چرا خداوند در قرآن به خواندن تاریخ تاکید کرده است؟

آیت‌الله احمدی شاهرودی گفت: انسان با مطالعه تاریخ به فانی بودن دنیا، نابودی کفر و فساد و بقای حق پی می‌برد.

آیت‌الله محمد حسین احمدی شاهرودی، کارشناس مسائل مذهبی و عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص عبرت گیری از تاریخ گفت: خداوند در قرآن کریم از هر شیوه و وسیله‌ای برای راهنمایی انسان به سوی حق استفاده می‌کند. گاهی از راه تشویق، گاهی از موانع و گاهی هم از راه بیان تاریخ و سرنوشت اقوام این کار را انجام می‌دهد. 

وی افزود: بسیاری از داستان‌های تاریخی که قرآن کریم روایت می‌کند مربوط به اقوامی است که پیامبران در آن حضور داشتند، موضوع این داستان‌ها بیشتر معطوف به سرنوشت قوم‌هایی است که با پیامبرانشان همراهی کردند یا نکردند.

احمدی شاهرودی در خصوص سفارش قرآن کریم و ائمه(ع) به پندگیری از تاریخ اظهار کرد: خداوند در آیه 176 سوره اعراف می فرمایند «فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ؛ پس این داستان را [برای مردم] حکایت کن، شاید [نسبت به امور خویش] بیندیشند.»

این کارشناس مسائل مذهبی خاطرنشان کرد: همچنین امام علی(ع) در نهج البلاغه و در نامه 31 به فرزندشان امام مجتبی(ع) می فرمایند «اخبار گذشتگان را بر او (بر نفس خود) عرضه نما و مصایبی را که به اقوام قبل از تو رسیده به او یادآوری کن. در دیار و آثار (ویران شده) آنها گردش نما و درست بنگر آنها چه کردند، از کجا منتقل شدند و در کجا فرود آمدند. هرگاه در وضع آنها بنگری خواهی دید که از میان دوستان خود خارج شدند و در دیار غربت بار انداختند. گویا طولی نمی‌کشد که تو هم یکی از آنها خواهی شد(و در همان مسیر به سوی آنها خواهی شتافت).»

وی ادامه داد: بنابراین یکی از راه‌های رسیدن انسان به تکامل و آرامش مطالعه تاریخ، پند گیری از آن و الگوبرداری از زندگی بزرگان است. انسان با مطالعه تاریخ به فانی بودن دنیا، نابودی کفر و فساد، بقای حق، سرنوشت خوب اقوام نیکوکار، سرنوشت بد اقوام اهل فساد و غیره پی می‌برد.

احمدی شاهرودی در خصوص چگونگی مطالعه تاریخ بیان کرد: انسان متفکر باید تلاش کند، حداقل بخشی از تاریخ همه اقوام را مطالعه کند. زندگی تمام انسان‌ها در نقاط مختلف دنیا قابل مطالعه و پندگیری است.

وی یادآور شد: از آنجا که بسیاری از کتاب‌های تاریخی دچار تحریف شده‌اند، بنابراین باید هنگام مطالعه به سندیت آن‌ها نیز توجه کرد.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار