صید بی رویه تهدیدی برای بهترین زیستگاه ماهیان بوشهر

صخره‌های مرجانی بهترین زیستگاه ماهیان به شمار می‌روند که صید بی رویه ماهی زندگی آنها را به خطر انداخته است.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، صخره های مرجانی از بی‌نظیرترین و بهترین مناطق دریایی هستند به عنوان بهترین زیستگاه برای ماهیان محسوب می شوند. در این میان، مناطق مرجانی اطراف جزایر خارگ و خارگو در استان بوشهر از بکرترین و بهترین مناطق مرجانی خلیج فارس به شمار می‌رود که به علت تورریزی‌های بی رویه در حال نابودی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در این باره گفت: تعدادی از صیادان سودجو در مناطق مرجانی اطراف این جزایر تورها و گرگورها را به آب می‌اندازند که بالا کشیدن آنها باعث شکسته شدن مرجان و در نتیجه از بین رفتن این موجودات منحصر به فرد دریایی می شود.

حسین دلشب با اشاره به آغاز اجرای طرح جمع آوری گرگور و تورهای صیادی ممنوعه از مناطق مرجانی جزایر خارگ و خارگو افزود: در این طرح با همکاری فرماندهی مرزبانی تورها و گرگورهایی که در مناطق مرجانی به فاصله یک مایلی جزایر خارگ و خارگو ریخته شده‌اند، جمع آوری می‌شود.

وی همچنین ادامه داد: این تورها علاوه بر مرجان‌ها، به لاکپشتان هم آسیب می‌رسانند به طوری که وقتی در بهار و تابستان گونه‌های در معرض انقراض منقار عقابی و سبز برای تخم ریزی به ساحل جزیره خارگو می‎آیند در تورها گرفتار می‌شوند و از بین می‌روند.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به نقش مرجان‌ها در دریا، ادامه داد: مناطق مرجانی به عنوان ضربه گیر و موج شکن‌های طبیعی هستند و مانع از فرسایش مناطق ساحلی و همچنین ایجاد موج های شدید دریایی در مناطق ساحلی می‌شوند.

 دلشب افزود: بعضی از مرجان‌ها 500 سال طول می کشد تا دوباره خود را بازسازی کنند.

 وی افزایش توتیای دریایی را یکی دیگر از مشکلات مناطق مرجانی خارگ و خارگو عنوان کرد و گفت: صید بی‌رویه طوطی ماهی که شکارچی طبیعی توتیای دریایی است باعث شده جمعیت این گونه دریایی که از مرجان تغذیه می‌کند، افزایش یابد.

انتهای پیام/ ش


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.