ترکیه از آلمان بخاطر ذکر نام این کشور به عنوان پایگاهی برای تروریست‌ها انتقاد کرد

ترکیه از آلمان به دلیل انتشار گزارشی که آنکارا را متهم به داشتن روابط با گروه‌های تروریستی می‌کند، محکوم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بلومبرگ، دولت ترکیه گزارش آلمان درباره این کشور را که به تازگی افشا شده است، رد کرد. در این گزارش از ترکیه به عنوان پایگاهی برای گروه‌های تروریستی در خاورمیانه نام برده شده بود. در پی افشای این گزارش، تنش‌ها میان رجب طیب اردوغان – رئیس جمهور ترکیه – و آنگلا مرکل – صدراعظم آلمان – افزایش یافت.

روز چهارشنبه، وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: "ارزیابی درونی دولت آلمان نشان می‌دهد این کشور نسبت به ترکیه ذهنیتی دوگانه دارد و با هدف قرار دادن رئیس جمهور ما و دولت، سعی دارد کشور ما را تضعیف کند." این بیانیه همچنین سیاست‌مداران آلمانی را برای داشتن نگرش‌های دوگانه در برابر مبارزه با تروریسم محکوم کرد.

بر اساس گزارش‌های اطلاعاتی آلمان، نتایج ارزیابی از ترکیه در یک پاسخ طبقه‌بندی شده از وزارت کشور در برلین به حزب اپوزیسیون چپ فرستاده شده است. در این گزارش، به افزایش روابط حزب عدالت و توسعه رجب طیب اردوغان با گروه‌هایی مانند اخوان المسلمین مصر اشاره شده است.

این موضوع تازه‌ترین تنش در روابط دو کشور را از ماه مارس – 31 روز منتهی به 11 فروردین – به وجود آورده است. ترکیه در ماه مارس به اتحادیه اروپا تعهد داد از ورود مهاجران به اروپا جلوگیری کند. آنگلا مرکل نیز از توافق ترکیه با اتحادیه اروپا دفاع کرد. اکنون ترکیه که همچنان درگیر پیامدهای کودتای نافرجام اخیر است، هشدار داده است در صورتیکه به شهروندان این کشور برای سفر به اروپا روادید صادر نشود، ترکیه نیز این قرارداد را لغو خواهد کرد.

در این گزارش افشا شده همچنین آمده است: "در پی اسلامی سازی سیاست‌های خارجی و داخلی آنکارا از سال 2011، ترکیه به پایگاهی مرکزی برای گروه‌های اسلامگرای منطقه تبدیل شده است." 

وزارت کشور آلمان وجود چنین گزارشی را تایید کرده است اما درباره جزئیات آن سخنی به میان نبرده است. مقامات برلین تنها اعلام کرده اند این گزارش به دلیل برخی خطاهای دفتری به وزارت خارجه آلمان ارسال نشد.

دولت آلمان از توافق ترکیه و اتحادیه اروپا مبنی بر کنترل مهاجران دفاع می‌کند. ولفگانگ شویبله – وزیر اقتصاد آلمان – در این‌باره گفت: "من از آنچه آقای اردوغان انجام می‌دهد اصلا دفاع نمی‌کنم. اما طرفدار لغو توافق بین ترکیه و اتحادیه اروپا نیز نیستم."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار