سمنان؛

صادرات محصولات کنسانتره استان به روسیه

ایران با 260 میلیون دلار در رتبه شصت و نهم کشورهای صادرکننده مواد غذایی به روسیه است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ؛ دبیر انجمن تولید کنندگان انگور استان سمنان با بیان اینکه ایران پارسال 266 میلیون دلار انگور تازه به روسیه صادر کرده، گفت: حدود 10 درصد سهم بازار انگور این کشور تعلق به ایران دارد.
امید فوقانی گفت: روسیه هشتمین وارد کننده انگور دنیا است و این امر از دلایلی است که باید به دنبال صادرات به آن کشور بود.
وی با ارایه گزارشی از یک پژوهش به مقایسه بازار ایران و ترکیه در صادرات محصولات کشاورزی به کشور روسیه پرداخت و گفت: روسیه با داشتن 144 میلیون نفر جمعیت، دارای کالاهای پرمصرف وارداتی به ویژه در حوزه محصولات غذایی است.
فوقانی با اشاره به تحولات سیاسی یک سال گذشته روسیه در حوزه روابط خارجی خود با ترکیه و دیگر کشورهای اروپایی گفت: اقدامات خوبی نیز به تازگی با توجه به قراردادهای صورت گرفته گمرکی و بانکی میان ایران و روسیه انجام داده است
وی واردات روسیه در سال 2014 را 286 میلیارد و 650 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: در این بین ترکیه با چهار میلیارد و 869 میلیون دلار در رتبه بیست و یکم کشورهای صادرکننده مواد غذایی به روسیه است در حالی که ایران با 260 میلیون دلار در رتبه شصت و نهم قرار می گیرد.
دبیر انجمن تولید کنندگان انگور استان سمنان افزود: به این ترتیب ترکیه با داشتن سهم 1.7 درصدی از بازار روسیه 19 برابر ایران به این کشور محصولات کشاورزی صادر کرده است.
فوقانی با اشاره به سهم 14 درصدی مواد غذایی در کل واردات روسیه تصریح کرد: در این میان محصولات گوشتی با بیش از 5.5میلیارد دلار بیشترین واردات را داشته و پس از آن انواع میوه و آجیل در رتبه های بعدی قرار می گیرند
وی با بیان اینکه چهار درصد از واردات محصولات غذایی این کشور نیز به انواع کنسانتره اختصاص دارد، گفت: این امر زمینه مناسبی را برای صادرات محصولات کنسانتره استان به روسیه فراهم می کند.
فوقانی همچنین درخصوص چالش های ورود به بازار روسیه گفت : مشکل تعرفه و عوارض و نیز نبود پروتکل مشترک بین گمرک ایران و روسیه خوشبختانه به تازگی درحال برطرف شدن است.
وی با بیان اینکه استانداردهای لازم برای صدور محصولات به این کشور نیز دریافت شده گفت: متأسفانه یکی از مشکلات پیش رو نبود شرکتی توانمند در حوزه صادرات محصولات کشاورزی است و محصولات صادر شده نیز معمولا توسط بازرگانانی از خارج استان صادر می شوند.
دبیر انجمن انگور استان سمنان به مشکلات حمل ونقل محصولات نیز اشاره کرد و افزود: نبود واگن های یخچال دار در راه آهن شمالشرق، نبود کامیون های مجهز و دارای یخچال در استان و همچنین نداشتن امکان حمل و نقل هوایی موانعی برای پیشرفت در این حوزه هستند.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.