود: اگر افراد به هر دلیلی نیاز به روشن کردن آتش در جنگل‌ها دارند حتماً از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کرده و سپس منطقه را ترک کنند.

وی گفت : اگر افراد در هر مسیری دود یا آتش مشاهده کردند بلافاصله به بخشداری‌ها، دهیاری و مدیریت بحران اطلاع دهند تا اقدامات امدادی صورت گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.