در بازدید معاون فرهنگی از کتابفروشی پنجره بیان شد:

طرح تفویض ممیزی کتاب برای ناشران اختیاری است

پیوستن به طرح تفویض ممیزی کتاب به ناشران اختیاری است و اجباری در این امر وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از کتابفروشی پنجره در خصوص تفویض ممیزی کتاب به ناشران و چگونگی اجرای این طرح گفت: همانطور که قبلا مطرح شد بحث تفویض ممیزی به ناشران با این منظور صورت می‌گیرد که در حین حفظ مقررات و مصوبات تعیین شده با گسترش واسپاری‌ها تمرکز زدایی اتفاق بیفتد و با همین نگاه بود که بخش واسپاری‌ها استانی رخ داد.
 
وی افزود: این تفویض با این نگاه انجام شد که همانطور که در تهران بررسی‌های تخصصص وجود دارد در استان‌ها هم این قابلیت وجود داشته باشد. مشابه این مسئله در حوزه تمرکز زدایی بحث تفویض به ناشران نیز مطرح شد که ناشران حرفه‌ای در قالب آن میتوانند مسیر ممیزی را انجام دهند. البته این امر به انتخاب خود ناشر بوده و تحمیلی نیست یعنی اگر ناشری احساس کرد که با تن دادن به این طرح مشکلی برایش به وجود میاید میتواند به همان شکل گذشته به کار خود ادامه دهد. در ضمن ناشرانی که علاقمند شرکت در این طرح هستند در این هیات بررسی می‌شوند. 
 
صالحی ادامه داد: مراحل چهارگانه‌ای برای طرح تفویض ممیزی به ناشران تعریف شده که مرحله اول آن کتاب‌های آموزشی است. البته این بدان معنا نیست که برای مراحل دیگر سیر زمانی طولانی در نظر گرفته شده باشد.  
 
معاون فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که آیا آمار دقیقی از سرانه مطالعه جامعه‌مان وجود دارد یا نه، گفت:‌ آماری که تا به امروز در این زمینه منتشر شده‌اند مبنای دقیقی نداشته‌اند و به شیوه‌های مختلف ارزیابی شده‌اند اما ما هم اکنون در صدد ارزیابی سرانه مطالعه جامعه‌مان با یک مبنای دقیق و واحد هستیم.  
 
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در خصوص اعتبار کتاب‌هایی که به نمایشگاه فرانکفورت خواهند رفت، گفت: مجوزهای نشری که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌کند برای داخل و خارج از کشور اعتبار دارد. البته ممکن است که مجموعه‌های مدیریتی انتخاب کنند که چه چیزی را به نمایشگاه‌های بین المللی ببرند یا نبرند.  
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش به تشریح هر آنچه در طرح تابستانه کتاب رخ داده پرداخت و گفت: طرح تابستانه کتاب فروشی برابر با 9 میلیارد و 21 میلیون تومان داشته و این مبلغ در مقایسه با فروش 4 میلیارد و 370 میلیون تومانی طرح عیدانه کتاب 106 درصد افزایش داشته است.  
 
وی ادامه داد: 589 کتابفروشی در طرح تابستانه کتاب مشارکت کردند که 519 عدد از آنها فعال بوده‌اند. 201 هزار و 616 نفر به عنوان خریداران طرح تابستانه کتاب ثبت شدند که این آمار نیز نسبت به طرح عیدانه کتاب 95 درصد افزایش داشته است.  
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: طرح تابستانه کتاب 455 کتابفروشی در مرکز استان‌ها و 134 کتابفروشی در شهرستان‌ها را تحت پوشش قرار داد و یارانه اختصاص داده به آن نیز 1 میلیارد و 726 میلیون تومان بوده که در مقایسه با یارانه 874 میلیونی عیدانه کتاب 98 درصد رشد داشته است.  
 
صالحی گفت:‌ اصفهان با 1 میلیارد و 400 میلیون تومان فروش، تهران با 1 میلیارد 350 میلیون تومان فروش و خراسان رضوی با 920 میلیون تومان فروش رتبه‌های اول تا سوم استان های مشارکت‌ کننده با طرح تابستانه کتاب را به خود اختصاص داده‌اند.  
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: در طول برگزاری طرح تابستانه کتاب ارزیابی‌های حضوری انجام شد و امیدواریم که تا 2 هفته دیگر با کتابفروشی‌های مشارکت کننده در این طرح تسویه حساب کنیم.  
 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار