اردوغان: امکان بازگرداندن اعدام به ترکیه وجود دارد/ فردا نشستی مهم برگزار می‌شود

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد اگر پارلمان مجازات اعدام را تصویب کند، وی فورا آن را امضا می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز دوشنبه در مصاحبه با سی ان ان گفت هرگونه تصمیم گیری درباره مجازات اعدام در ترکیه باید از طریق پارلمان صورت گیرد. 

وی درباره سران کودتا در این کشور گفت مردم ترکیه معتقدند این تروریست‌ها باید کشته شوند. 

رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه گفت آمریکا باید فتح الله گولن، مبلغ مخالف دولت ترکیه، را به این کشور تحویل دهد. 

رجب طیب اردوغان با اشاره به اینکه هنگام آغاز کودتای نافرجام برای سپری کردن تعطیلات در هتلی در منطقه مارماریس بسر می‌برد، گفت: ما آن روز حوالی ساعت ۲۰ خبر شروع برخی تحرکات را دریافت کردیم. 

وی با اشاره به حمله نیروهای کودتاگر به محل اقامتش در مارماریس، گفت: اگر ۱۰ و ۱۵ دقیقه بیشتر در آنجا می‌ماندیم، نیروهای کودتا یا من را می‌کشتند و یا دستگیر می‌کردند. من پس از رایزنی با دوستانم تصمیم گرفتم سریعا آنجا را ترک کنم. این اقدام مانع آن شد که کودتاگران بتوانند مرا دستگیر کنند. 

اردوغان خاطرنشان کرد: دو نفر از محافظانم در حمله کودتاگران به محل اقامتم در مارماریس کشته شدند. هنگامی که ما مارماریس را ترک کردیم، همسر، داماد و نوه‌هایم همراه من بودند. 

وی گفت: هنگام ترک مارماریس سخنانی خطاب به رسانه‌ها بیان کردم اما این سخنان از شبکه‌های سراسری تلویزیون‌ها پخش نشد، گفت: پس از آن ما ناگزیر طرح جایگزین را به اجرا گذاشتیم و من با تلفن همراهم با برخی شبکه‌های تلویزیونی و خبری تماس گرفتم و از آن طریق مردم را به حضور در خیابان‌ها دعوت کردم. پس از آن مردم به خیابان‌ها سرازیر شدند. این موضوع بسیار مهم بود زیرا تنها زبانی که کودتاگران می‌فه‌مند، زبان مقابله با کودتا است. مردم بهتر از همه با کودتا‌ها مقابله می‌کنند و مردم ترکیه در این زمینه موفق شدند. 

رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر پایبندی به آزادی رسانه‌ها تاکید کرد هیچ مشکلی در زمینه آزادی رسانه‌ها در ترکیه وجود ندارد. 

اردوغان گفت: ۲۰۸ نفر در کودتای اخیر کشته شده‌اند که بخش اعظم آنان غیر نظامی بودند. ۱۵۰۰ نفر زخمی شده‌اند که حال ۱۵۰ نفر از آنان وخیم است. در مرکز نیروهای ویژه پلیس ۴۷ نفر بر اثر بمباران و حمله نیروهای کودتا کشته شدند. به عنوان رئیس جمهور نمی‌توانم در برابر مرگ ۲۰۸ انسان سکوت کنم. 

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به اینکه هنگام فرود هواپیمایش در فرودگاه استانبول هواپیماهای اف ۱۶ کودتاگران بر فراز آنان پرواز کرده، دیوار صوتی را شکستند، ‌ گفت: در فرودگاه استانبول حدود ۱۰ هزار نفر از هم‌میهنان منتظر ما بودند. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما هنگامی که عازم استانبول بودید از اینکه از ریاست جمهوری برکنار شوید، نگران نبودید؟ گفت: من و دوستانم به هیچ وجه نگران نبودیم. چنین چیزی به ذهن من خطور نکرد. من از‌‌ همان ابتدا اعلام کردم که دولت جمهوری ترکیه کنترل اوضاع را در دست دارد و من به وظایف خود عمل می‌کنم. 
اردوغان افزود: من از‌‌ همان ابتدا اعلام کردم که ما این اشغالگران را پاکسازی خواهیم کرد. این کار ۱۲ ساعت طول کشید و ما در مدت ۱۲ ساعت کار را به نتیجه رساندیم.

رجب طیب اردوغان همچنین در جمع طرفداران خود در استانبول گفت، مجازات اعدام در بسیاری از کشور‌ها موجود است و امکان بازگرداندن آن در ترکیه وجود دارد و اگر پارلمان مجازات اعدام را تصویب کند فورا آن را امضا خواهم کرد. 

وی افزود: وزارت دادگستری ترکیه تا یک هفته دیگر پرونده درخواست استرداد فتح الله گولن از آمریکا را تکمیل خواهد کرد. 

رئیس جمهور ترکیه در ادامه گفت: هر روز با رسانه‌های دنیا مصاحبه می‌کنم تا آنچه را که در ترکیه رخ داد برای همه تشریح کنم. 

اردوغان در ادامه اظهاراتش اعلام کرد در روز چهارشنبه آینده نشست مهمی را برای اعلام تصمیمات مهم و سرنوشت ساز برگزار خواهد کرد. 

وی بار دیگر اعلام کرد به جریان موازی اجازه نمی‌دهد که حکومتی را در داخل حکومت ترکیه ایجاد و رهبری کند. رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه مردم ترکیه به خائنان اجازه تحرک ندادند، افزود: ترکیه را به دست افراد مجهول‌الهویه نخواهیم داد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۳۰ تير ۱۳۹۵
چاه مکن بهر کسی اول خودت دوم کسی
اردوغان چاه کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۲۹ تير ۱۳۹۵
اردوغان کودتاگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۲۹ تير ۱۳۹۵
حیف شد باید یکم بیشتر چزونده میشد این اردوغان بی شعور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۲۹ تير ۱۳۹۵
به امید خدا این قانون شامل خودش هم خواهد شد.
خردوغان باید بداند که سرنوشتی بهتر از سگدام نخواهد داشت.
آخرین اخبار