یزد؛

سوء تغذیه عامل عمده مرگ و میر خردسالان در دنیا

سوء تغذیه هنگامی رخ می دهد که بدن غذای کافی که برای رشد و سالم بودن نیاز دارد را دریافت نکند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ سوء تغذیه اصطلاحی است که برای بیان حالت کسی که رژیم غذایی نامتعادلی داشته، به کار می رود. کسی که سوء تغذیه دارد، ممکن است غذای خیلی کم یا خیلی زیادی مصرف کند و در هر دو صورت، در رژیم غذایی او، یک یا چند ماده مغذی وجود نداشته است.

برخی افراد نیز ممکن است، بدلیل ابتلا به بعضی اختلالات سوء جذب روده ای ،  قادر به  جذب مواد مغذی  از غذاهایی که دریافت می کنند، نباشند وبه همین دلیل  دچار سوء تغذیه باشند.

معمولاً کسی که مبتلا به سوء تغذیه است، در رژیم غذایی اش یا کالری کافی وجود ندارد و یا اینکه رژیم او فاقد پروتئین، ویتامین ، مواد معدنی ( مواد مغذی ) می باشد. سوء تغذیه پروتئین - انرژی در دنیا یکی از عوامل عمده مرگ و میر در کودکان زیر 5 سال است. 

برخی اوقات، کودکی که دچار سوء تغذیه است ممکن است طبیعی و سالم به نظر آید. به همین دلیل است که بردن آنان پیش پزشک برای معاینه حائز اهمیت است. در سایر موارد این علائم سوء تغذیه شامل خستگی و بی حال، مشکل در توجه کردن و کاهش تمرکز، شکم برآمده همراه با تحلیل رفتن ماهیچه ها، پوست خشک ورنگ پریده، لاغری و کوتاه قد بودن بر اساس سن و تغییررنگ و ریزش موها است.
 
سوء تغذیه و فقر غذایی باعث بروز بیماریهای گوناگون ، عدم رشد جسمی و روانی کودک ، وقفه در سیر تکاملی ، پیدایش اختلالات گوارشی و کبدی ، قلبی- عروقی ، دستگاه عصبی و ... می‌گردد.

سوء تغذیه روی رشد بدن و مغز کودک شما تاثیر می گذارد و به سختی می توانند در مدرسه پیشرفت کرده و پا به پای سایرین فعالیت نمایند. احتمال مریض شدن این افراد بیشتر است.

مشکلات پزشکی ناشی از سوء تغذیه به بیماری های کمبود مواد مغذی معروف است که این بیماری ها شامل ماراسموس، کواشیوکور، بیماری های ناشی از کمبود ویتامین ها و بیماریهای ناشی از کمبود مواد معدنی (املاح) هستند.

اهداف درمان در این بیماران تشخیص و درمان همه مشکلات تهدید‌کننده زندگى و بهبود تغذیه آنها به‌نحوى است که میزان قابل قبولى وزن اضافه کنند و به وزن طبیعى برسند. در کودکان، این هدف شامل تحریک تکامل ذهنى و جلوگیرى از عود بیمارى و حفظ تداوم رشد طبیعى آنها پس از ترخیص از بیمارستان مى‌باشد و درمان در چند مرحله صورت مى‌پذیرد .

انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار