نگاه سلیقه‌ای وزارت ارشاد در خرید کتاب از ناشران، مشهود است

مسئله‌ای که در خرید کتاب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد، خرید سلیقه‌ای کتاب از ناشران است.

مهدی رضایی، نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آنکه خرید کتاب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نفع نویسنده تمام نمی‌شود، گفت: مسئله ای که در خرید کتاب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد، این است که آثار  سلیقه ای انتخاب می شود. به دلیل آنکه این کار دولتی است، کتاب‌هایی با موضوعات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خریداری می‌شود. از سویی اگر در یک رمان نقد درستی نسبت به شرایط اجتماع شود، آن را کنار می گذارند و در لیست خرید کتاب قرار نمی گیرد.

وی افزود: خرید کتاب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک حرکت بیلان‌ساز است. به دنبال آن رابطه‌ای میان ناشر و کمیته انتخاب اثر ایجاد خواهد شد. این مسئله که در خرید کتاب به ناشران دولتی توجه کمتری می‌شود و تعداد آنها حداکثری نیست، خوب است اما هیچ ربطی به نویسنده و مولف اثر  یا مترجم ندارد. در شرایط کنونی که در رکود اقتصادی هستیم، این اقدام می تواند به ناشر کمک کند تا در این بین یک لیوان آب بخورد و نفس راحتی بکشد.

این نویسنده با اشاره به آنکه خرید کتاب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تنها سبب باز ماندن مغازه های کتابفروشی می‌شود، اظهار داشت: اینکه هیئت خرید کتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  کتاب ها را برای کجا تهیه می کنند، اهمیت دارد. در صورتی که پس از خرید در کتابخانه ها چیده شود، از لحاظ فرهنگی تفاوتی نمی کند. چه در انبار ناشران باشد یا در کتابخانه ها نگهداری شود. هم اکنون مخاطب درسخوان برای مطالعه به کتابخانه ها می رود و کسی کتاب رمان از این مراکز به امانت نمی گیرد. به خصوص الان که مطالعه الکترونیک شده است و ناشران  کتابهای خود را به صورت الکترونیک و با هزینه کمتری به فروش می رسانند.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار