فضای داستان‌های علمی – تخیلی پایین است

امروزه فضای نوع داستانی علمی – تخیلی در ادبیاتمان پایین است؛ در صورتی که مشتاقان زیادی برای آن وجود دارد.

مهدی رضایی، نویسنده، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به استفاده کمتر نویسندگانمان از تخیلی که در سطح جهانی از آن بهره می‌برند، گفت: هم‌اکنون در زمینه تخیل داستانی به رئالیسم یا واقع‌گرایی وارد شده‌ایم و نویسندگانمان بر اساس آن می‌نویسند. زمانی این تخیل به صورت طبیعی خود در داستان‌هایی مانند هری‌پاتر اتفاق می‌افتد و دسته دیگر از تخیل را برای ایجاد پیرنگ و پیوند درونی میان داستان استفاده می‌کنند. امروزه تخیل نوع دوم را هر نویسنده‌ای به کار می‌برد.

وی افزود: امروزه فضای نوع داستانی علمی – تخیلی در ادبیاتمان پایین است در صورتی که مشتاقان زیادی برای آن وجود دارد و مشتاقان آن نوجوانان هستند. هم‌اکنون به این مسئله توجه چندانی نمی‌شود. در حالی که آمریکا و غرب به وسیله نگارش داستان‌های علمی – تخیلی نوجوانان خود را به مطالعه تشویق می‌کنند.

این نویسنده با اشاره به دلیل پایین بودن میزان نگارش داستان‌های علمی – تخیلی بیان کرد: نویسندگانی که به سراغ نگارش داستان‌های علمی – تخیلی می‌روند، تشویق نمی‌شوند و استعداد آن‌ها عقیم می‌ماند. بدون شک توانایی نگارش این نوع داستان در نویسندگانمان وجود ندارد. حمایت نشدن آن‌ها دلیلی است برای آنکه میزان نگارش داستان علمی – تخیلی در کشور کاهش یابد.

رضایی ادامه داد: هم‌اکنون در جشنواره‌های فیلم ما نیز فیلم‌های فانتزی و علمی تخیلی وجود ندارد و بیشتر داستان‌های آن‌ها بر اساس واقع‌گرایی و رئالیسم نوشته می‌شود. برای حمایت از نویسندگانی که به نگارش داستان‌های علمی – تخیلی می‌پردازند، باید یک جشنواره مستقل برای هر نوع ادبی وجود داشته باشد و در کنار آن نویسندگان این شیوه ادبی معرفی شوند.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار