حضور شعرهای غزه در ادبیات کودک و نوجوان

مدیر کل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری گفت: از سه مجموعه شعر غزه رونمایی شد که دو مورد از آن‌ها برای کودکان و دیگری برای نوجوانان است.  

در روز‌های گذشته، از مجموعه شعر‌های غزه رونمایی شد که عباس محمددینی، مدیر کل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: از سه مجموعه شعر غزه رونمایی شد که دو مورد از آن‌ها برای کودکان و دیگری برای نوجوانان است. 

مدیر کل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: از روزی که طوفان الاقصی و اتفاقات بعد از آن رخ داد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با سیاستی که دارد به تولید محتوا برای این جریان ورود پیدا کرد و طبق سنوات قبلی، از تعدادی از شاعران برای تولید محتوا کمک گرفت که از آن مجموعه شعرها، سه مجموعه شعر خروجی پیدا کرد.

او با اشاره به مجموعه شعر‌ها مطرح کرد: یکی از مجموعه شعر‌ها «موشک کاغذی» و دیگری « تو باز می‌خندی» نام گرفتند که شاعر موشک کاغذی، خانم عراقی و تو باز می‌خندی شعری از خانم طیبه شامانی هستند. 

محمددینی تصریح کرد: ما یک سری مسائل ثقیل داریم که توضیح دادن آن‌ها برای والدین و توضیح مربیان برای کودکان و نوجوانان سخت است. به همین دلیل، یکی از وظایف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این است که برای توضیح این مطالب ثقیل برای کودکان و نوجوانان ورود پیدا کرده و آن‌ها را ساده‌سازی کند و محتوایی را به وجود آورد تا خانواده‌ها راحت‌تر بتوانند این موارد را برای بچه‌های خود توضیح دهند. 

مدیر کل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: ریزموضوعاتی که در این کتاب‌ها مطرح شده است ثقیل‌ترین مواردی هستند که با شعر توانستیم آن‌ها را تا حدی تلطیف کنیم که بتوانند ساده‌سازی شوند و درواقع، این سیاست قدیمی کانون بوده که به چنین مسائلی ورود پیدا می‌کرده است. 

گفتنی است که مراسم رونمایی از کتاب شعر غزه در هفتمین روز از برپایی نمایشگاه کتاب با سخنرانی جواد محقق، شاعر باسابقه و پیشکسوت کتاب‌های کودک و نوجوان آغاز شد و سپس، حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری به بیان نکاتی در خصوص این کتاب‌ها پرداخت.

نکته شایان ذکر این است که مجموعه کتاب شعر غزه شامل «موشک کاغذی» سروده زهرا عراقی با تصویرگری بهاره خدامی، «تو باز می‌خندی» سروده طیبه شامانی با تصویرگری ندا عسگری، «خانه ایستاده است» سروده منیره هاشمی با تصویرگری بهاره خدامی و «بمب بادبادک نیست» کاری از معاونت فرهنگی کانون است که با مشارکت کانون زبان ایران به زبان‌های انگلیسی و عربی نیز، ترجمه شده‌اند.

از آن‌جایی که ادبیات مقاومت و پایداری نقش مهمی را در حوزه ادبیات ایفا می‌کند. در نتیجه، پرداختن به ادبیات مقاومت و پایداری در حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان و اهمیت و حساسیت‌های آن، موضوعی بود که مدیرعامل کانون پرورش فکری و یک شاعر این حوزه در آیین رونمایی «مجموعه‌ی شعر غزه» به آن پرداختند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار