بازرش اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران عنوان کرد:

روش تأمین اجتماعی برای شناسایی و تفکیک ناشران صحیح نیست

حسینی نیک گفت: حدود 13 هزار مجوز نشر توسط وزارت ارشاد صادر شده در حالی که فعالان این حوزه بیش از دو هزار ناشر نیستند.

سید عباس حسینی نیک، بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص پیگیری مشکلات بیمه‌ای اظهار داشت: برخی از مشاغل که حمایت از آنها مدّ نظر قانونگذار بوده تا سقف پنج نفر کارمند و کارگر معاف از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما هستند، که از جمله آنها صنف نشر است. طبیعی است حمایت از صنعت نشر می تواند تأثیر مستقیمی بر تولید کتاب و رونق اقتصادی برای فعالان این حوزه داشته باشد.

بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: قابل انکار نیست که در این نوع حمایت ها بعضی از سوء استفاده‌ها هم رخ می‌دهد. هم‌اکنون حدود 13 هزار مجوز نشر توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شده در حالی که فعالان این حوزه بیش از حداکثر دو هزار ناشر نیستند و باقی برای گرفتن مجوز نشر دلایل و انگیزه های متعددی داشته‌اند.

وی عنوان کرد: اتحادیه ناشران تأکید دارد که این وضعیت به هیچ وجه به نفع صنف فعال نشر در کشور نیست و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در دولت جدید تعاملات بیشتری حاصل شده است، تلاش دارد به این نابسامانی پایان دهد.

حسینی نیک افزود: یکی از دلایل و انگیزه‌های گرفتن مجوزهای نشر بدون فعالیت آن است که صاحبان آن از مزایای قانونی دفتر انتشارات برای اهداف و برنامه های دیگر استفاده و به عبارتی سوء استفاده می‌کنند. برای نمونه مجاز بودن فعالیت نشر در واحدهای مسکونی و یا معاف بودن از مالیات و همچنین معاف بودن از پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی انگیزه های قوی برای تقاضای دریافت مجوز نشر ایجاد کرده است. 

وی ادامه داد: این مسئله بیش از آنکه برای عده ای سوء استفاده‌گر مفید باشد، برای ناشران فعال جامعه مشکل ساز شده است. 

بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران متذکر شد: مدیریت صنفی نشر با جلوگیری از سوء استفاده های موجود کاملاً موافق بوده و خواهان پیگیری دقیق و قاطع است، اما این پیگیری باید از راه و طریق مناسب انجام شود تا نتیجه مطلوب حاصل گردد.

وی تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی راهکاری را انتخاب کرده که بیشتر منطبق با روش های سنتی سازمان برای شناسایی افراد فعال و غیر فعال دارد. برای نمونه مأموران بازرسی سازمان به واحدهای انتشاراتی موجود در خیابان انقلاب و روبروی دانشگاه تهران مراجعه کرده و لیست افراد تحت بیمه ناشر را کنترل می‌کنند و به دلیل حضور نداشتن برخی از کارگران در واحد اعلام شده، مانع از روند موجود و قانونی می‌شوند.

حسینی نیک خاطرنشان کرد: این کار به غیر از ایجاد زحمت برای ناشران فعال و موجود کشور که مورد نظر قانونگذار برای حمایت بوده حاصلی ندارد و همچنان ناشران غیر فعال به کار خود ادامه می‌دهند. 

وی افزود: آیا ایراد اینکه چرا یک نفر از کارمندان انتشارات فعال کشور در محل کارش حاضر نیست مهم است یا شناسایی حدود ده هزار موسسه دارای مجوز نشر غیر فعال؟ ممکن است رویه سازمان تأمین اجتماعی آن باشد که همه کارمندان بیمه گر باید در یک واحد حضور داشته باشد، اما شغل نشر به دلیل وجود قسمتهای مختلف مانند حروفچینی، ویرایش و تصحیح، واحد تولید و توزیع و انبار نمی تواند فقط در یک واحد آپارتمان به فعالیت بپردازد.

حسینی نیک اظهار داشت: بسیاری از ناشران دارای ساختمان چند طبقه هستند و کارمندان آنها در واحدهای مختلف به کار مشغولند و همین باعث ایراد بازرسی واقع می شود. این با روح قانونگذاری برای حمایت از صنف نشر در تضاد است.

بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران تأکید کرد: راه شناسایی ناشران غیر فعال که اصلاً از نظر ما ناشر نیستند، آن است که اطلاعات فعالیت ناشران از نهاد رسمی اتحادیه استعلام گردد و اتحادیه نیز علاوه بر اطلاعات موجود خود، از اطلاعات خانه کتاب نیز استفاده کرده و پاسخ رسمی به سازمان تأمین اجتماعی می دهد. با این روش هم از صنف فعال نشر حمایت شده و هم از سوء استفاده مدعیان شغل نشر جلوگیری می شود.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.