رهایی سه پیشگام جنبش اعتراضی در هنگ‌کنگ از مجازات زندان

سه نفر از پیشگامان "جنبش چتر" در هنگ‌کنگ از مجازات زندان رهایی یافتند.

 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیویورک تایمز؛ سه نفر از پیشگامان "جنبش چتر" هنگ‌کنگ که سال 2014 به اعتراضات گسترده دست زده بودند با اعلام دادگاه مبنی بر تعیین مجازات برای این افراد به دور از فضای سیاسی پر تنش گذشته از حکم زندان جان سالم به در بردند.

"جاشوا ونگ،" 19 ساله، دانشجوی معترض ژوئیه به دلیل سازمان‌دهی یک تجمع غیرقانونی بازداشت شد. او از سوی دادگاه به گذراندن 80 ساعت کار در خدمات اجتماعی محکوم شد.

"ناتان لا،" 23 ساله، نیز به اتهام تشویق مردم برای حضور در تجمع اعتراض‌آمیز به انجام 120 ساعت کار در حوزه خدمات اجتماعی محکوم شده است.

"الکس چو،" 25 ساله، تنها رهبر جنبش چتر است که به گذراندن 3 هفته زندان مشروط محکوم شده است. وی در یک سال آینده تحت نظارت پلیس خواهد بود و اگر اقدامی تحریک‌آمیز یا خلاف قانون انجام ندهد، مجبور به گذراندن سه هفته زندان نخواهد بود.

هر سه این جوانان در معرض حکم 2 سال زندان قرار داشتند؛ اما دادگاه تصمیم گرفت با تخفیف در مجازات آنها، فرصت دیگری به جوانان آشوب‌طلب دهد.

جالب انکه هر سه جوان اخلال‌گر اعلام کردند هیچ پشیمانی برای انچه انجام دادند، ندارند. این یک مبارزه برای احیای حقوقشان بوده است.

اجتماع غیرقانونی دانشجویان در 26 سپتامبر 2014 (4 مهر 93) خیلی زود به یک تظاهرات گسترده و عمومی تبدیل شد. تظاهرکنندگان با پلیس و نیروهای امنیتی درگیر شدند و جاده‌ها را مسدود کردند. معترضان در خیابان‌ها چادر برپا کردند تا درخواست افزایش ازادی‌های مدنی خود را مطرح کنند؛ اما جنبش انها با شکست مواجه شد.

این در حالی است که تنش‌ها در هنگ‌کنگ به دنبال افزایش نگرانی‌ نسبت به احتمال تشدید فشار و سخت‌گیری پکن در این دولت‌شهر نیمه خود مختار بالا گرفته است و ناظران پیش‌بینی می‌کردند مجازات شدید پیشگامان جوان کمپین‌های اعتراضی ممکن است به واکنش‌های انتقامی منجر شود.

اتهامات این جوانان که ماه گذشته در دادگاه عالی هنگ‌کنگ اعلام شده بود با واکنش شدید گروه‌های حقوق بشر و عفو بین‌الملل مواجه شد. آنها این اتهامات را تاکتیکی برای ارعاب مخالفان و هشدار به فعالان مدنی این شهر توصیف کردند.

با این حال قاضی دادگاه اعلام کرد این سه نفر هیچ سابقه کیفری نداشته‌اند و در اقدامات خود تنها نگران مسائل اجتماعی و درباره مسائل سیاسی مشتاق بوده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: دادگاه باور دارد که این یک پرونده کیفری عادی نیست؛ اما معتقد است صدور حکمی براساس فضای سیاسی ناعادلانه خواهد بود.

هنگ کنگ سال 2014 شاهد تظاهرات گسترده ده‌ها هزار نفر از ساکنان بود که خواهان انتخاب کاملا آزاد رهبر خود از طریق انتخابات آزاد در این دولت‌شهر بودند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار