اهواز؛

بازدید رئیس دانشگاه شهید چمران از مرکز درمان ناباروری جهاد‌دانشگاهی

در استان پتانسیل‌های بسیار خوب علمی وجود دارد و همکاری جهاد‌دانشگاهی و دانشگاه به سود هر 2 مجموعه است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، رئیس سازمان جهاددانشگاهی خوزستان با بیان این‌که دوره‌ای که جهاد‌دانشگاهی تنها در حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها فعالیت می‌کرد، گذشته است، گفت: فکر می‌کنم با توجه به کارهای پژوهشی جهاد‌دانشگاهی، این نهاد می‌تواند علاوه بر آن‌که عضو شورای فرهنگی است، عضو شورای پژوهشی نیز باشد و در حوزه‌های مختلف پژوهشی با دانشگاه‌ها همکاری کند.

دکتر قدرت‌الله شاکری‌نژاد  اظهار کرد: در سال 59 بر اساس نیازی که در جامعه احساس می‌شد دستور تأسیس جهاد‌دانشگاهی صادر شد؛ ماهیت انقلابی‌گری و تعهد این سازمان به نظام و رهبری نیز به این علت است که این نهاد مولود انقلاب اسلامی است.

وی با بیان این‌که تصور من این است که همکاری‌های جهاد‌دانشگاهی و دانشگاه شهید چمران باید افزایش یابد، تصریح کرد: دانشگاه شهید چمران زادگاه جهاد‌دانشگاهی خوزستان بوده و این مهم‌ترین دلیلی است که جهاد‌دانشگاهی خوزستان همواره تلاش کرده است تا در بخش‌های مختلف به‌نوعی همراه و همیار این دانشگاه باشد.

رئیس سازمان جهاد‌دانشگاهی خوزستان گفت: زمانی نظام به این نتیجه رسید که برخی از مأموریت‌ها را به جهاد‌دانشگاهی واگذار کند در آن زمان تنها نهاد فرهنگی در دانشگاه‌ها، جهاد‌دانشگاهی بود و حتی کانون فیلم جهاد‌دانشگاهی جزو کانون‌های مطرح فیلم کشور بود؛ اما به‌تدریج بخش‌های فرهنگی دیگری نیز در دانشگاه ایجاد شد و جهاد مسئولیت‌ها را واگذار کرد اگرچه تا مدت‌ها پس از آن نیز نیروهای جهاد در این نهادها فعالیت می‌کردند. در واقع جهاد‌دانشگاهی عرصه فرهنگی را خالی نکرده است بلکه آن را واگذار کرده است.

شاکری‌نژاد ادامه داد: هم اکنون نهادهای فرهنگی زیادی وجود دارد اما ما باید در این حوزه کاری انجام دهیم که شاید از عهده دانشگاه، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری یا بسیج بر نمی‌آید. حرف من این است که شاید دوره‌ای که تنها کار جهاددانشگاهی در دانشگاه‌ها فقط حوزه فرهنگی بود، گذشته است و اکنون مأموریت پژوهشی نیز بر عهده ما قرار دارد.

وی با بیان این‌که یکی از مأموریت‌های پژوهشی جهاددانشگاهی تولید علم و تبدیل آن به فناوری و تجاری‌سازی است، گفت: ما به‌تنهایی قادر به انجام این مأموریت نیستیم و باید در این حوزه‌ها با دانشگاه‌ها همکاری و تعامل داشته باشیم؛ یکی از مزایای تشکیلات جهاددانشگاهی این است که بروکراسی‌های اداری در این سازمان وجود ندارد.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خوزستان افزود: دیدگاه من به‌عنوان رئیس این مجموعه دید رقابتی نیست بلکه معتقد هستم در استان پتانسیل‌های بسیار خوب علمی وجود دارد و همکاری جهاد‌دانشگاهی و دانشگاه به سود هر 2 مجموعه است.

شاکری‌نژاد گفت: فکر می‌کنم با توجه به کارهای پژوهشی جهاد‌دانشگاهی، این نهاد می‌تواند علاوه بر آن‌که عضو شورای فرهنگی است، عضو شورای پژوهشی نیز باشد؛ انتظاری که ایجاد شده، این است که جهاددانشگاهی باید صرفاً کار فرهنگی انجام دهد اما ما به‌راحتی می‌توانیم در مسائل مختلف به دانشگاه کمک کنیم.


وی تصریح کرد: با کارهای پژوهشی انجام‌شده در جهاددانشگاهی باعث جذب نخبگان زیادی شده‌ایم؛ حتی در نظر داریم اگر پژوهشکده ناباروری به حدی از بلوغ برسد آن را از مجموعه‌های زیر‌نظر جهاد خارج و واگذار کنیم.

دکتر غلامحسین خواجه رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز و دکتر شاکری‌نژاد پس از این بازدید از مرکز آموزش‌های کوتاه‌مدت شماره یک جهاددانشگاهی نیز دیدن کردند.

انتهاي پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.