کدامین وعده‌های ادبی در سال 94 اجرایی نشدند؟

وعده‌هایی برای بهبود وضعیت اهالی فرهنگ و قلم در سال 94 مطرح شد که برخی از آنها به مرحله اجرا نرسید.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اولین وعده ادبی که در سال 1394 اجرایی نشد و باعث نگرانی و دلخوری بسیاری از اهالی فرهنگ و قلم کشورمان شد وعده‌ای است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار تهران در مراسم اختتامیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران داده بودند که طبق آن بنا بر این بود که بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب در تپه‌های عباس آباد و مجموعه باغ کتاب برگزار شود اما هرگز اینگونه نشد یعنی اگر چه رسالت اولیه باغ کتاب برگزاری نمایشگاه کتاب بوده اما در ماههای پایانی سال 1394 و به دنبال مطالبات خبرنگاران و پرس و جوهای پی در پی آنها مشخص شد که یکباره رسالت باغ کتاب عوض شده و این مجموعه توان برگزاری نمایشگاه کتاب را ندارد.

البته در همین زمان مکان دیگری به نام شهر آفتاب به عنوان خانه دائمی نمایشگاه کتاب پیشنهاد شده و به مرور زمان جدی ترین گزینه برای برگزاری نمایشگاه کتاب شد اما این امر نشان میدهد که طرح وعده برگزاری نمایشگاه کتاب در باغ کتاب بیشتر از یک ادعای کارشناسی نشده نبوده است.

از وعده‌های ادبی دیگری که در سال گذشته عملی نشد میتوان به وعده تکمیل و افتتاح باغ کتاب اشاره کرد، این وعده نیز اگر چه به فراموشی سپرده نشد اما چنان کند پیش رفت که تبدیل به یکی از وعده‌های اجرا نشده سال 1394 شد.

البته بر اساس آخرین اطلاعات رسیده به نظر میرسد که فاز اول باغ کتاب در بهار سال 1395 افتتاح میشود باید منتظر ماند تا زمان دقیق آن مشخص شود.

این مجموعه در سال گذشته دستخوش اتفاقاتی چون تغییر مدیریت و کاربری شد،حال باید ببینیم که وعده مسئولان مبنی بر افتتاح فاز اول آن در نخستین فصل سال 1395 اجرایی خواهد شد یا نه؟

افتتاح دادگاه کتاب برای رسیدگی به مطالبات حقوقی اهالی قلم از وعده‌های دیگری است که در سال 1394 در اندازه یک طرح باقی ماند و اجرایی نشد.

موضوع افتتاح این دادگاه در یکی از محافل بازدید معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتابفروشی‌ها مطرح شد اما خبر دیگری از آن به دست ما و اهالی مطبوعات و قلم نرسید،البته برخی ازاهالی قلم معتقدند که افتتاح این دادگاه با وجود طولانی بودن روند رسیدگی به مطالبات حقوقی هیچ دردی را از دردهای آنها درمان نمیکند،البته این اطهارنطر اهالی قلم باعث نمیشود که این وعده و طرح آن فراموش شود.

از وعده های دیگر ادبی که در سال1394 مطرح شد و به نظر میرسد که اجرایی نشده است میتوان به تصحیح و تسریع روند صدور مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کتابها اشاره کرد.

اگر چه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه اقدامات زیادی را انجام داده اما به نظر میرسد که با توجه به انتشار پی در پی چاپ کتابهایی با محتوای نامناسب و اعتراض برخی از نویسندگان به زمان صدور مجوز برای کتابهایشان این وعده آنچنان که باید و شاید اجرایی نشده است.

در اینجا باید گفت این موضوع زمانی خود را بیشتر نشان داد که معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخی از افرادی را که در اداره کتاب فعالیت میکردند و بر روی صلاحیت انتشار کتابها نظر میدادند را تعویض کرد. افراد متعددی در سالهای اخیر به عنوان مدیر اداره کتاب انتخاب شده و در این سمت خود را آزموده اند. 

این نمونه‌ای از وعده‌هایی بودند که در سال 94 اجرایی نشدند و باید دید در سال جدید هم این روال ادامه دارد یا به نتیجه خواهد رسید.  

گزارش از نسرین خدایاری 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار