یاسوج؛

جنگلبانان کهگیلویه و بویراحمد ۴ ماه حقوق نگرفته‌اند

جنگلبانان استان با شکم و دست خالی به جنگ آتش‌سوزی‌ها می‌روند و آن‌گونه که می‌گویند خوابیدن در کنار آتش را به خانه رفتن با دست خالی ترجیح می‌دهند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 20 درصد جنگل‌های حوزه زاگرس یعنی یک‌میلیون هکتار جنگل از وسعت 5 میلیونی جنگل‌های زاگرس را دارد و به‌نوعی بیش از نیمی از مساحت این استان پوشیده از جنگل است.

داشتن منابع خدادادی جنگل یکی از مزیت‌ها و پتانسیل کهگیلویه و بویراحمد بوده که باید برای رساندن این امانت خدادادی به آیندگان در مقابل حوادث متعدد از جمله آتش‌سوزی، قطع درختان و زمین‌خواری تلاش کنیم که از راه‌های صیانت از این منابع باارزش وجود جنگلبانان جهادی است.

فعالیت جنگلبان تفاوت چندانی با «جهاد» ندارد. «جنگل و مرتع» به‌عنوان «طلای سبز» جزو رسالت‌های انسانی و دینی محسوب می‌شود این مهم چنان اهمیتی دارد که 20 آیه در قران به جنگل و مرتع اشاره دارد.

حافظان معدن «طلای سبز» کهگیلویه و بویراحمد این روزها حال روز خوشی ندارند حتی اگر بگویند حالمان خوش است نباید باور کنیم. جنگلبانان دامنه‌های دنا از سلسله کوه‌های زاگرس که به حداقل‌ها راضی بوده 4 ماه حقوق دریافت نکرده‌اند.

طبق بررسی‌های میدانی از جنگلبانان کهگیلویه و بویراحمد، بیم آن می‌رود بی‌توجهی به زندگی و معیشت حافظان «طلای سبز» سبب بی‌رمقی برای حفاظت از جنگل‌های 500 ساله بلوط که میلیاردها ریال ارزش دارد، شود.

یکی از جنگل‌بابان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: چهار ماه حقوق دریافت نکرده‌ام و برای امرار و معاش از سوپرمارکت سر کوچه قرض گرفته‌ام و طولانی شدن پرداخت من را شرمنده کرده است.

وی عنوان کرد: شب و روز با دست و شکم خالی مشغول مهار آتش‌سوزی جنگل‌های این استان آن‌هم با شاخ و برگ درختان هستیم. باور کنید خوابیدن در کنار آتش را به رفتن به خانه با دست خالی که شرمنده‌ بچه‌ام نباشم، ترجیح می‌دهم.

این حافظ «طلای سبز» کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه فعالیت شبانه‌روزی داریم ولی خبری از اضافه‌کاری و مأموریت نیست گفت: قرارداد جنگلبان استان از محل اعتبارات عمرانی منعقد شده که انتظار می‌رود مسئولان استانی برای تبدیل این قراردادها به جاری اقدام کنند.

یکی دیگر از جنگلبانان کهگیلویه و بویراحمد گفت: می‌گویند بودجه برای پرداخت حقوقتان نداریم و ما مجبور به خرید مایحتاج خود به‌صورت قرضی هستیم که این نیز حدی دارد و بدهی‌ام به بقالی سر کوچه که زیاد شد جلوی مغازه‌اش نوشت؛ «قرضی B قرضی»

وی عنوان کرد: دست پسرم شکست ولی به دلیل نداشتن پول بیش از 48 ساعت ناله فرزندم را تحمل کردم و راهی نداشتم تا اینکه برای گچ‌گیری مچ دستش دست به دامن پدرم شدم تا بلکه هزینه را پرداخت کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: 85 جنگلبان این استان 4 ماه و 76 نفر نیز 3 ماه حقوق دریافت نکرده‌‎اند که مجموعه مدیریت منابع طبیعی از این وضعیت نیز نگران هستند.

عزت‌الله بهشتی‌فر گفت: با توجه به اینکه حقوق این افراد از محل اعتبارات عمرانی تأمین می‌شود تاکنون اعتبارات لازم عمرانی به این اداره اختصاص داده نشده است که انتظار می‌رود در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

بنابر این گزارش، بیش از نیمی از مساحت استان کهگیلویه و بویراحمد پوشیده از جنگل بوده که برای حفاظت از این «طلای سبز» کمتر از 100 جنگلبان وجود دارد که بسیار پایین‌تر از استاندارد جهانی است. طبق استاندارد باید برای هر هفت هزار هکتار جنگل یک جنگلبان وجود داشته باشد و در حالی در این استان برای هر 60 هزار هکتار یک جنگلبان وجود دارد.

انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.