آیا نامزد پیشین جمهوری‌خواهان می‌تواند از دست ترامپ جان سالم به در برد؟

جان مک‌کین ممکن است در رقابت‌های انتخاباتی امسال کرسی خود در مجلس سنای آمریکا را از دست بدهد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ان‌بی‌سی نیوز در مطلبی نوشت: روابط دونالد ترامپ – نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوری‌خواه – و «جان مک‌کین» - سناتور ایالت آریزونا – به اندازه‌ای تیره شده است که ترامپ اکنون ترجیح می‌دهد یک جمهوری‌خواه دیگر از آریزونا به جای او وارد مجلس سنا شود.

در این بین، دموکرات‌ها نیز می‌کوشند از این تیرگی روابط به نفع خود استفاده کرده و یک کرسی به تعداد کرسی‌های خود در مجلس سنا اضافه کنند. 

آغاز تیرگی روابط ترامپ و مک‌کین به زمانی باز می‌گردد که نامزد انتخاباتی جمهوری‌خواهان سال گذشته در یک پیشنهاد جنجالی، خواستار ممانعت از ورود مسلمانان به آمریکا شد. به دنبال این اظهارنظر نژادپرستانه، بسیاری از مقامات حزب جمهوری‌خواه از جمله مک‌کین، ترامپ را به دلیل نوع نگاه خود به اقلیت‌های قومی و مذهبی مورد انتقاد قرار دادند. 

ترامپ در واکنش به این انتقادات در سخنرانی‌های انتخاباتی مختلف خود، اعضای حزب جمهوری‌خواه در کنگره را به طرق مختلف مورد انتقاد قرار داد و در یکی از این سخنرانی‌ها با حالتی کنایه‌آمیز، عقبه نظامی مک‌کین را زیر سوال برد و گفت او آن دسته از سربازان کهنه‌کاری را دوست دارد که در جنگ اسیر نشده باشند!

ترامپ که خودش در طول جنگ ویتنام 5 بار معافیت موقت گرفت تا از زیر بار شرکت در این جنگ شانه خالی کند،  در ادامه این سخنرانی با اشاره تلویحی به مک‌کین گفت از نظر او فردی که در جنگ اسیر شده باشد قهرمان جنگی نیست. 

با این حال، مک‌کین برخلاف سایر اعضای ارشد جمهوری‌خواه، همان زمان از نامزدی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حمایت کرد تا روابط این دو موقتاً از بحران فاصله بگیرد. 

اما اظهارات اخیر پدر یک سرباز مسلمان کشته شده در عراق بار دیگر ترامپ و مک‌کین را در مقابل یکدیگر قرار داد. پدر سرباز یادشده در گردهمایی ملی حزب دموکرات با حضور در جایگاه سخنرانان، از اظهارات نژادپرستانه ترامپ علیه مسلمانان انتقاد کرد و ترامپ نیز واکنش تندی به انتقادات او نشان داد تا مقامات جمهوری‌خواه از جمله مک‌کین یک بار دیگر او را به علت بی‌حرمتی به خانواده سربازان آمریکایی کشته شده آماج حملات خود قرار دهند. 

ترامپ پس از انتقاد اخیر مک‌کین در مصاحبه‌ای با واشینگتن پست به صراحت اعلام کرد که از نامزدی مجدد او در انتخابات مقدماتی مجلس سنا که اواخر ماه جاری میلادی برگزار می‌شود، حمایت نخواهد کرد.

هرچند ترامپ روز گذشته در اثر فشار مقامات حزب جمهوری‌خواه حرف خود را پس گرفت و با تمجید از خدمات نظامی ارزشمند مک‌کین در گذشته اعلام کرد که از پیروزی مجدد او در انتخابات سنا کاملاً حمایت می‌کند، بسیاری معتقدند که این حمایت ترامپ از سر اجبار بوده و او به هیچ وجه تمایلی به حضور مجدد او در مجلس سنا ندارد.

در حال حاضر، «کلی وارد» که بسیاری به دلیل حمایت وافر او از ترامپ به او لقب "بانو ترامپ" داده‌اند، اصلی‌ترین رقیب انتخاباتی مک‌کین در انتخابات مقدماتی آریزونا به شمار می‌رود. وی اکنون امتناع ترامپ از حمایت از مک‌کین را به حمایت غیررسمی از خود تعبیر کرده و در آستانه انتخابات مقدماتی 30 اوت (9 شهریور) به یک رقیب جدی برای مک‌کین تبدیل شده است. 

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهند که مک‌کین احتمالاً در انتخابات مقدماتی سنا در ایالت آریزونا بر رقیب جمهوری‌خواه خود پیروز خواهد شد؛ اما در صورت ادامه اختلافات میان او و ترامپ، شاید در انتخابات سراسری کرسی خود را به دموکرات‌ها واگذار کند و در این صورت فردی مانند مک‌کین با آن عقبه سیاسی و نظامی قابل توجه که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 نیز نامزدی جمهوری‌خواهان را بر عهده داشت، جایی در مجلس سنای بعدی نخواهد داشت.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار