بلومبرگ نوشت:

آیا عطش آمریکا برای نفت فقط یک توهم است؟

بلومبرگ در گزارشی به بررسی نیاز آمریکا به نفت خام پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، بلومبرگ در گزارشی نوشت: وزارت انرژی آمریکا در خصوص مصرف نفت این کشور دو بسته اطلاعاتی منتشر می کند که تبادلات و پیش بینی های بازار را تحت تاثیر قرار می دهد. اولین بسته اطلاعات ماهانه را با دو ماه تاخیر گزارش می دهد. با وجود تاخیر دو ماهه در انتشار این اطلاعات، از آن ها به عنوان دقیق ترین منابع مصرف انرژی بزرگ ترین اقتصاد جهان استفاده می شود.

دومین بسته ارقام، که آخرین آن روز چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد، اطلاعات را به صورت هفتگی ارائه می دهد. برای بازار نفت این اطلاعات هفتگی هرچند کمتر قابل اطمینان هستند، اهمیت بیشتری دارند. چرا که با سرعت بیشتری منتشر می شوند.

با این حال، تفاوت های اخیر و فاهش میان این دو سری از اطلاعات، باعث ایجاد نگرانی هایی در بازار شده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده هفتگی، به نظر می رسد تقاضا برای بنزین در آمریکا در حال افزایش است. بر اساس این اطلاعات، تقاضا برای بنزین در کل سال در حال افزایش بوده و در هفته منتهی به 17 ژوئن به 9.8 میلیون بشکه در روز رسیده است. با این حال اطلاعات ماهانه، خبر از وضع دیگری در بازار بنزین آمریکا دارد. 

 اطلاعات ماهانه نشان می دهد مصرف بنزین آمریکا در میان ماه های مارس و آوریل کاهش یافته و سطح تقاضا در ماه آوریل نیز روزانه 260 هزار بشکه یا 2.7 درصد کاهش یافته است. شاید این رقم چندان مهم به نظر نرسد؛ اما هنگامی که بسیاری از موسسات پیش بینی کرده اند میزان مصرف بنزین آمریکا امسال تنها روزانه 170 هزار بشکه در روز افزایش می یابد، تاثیر آن بیشتر احساس می شود.

این مشکل تنها به بنزین مربوط نمی شود. بر اساس اطلاعات هفتگی منتشر شده، تقاضای روزانه برای نفت در هر روز بیش از 20 میلیون بشکه، و در روندی صعودی قرار داشته است. از سوی دیگر اطلاعات ماهانه، تقاضای نفت آمریکا را با اختلافی 800 هزار بشکه ای نشان می دهد.

رشد با ثبات تقاضای نفت و محصولات نفتی، به خصوص بنزین، در آمریکا و کاهش تولید در کشورهایی همانند نیجریه و کانادا توانسته به افزایش بهای نفت در بازار جهانی کمک کند. افزایش بهای طلای سیاه زمانی آغاز شد که کشورهای اوپک اعلام کردند در نظر دارند تولید نفت را محدود کنند.

با این حال کشورهای عضو اوپک هیچگاه به توافقی برای فریز تولید نفت دست نیافتند و اختلالات ایجاد شده در کانادا و نیجریه نیز در حال رفع شدن هستند. 
از آن جایی که مشکلات بخش تولید به آرامی پشت سر گذاشته می شوند، فشار بیشتری بر بخش تقاضا برای تعیین بهای نفت قرار گرفته است. تحلیلگران آینده بازار نفت نیز در همین راستا پیش بینی های خود را تغییر داده اند. موسسه بارکلیز پیش بینی رشد تقاضا در بازار جهانی نفت را از 1.2 میلیون بشکه در روز به 1.1  بشکه کاهش داد.

بانک جهانی نیز ماه گذشته پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی جهان را از 2.9 درصد در سال 2016 به 2.4 درصد کاهش داد. انتظار می رود با وقوع برکسیت، این رقم باز هم کاهش یابد. با در نظر داشتن تمام این موضوعات، می توان اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان انرژی آمریکا را بررسی کرد و در خصوص آینده بازار نفت این کشور به تردید افتاد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار