بیزینس اینسایدر: آینده صنعت داروسازی ایران چگونه خواهد بود؟

مؤسسه تحقیقاتی« بی ام آی» هشدار می‌دهد تلاش‌های ایران برای بین‌المللی کردن بازار دارویی خود بدون بهره‌برداری از تولیدات خارجی باعث بروز مشکلات خواهد شد.

بیزینس اینسایدر: آینده صنعت داروسازی ایران چگونه خواهد بود؟
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از «بیزنس اینسایدر،» صنعت داروسازی ایران در وضعیت دشواری قرار گرفته است. ایران تلاش می کند صادرات دارویی خود را افزایش دهد و در این صنعت سرمایه گذاری خارجی جذب کند. اما بنابر پژوهش های مؤسسه تحقیقاتی «بی ام آی،» افزایش تولید داروها در ایران برای صادرات ممکن است تاثیر بدی بر قیمت و دسترسی به آن ها داشته باشد.

ایران در شش ماه پس از رفع تحریم ها سخت کوشیده است برای تقویت صنعت داروسازی خود با داروسازان خارجی همکاری و سرمایه گذاری جذب کند. به طور مثال چندین گروه داروسازی آلمانی در سال گذشته به ایران رفتند و برای افزایش همکاری با این کشور در زمینه داروسازی ابراز علاقه کردند. ایران و روسیه از ماه ژوئن مشغول گفتگو هستند تا به همکاری های علمی خود سرعت دهند و توافق کرده اند در خصوص 40 درصد پروژه های علمی با هم همکاری کنند.

روسیه و آلمان، دو مقصد عمده صادرات دارویی ایران هستند. آن ها در کنار هم، حدود 75 درصد صادرات ایران را به خود اختصاص می دهند. اما ایران با هندوستان هم قراردادی بسته و شرکت دانمارکی «نوو نوردیسک» اعلام کرده است قصد دارد در ایران انسولین تولید کند. 

اما پژوهشگران بی ام آی تصور نمی کنند با توجه به فضای قانونی و نظام اداری ایران داروسازی چند ملیتی در این مسیر حرکت کند. آن‌ها پیش بینی می کنند به جای این که شرکت های داروسازی به حضور مستقیم برای تولید تمایل داشته باشند، با داروسازان داخلی ایران مشارکت کنند. 

بی ام آی انتظار دارد طی چند سال آینده صادرات دارویی ایران زیاد شود. این مسئله به این معنا است که موسسات دارویی ایران در بازار بین المللی شرایط رقابتی تری خواهند داشت. 

به ادعای این مطلب، این مسئله برای شهروندان ایرانی پیامدهای بدی خواهد داشت. با ضعیف شدن واحد پول ایران، داروهای وارداتی نیز گران تر خواهند شد و اگر داروسازان غربی باز هم برای فعالیت مستقیم در ایران تمایل نداشته باشند، ممکن است برخی داروها در ایران کمیاب شوند. 

بنابر این مطلب، در هر حال شرایط برای ایران به بدی سال های گذشته نخواهد بود؛ زیرا تحریم ها مانع هرگونه نقل و انتقال بودند و اکثر مواقع، بهای داروها افزایش می یافت. اما اگر اوضاع طبق پیش بینی های بی ام آی پیش برود، تلاش های ایران برای بین المللی کردن بازار دارویی خود بدون بهره برداری از تولیدات خارجی، باعث بروز مشکلات خواهد شد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
انها در جهت جاسوسی و جذب متخصصان ما کار می کنند و سرمایه گزاری برای همینها صورت می دهند اگر ایرانیها ساده لوح نباشند و بتوانند جلوی این پیشامدها را بگیرند در هر زمینه ای ما صادرات داشته باشیم به نفع ما است حتی اگر دارو در ایران به قیمت جهانی شود وقتی صادر کنندگان درامد داشته باشنددولت می تواند از صادر کنندگان عوارض بگیرد و یارانه دارویی بدهد ضمن اینکه وابستگی جهانی به ایران می شود و بیکاری کم می گردد. و این تحلیل بی ام ای برای ترساندن مردم ایران است که جلوی این هدف دولت را بگیرد
Iraq
ناشناس
۲۰:۱۳ ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
بایک برجام سرنوشت داروسازی هم مثل هسته ای ميشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
به کوری چشم دشمنان ایران به زودی در آینده نزدیک به قطب دارویی جهان تبدیل میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
قطعا بدونید بدنبال جاسوسی از دانش دارو سازی ما هم رفته و خواهند رفت. حتی شده با وارد کردن یک فلش مموری آلوده به بدافزار جاسوسی از کامپیوتر متخصصان داروساز ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
شما بفرمایید ده سال آینده خاور میانه را چگونه میبینید
بعد به جزییات بپردازید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
دارویی برای بیماران خاص در بازار جهانی به فوروش می رسد ،گران ترین قیمت ۲۰۰ هزار تومان باشد ،وارزانترین۵۰ هزار تومان است .
داروهای عادی زیر ۵۰۰۰ هزار تومان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
کشورهایی که دارو می سازند ،با قیمت مناسب در اختیار کشورهای جهان بگذارند .گران ترین دارو زیر ۲۰۰هزار تومان برای مصرف کونده باشد ، هر جعبه دارو ،۱۰۰ عددقرص می باشد
Netherlands
ناشناس
۱۵:۱۴ ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
ما یه زمانی عشق داروسازی بودیم!ینی رشته ی داروسازی،الان هر چی علاقه و ملاقه داشتیم سوخته!نه حقوق درستی داره!نه اینده ی کاری تضمین شده ای داره! از اون طرف درساش واقعا بسیار وقت گیر و حفظی است اما جذاب،خلاصه تو این مملکت ادم اگر تونست هیجده سالگی کاری کنه کرده وگرنه الان دیگه ما همون پرستار حمال بیمارستان هستیم با حقوقی که گفتنش مسخره است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
این چه خبریه
خودتون فهمیدین چی گفتین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
مرگ بر صهیونیسم !
France
ناشناس
۱۷:۰۴ ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
...با اینکه بنده خودم دارو ساز هستم ولی باید بگم متاسفانه صنعت داروسازی از دانش روز خیلی عقبتر ...دلیلش هم کم توجهی و نادیده گرفتن بخش R&D توسط شرکت های دارویی هست...متاسفانه تنها کاری که انجام میشه کپی هست....حتی فرمولاسیون دارویی هم کاملا شبیه به فرم های رفرنس هست....ما تو ایران چیزی به اسم drug discovery, نداریم چون اصلا یه نرم افزار DOCKing مناسب نداریم هرچی داریم مال کشورهای دیگه اس که به صورت free در اختیار ما گذاشتن و بدرد نخور هستن..متاسفانه اکثر به قریب فارغ التحصیل ها هم جذب بازار کار به خصوص داروخانه میشن و تعداد خیلی کمی که نیاز مالی ندارند تحصیلات آکادمیک رو ادامه میدن که متاسفانه اکثر به قریبشون استعداد لازم رو ندارن...اینها واقعیت هایی هستن که باید پذیرفت و برطرف کرد...
آخرین اخبار