اصفهان؛

باردهی نخل دیم در کویر آران و بیدگل

نخلستان منطقه کویری چاه عروس شهرستان آران و بیدگل به همت خانواده ای سخت کوش به ثمر نشست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آران و بیدگل گفت: خانواده «قربانی» از  شهر ابوزیدآباد از توابع آران و بیدگل برای کاشت نهال خرما در این منطقه با کمک فرزندانشان و با انجام چهار سال کار پژوهشی، با وجود میزان آب مناسب برای کشت، با طی کردن فاصله ای 70 کیلومتری خاک رس را به این منطقه منتقل کرده‌‌اند.
حسین فتاحی افزود: در این نخلستان هشت هکتاری انواع درختان خرمای کبکاب، رطب و زاهدی به صورت دیم و به طور طبیعی «ارگانیک» کشت شده است.
وی گفت: پیش بینی می‌شود با توجه به عملکرد مناسب خرمای کشت شده در روستای چاه عروس خوروبیابانک امسال بیش 8 تا 10 تن محصول ارگانیک از این نخلستان برداشت شود.
پرویز قربانی با اشاره اینکه هر روز 80 کیلومتر راه را در گرمای 50 درجه کویر طی می‌کنم، گفت: در همه جای دنیا آب موجود به سمت بذر یا نهال هدایت می‌شود ولی در این منطقه نهال به سمت آب هدایت شده است.
حسین قربانی یکی از فرزندان  این خانواده خلاق هم گفت: در این منطقه با وجود نزدیکی به دریاچه نمک با حفر گودالی به عمق 50 سانتی متر به آب شیرین رسیدیم و نهال‌ خرما را در آن مکان کشت کردیم.
وی استفاده نکردن از کود شیمیایی و سموم برای رشد نخل را از دیگر ویژگی‌های درختان خرمای منطقه چاه عروس دانست و افزود: با توجه به استفاده از کودهای حیوانی در این نوع کشت، درختان خرمای منطقه سه سال زودتر از زمان معمول به بار نشسته است.
منطقه «چاه عروس» که در 40 کیلومتری شهر ابوزیدآباد و در دل کویر مرکزی ایران قرار گرفته به دلیل دارا بودن آب شیرین، به این نام شهرت پیدا کرده است.
شهرستان آران و بیدگل بیش از 14 هزار هکتار باغ و مزرعه دارد.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.