زنجان؛

حکایت نشر و فرش زیریک آسمان

علت تفاوت در قیمت تمام شده چاپ کتاب بین زنجان و شهرهای دیگر ناشران بومی کتابهای خود را در تهران و قم به چاپ می رسانند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛حکایت فرش زنجان را شاید بارها و بارها شنیده اید دسترنجی که  امروزه به نام سایر استان ها (تهران و قم )عرضه می شود و نامی از زنجان در شناسنامه صادراتی این هنر بومی منطقه به زبان نمی آید. هنری که ذوق و استعداد مردمان این دیار را به تصویر می کشد  در نبود برندی به نام زنجان به فراموشی سپرده می شود.
گویا این مشکل فقط مربوط به حوزه فرش نیست حال و روزنشر هم خوشتر از این نیست .

در نمایشگاه کتاب سراغ مجید نیکشاد از جمله ناشران بومی استان زنجان رفتیم وی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه نشر  گفت: در حال حاضر بزرگترین معضل به ویژه برای ناشران شهرستانی در پخش کتاب است .
 وی به عدم چاپ کتاب در زنجان اشاره کرد و یادآور شد: متاسفانه به علت تفاوت قیمت 30 تا 40 درصدی در قیمت تمام شده چاپ کتاب بین زنجان و دیگر استانها همانند قم و تهران ناشران کتابهای خود را در این شهرها به چاپ می‌رسانند.
نیکشاد با اشاره به اینکه نبود فضای رقابتی و پایین بودن کیفیت چاپ در استان زنجان ناشران را به شهرهای دیگر سوق می‌دهد، خاطرنشان کرد: این امر خود سبب ایجاد نارضایتی در حوزه چاپ شده است.
وی با تاکید بر اینکه متاسفانه کتاب در سبد کالای مردم گنجانده نشده است، افزود: مشکل اصلی عدم فرهنگسازی در این حوزه است.
نیکشاد در ادامه  با بیان اینکه تا زمانی که مردم به چیزی احساس نیاز نکنند از آن استقبال نمی‌کنند، بیان کرد: انجام فرهنگسازیهای لازم باید از مراتب بالادستی محقق شود.
وی به معضل دیگر در حوزه نشر کتاب اشاره کرد و گفت: در حال حاضر معضل بزرگی همانند چاپ دیجیتال گریبانگیر حوزه نشر شده است که به عنوان رزومه و پشتوانه علمی مورد استفاده برخی از هئیت‌های علمی مراکز آموزشی و غیره قرار می‌گیرد.
مدیر نشر قلم مهر خاطرنشان کرد: در این روش فرد متقاضی چاپ کتاب در حدود 40 نسخه از کتاب مورد نظر را چاپ کرده و از آن به عنوان رزومه تالیفی یاد می‌کند.
وی به تبعیض در بخش پخش کتاب بین مرکز و شهرستانها اشاره کرد و افزود: متاسفانه به دلیل باندبازی و وجود سیاستهایی برخی از کتابها با وجود نداشتن محتوا و ارزش ادبی لازم ‌با حمایتهای انجام شده مورد توجه قرار می‌گیرد در حالی که کتاب مورد تایید یونسکو در وزارتخانه ارشاد رد می‌شود.

انتهای پیام/ ن
 
برچسب ها: نشر ، کتاب ، زنجان ، نمایشگاه ، فرش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.