مقام اروپایی: شهروندان ترکیه امسال از معافیت صدور روادید برخوردار نمی‌شوند

یک مقام اتحادیه اروپا اعلام کرد در پی «سرکوبگری‌ها» در ترکیه پس از کودتای نافرجام، احتمالا شهروندان این کشور در سفر به این قاره، امسال از معافیت روادید برخوردار نمی‌شوند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، گونتر اوتینگر، کمیسر اروپا در امور جامعه و اقتصاد دیجیتال، اعلام کرد به علت موج سرکوب‌هایی که پس از کودتای نافرجام جمعه شب در ترکیه به راه افتاد، شهروندان ترکیه‌ای که قصد سفر به کشورهای عضو اتحادیه اروپا را دارند، امسال از معافیت روادید برخوردار نخواهند شد. 

گونتر اوتینگر در مصاحبه با چند روزنامه در آلمان که روز سه‌شنبه منتشر شد، اعلام کرد: «این طرح در حال حاضر در پارلمان اروپا به بحث گذاشته شده، اما پیش‌بینی من این است که ما تا پیش از پایان سال متنی در مورد معافیت روادید نخواهیم داشت.» 

وی افزود: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه باید ابتدا نگرانی‌های اتحادیه اروپا را در مورد احترام به حکومت قانون برطرف کند و در حال حاضر به نظر نمی‌رسد که چنین راهی را در پیش گرفته باشد. 

از سوی دیگر، کمیسر امور جامعه و اقتصاد دیجیتال اروپا لغو اخیر مصونیت پارلمانی را در ترکیه که می‌تواند مخالفان هوادار کرد‌ها را از داشتن کرسی در پارلمان محروم کند همچنین ضربه به آزادی مطبوعات را در این کشور محکوم کرد. 

وی خاطر نشان کرد مجازات اعدامف که رئیس جمهور ترکیه احتمال از سرگیری آن را مطرح کرده است، با ارزش‌ها و معاهدات ما همخوانی ندارد. هر کشوری که مجازات اعدام را به اجرا دربیاورد نمی‌تواند به اتحادیه اروپا بپیوندد. 

معافیت روادید برای اقامت‌های کوتاه مدت یکی از مفاد توافق ماه مارس اتحادیه اروپا و ترکیه برای مهار موج مهاجران و آوارگان به اروپا است. 

پس از کودتای نافرجام جمعه شب در ترکیه، که بیش از دویست کشته بر جا گذاشت، نزدیک به ۲۰ هزار عضو ارتش و نیروهای امنیتی، کارمندان بخش دولتی و دستگاه قضایی دستگیر شدند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار