دویچه وله: مناقشه کشمیر بر مراسم روز استقلال پاکستان سایه افکند

دویچه وله در مطلبی به مناقشه کشمیر و سایر بحران‌هایی که متوجه پاکستان شده‌اند، پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ دویچه وله در مطلبی نوشت: مناقشه کشمیر همچنان در گفتمان سیاسی مقامات پاکستانی پررنگ است. پاکستان در روز 14 اوت – 24 مرداد – هفتادمین مراسم استقلال این کشور را جشن گرفت. اما در این مراسم، از مناقشه کشمیر نیز سخن گفته شد.

هند و پاکستان از زمان استقلال یافتن از استعمار انگلیس در سال 1947، بر سر تصاحب منطقه کشمیر در 3 نبرد با یکدیگر جنگیده اند. در ماه گذشته، خشونت‌‎ها در کشمیر -- که اکنون تحت نظر دولت هند است -- جان بیش از 50 نفر را گرفته اند. با اینکه هند، اسلام‌آباد را به اتهام پشتیبانی از شورشیان کشمیری سرزنش کرد، مقامات پاکستانی هند را متهم به نقض حقوق بشر کردند.

این مناقشه تا حدی برای دو کشور اهمیت دارد که نواز شریف – نخست وزیر پاکستان – هفتادمین سالروز استقلال پاکستان را برای رهایی کشمیر از حاکمیت هند اختصاص داد. وی گفت: "مراسم امسال به دلیل روحیه استقلال طلبی مردم کشمیر به یاد ماندنی خواهد شد. نسل جوان کشمیری پرچم آزادی را با قدرتی مثال‌زدنی به اهتزاز درآورده است."

اما بسیاری از تحلیلگران سیاسی معتقدند مقامات پاکستانی از مناقشه کشمیر برای منحرف کردن توجه شهروندان این کشور از بحران‌های مختلفی که پاکستان با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، استفاده می‌کنند. در هفته گذشته، یکی از گروه‌های تروریستی زیرمجموعه طالبان، در یک بمب گذاری انتحاری در شهر کویته، بیش از 80 نفر را کشت. در پی آن، دولت پاکستان نیروهای اطلاعاتی هند را مسئول این حادثه دانستند.

پاکستان اکنون با شدیدترین بحران‌ها روبرو شده است. فعالیت طالبان از یک سو و جنبش جدایی طلب در منطقه بلوچستان این کشور از سوی دیگر، پاکستان را در شرایط نامساعدی قرار داده است. همچنین آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی درباره بی‌ثباتی این کشور – که سلاح هسته‌ای نیز در اختیار دارد – اظهار نگرانی می‌کنند. اگر این کشور تجزیه شود، در منطقه فاجعه‌ای رخ خواهد داد که کنترل آن از دست همه کشورها خارج خواهد بود.

علاوه بر این مسائل، بسیاری از مردم پاکستان معتقدند دلایل زیادی برای جشن گرفتن استقلال این کشور وجود ندارد. زیرا اقتصاد این کشور وابستگی زیادی به بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول دارد. تورم و بیکاری در پاکستان امروز به بالاترین سطح خود رسیده است و بسیاری از پاکستانی‌های جوان که در پی یافتن شغل هستند قصد خروج از این کشور را دارند.

اما بخش عمده‌ای از جوانان پاکستانی باور دارند کشورشان باید از نو ساخته شود و روابط با هند را افزایش دهد. آن‌ها عقیده دارند در صورتی که پاکستان با کشورهای همسایه صلح نکند، آینده روشنی در انتظار آن‌ها نخواهد بود. برخی نیز برای افزایش روابط بین هند و پاکستان راه حل‌هایی را بیان کرده اند. به باور یکی از فعالان اجتماعی، افزایش تماس مردم دو کشور، و همچنین گسترش تجارت و گردشگری می‌تواند به روابط هند و پاکستان بهبود بخشد. با این‌حال، عده زیادی درباره آینده روابط این دو کشور خوشبین هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار