ساری

باز خوانی آیین سنتی عروس بران در رامسر+تصویر

هفته فرهنگی رامسرهمزمان با میلاد امام رضا(ع) و دهه کرامت عصر دیروزبا راه اندازی عروس بران و بازخوانی یک آیین سنتی درشهر رامسر آغازشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،سرپرست اداره فرهنگ و ارشاداسلامی رامسر گفت:دراین آیین سنتی ، عروس سواربراسب و همراه فامیل داماد پیاده مسیرخیابان شهیدمطهری ،مرکزشهرتا پلاژشهرداری راطی کردند.

سید داریوش قانع افزودازدواج در هر منطقه‌ای با آداب و رسومی برگزار می‌شود که در مازندران نیز با رسومی همراه است که در این بازخوانی به برخی از آداب و رسوم ازدواج مازندران اشاره می‌شود.

وی گفت: در مازندران، مراسم عروسی یا ازدواج در مازندران خواستگاری از دختر توسط اقوام نزدیک داماد صورت می‌گیرد و بعد از رضایت خانواده عروس فردای آن شب غذا و شیرینی تهیه دیده برای خانواده عروس می فرستند.

باز خوانی آیین سنتی عروس بران در رامسر+تصویر

عاروسی یا عروسی

صبح روز بعد از حنابندان، عروس و داماد جداگانه با جشن و پای کوبی به حمام می‌روند دلاک در حمام به عروس و داماد شربت و شیرینی می دهد و اسپند دود می‌کند و سپس عروس و داماد جداگانه سوار بر اسب، همراه دوستان به خانه می روند.

بعدازظهر عروسی، داماد به همراه فامیل و دوستان برای آوردن عروس به طرف خانه عروس راه می‌افتد و داماد از قبل اسبی را تزیین می کند تا عروس را روی آن بنشاند وقتی به خانه عروس رسیدند خانواده عروس با نقل و شیرینی و دود کردن اسپند به استقبال آنها می رود.

باز خوانی آیین سنتی عروس بران در رامسر+تصویر

پدر یا برادر عروس، نانی را به کمر عروس با شال سفید یا سبز می‌نشانند به این نیت که اولین فرزندشان پسر باشد و بچه دیگری آیینه به دست جلوی اسب عروس راه می افتد در بین راه دوستان داماد با پای کوبی و تیر اندازی، در شادمانی سهیم می‌شوند و گاهی نیز با گذاشتن مسابقه اسب دوانی بر عروسی می افزایند.

وقتی که به در خانه داماد رسیدند داماد از اسب پیاده نارنج، انار، یا سیبی، را در دست می گیرد و به سمت عروس پرت می کند عروس باید آن را بگیرد و سپس آن را با هم بخورند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار