دشت‌های بوشهر ممنوعه یا در حال ممنوعه شدن

دشت‌های استان بوشهر به علت افزایش برداشت آب یا ممنوعه شده‌اند یا در حال ممنوعه شدن هستند.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، کارشناس شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت: میزان افت کمی و کیفی منابع آب زیر زمینی استان موجب شده تمام محدوده های مطالعاتی یا حوزه های آبریز در شرایط بحرانی آب قرار گیرند به طوری که تقریبا همه دشت های استان در حالت ممنوعه و یا در حال پیشنهاد ممنوعیت قرار دارند .

 جابر مظفری زاده تصریح کرد: در دشت‌های مختلف به ویژه دهرود، تنگ ارم، ریز، دشت پلنگ و باغان آب‌های زیر زمینی به طور میانگین سالانه 120 سانتی متر افت پیدا کرده است و بیشترین افت کیفی منابع آب نیز در دشت‌های آبدان،کاکی، بردخون، اهرم و خورموج رخ داده است.

وی با اشاره به خشکسالی‌های اخیر در هر سه حوزه آبریز استان و کاهش شدید ورودی آب به استان افزود: اکنون ورودی آب‌های سطحی از حوزه حله و مند که شامل رودخانه های شاپور ، دالکی و حله است 50 درصد کاهش نشان می‌دهد و این در حالی است که بیشترین سطح کشت یعنی حدود 40 هزار هکتار در منطقه حله قرار دارد .

مظفری زاده با بیان این که 94در صد منابع آب استان بوشهر در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، ادامه داد:استفاده از این میزان آب برای کشاورزی استان صرفه اقتصادی ندارد، زیرا در بهترین حالت پرآبی از هر هکتار زمین کشاورزی سه تا سه و نیم تن و در کشت دیم کمتر از یک تن گندم برداشت می شود .

 این کارشناس در مورد راهکارها برای حفظ منابع آب نیز گفت: اجرای طرح آمایش سرزمینی، تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی، ارتقا بهره وری مصرف آب در بخش کشاورزی و ارائه الگوی کشت بهینه برای هر منطقه از جمله اقداماتی است که باید برای حفظ منابع آبی استان صورت گیرد

انتهای پیام/ ش
برچسب ها: دشت ، بوشهر ، ممنوعه ، کم آبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.