فلسطینیان از حذف نام فلسطین از نقشه‌های گوگل خشمگین هستند

موتور جستجوگر اینترنتی گوگل اخیرا نام فلسطین را از کلیه نقشه‌های خود پاک کرده است و نام اسرائیل را جایگزین کرده است. این اقدام واکنش‌های شدیدی را در اراضی اشغالی به دنبال داشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی، خبرنگاران فلسطینی ضمن محکومیت این حرکت این اقدام را طرح اسرائیل برای مشروعیت بخشی به خود برشمرده‌اند.

مونا قندیل خبرنگار پرس تی‌وی از رام الله گزارشی در این باره تهیه کرده که متن برگردان آن به شرح زیر است:

فلسطینیان از غول اینترنتی گوگل که در برنامه‌های نقشه خود نام اسرائیل را جایگزین فلسطین کرده است خشمگین و مایوس هستند. سندیکای خبرنگاران فلسطین این اقدام را در راستای تلاش برای مشروعیت بخشی به اسرائیل و زدودن فلسطین برای همیشه دانسته اند .

موسی الشاعر عضو سندیکای خبرنگاران فلسطینی معتقد است این امر تحت فشار فاحش اسرائیل و سازمان‌هایش در نقاط مختلف جهان انجام شده است. آن‌ها می‌خواهند با تحریف تاریخ و جغرافیا حق مردم فلسطین را از سرزمین مادری سلب کنند. فلسطینیان همواره در این سرزمین سکونت داشته‌اند و اسرائیلی‌ها آن را اشغال کردند. ما قبل از سال 1948 میلادی اینجا بودیم.

جستجوی فلسطین در نقشه‌های گوگل نقشه‌ای خالی را نشان می‌دهد که نام اسرائیل را در بر دارد که در آن خطوط مرزی نوار غزه و کرانه باختری با نقطه چین مشخص شده، اما نامشان ذکر نشده است و البته به بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل اشاره دارد.

کارشناسان معتقدند که مشکل عمیق تر از صرفا زدودن نام فلسطین است بلکه هدف حذف فلسطین از کلیه نقشه‌های مرتبط با نظام‌های اقتصادی و نظام‌های بانکی است. این امر موضوع را پیچیده‌تر می‌کند.

معمون مطار، کارشناس رسانه‌های اجتماعی، نیز اظهار داشت: «مساله این است که فلسطین بر روی نقشه پیدا نیست با توجه به آنکه این امر پیامدهای سیاسی، اقتصادی و ملی دارد باید روی نقشه‌ها پیدا باشد یعنی باید در نقشه‌های نظام تجاری و بانکی و کلیه نقشه‌هایی که گویای وجود الکترونیکی فلسطین است حاضر باشد.»

ناظران همچنین هشدار می‌دهند که پاک کردن نام فلسطین توسط گوگل باز هم گام دیگری در راستای تحکیم اشغالگری اسرائیل و پاکسازی قومیتی مردمی است که فلسطینی خطاب می‍‌شوند.

ناظران حذف فلسطین از نقشه‌های گوگل را خطایی فاجعه بار دانسته‌اند. به باور آنان، این حرکت نمی تواند مفهومی برای تل آویو داشته باشد از آنجا که در راستای مشروعیت نام اسرائیل به عنوان موجودیتی در اراضی اشغالی است. اما در نزد فلسطینیان این امر حاصل یک مانور سیاسی است که باید به هر وسیله ممکن با آن مبارزه و مخالفت شود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار