مولاوردی؛

حضور پررنگ اعتیاد در رده سنی 20 تا 36 سال/ 65 درصد خشونت‌های خانگی بواسطه اعتیاد رخ می‌دهند

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: تغییرات ایجاد شده در سبک زندگی خانواده های ایرانی منشا بروز صورت های نو پدید اعتیاد در کشور در کشور است.

تغییر سبک زندگی منشا بروز صورت های نو پدید اعتیاد در کشور استبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در مراسمی که  امروز (سه شنبه)به مناسبت فرار سیدن روز ملی مبارزه با مواد مخدر در مجتمع فرهنگی شقایق برگزار شد، اظهار داشت: اعتیاد به مواد مخدر بی شک یکی از بزرگ ترین و پیچیده ترین معضلات اجتماعی جامعه جهانی است.

وی افزود: این خطر روز به روز دامنه وسیعتری یافته و صورت های متفاوت و گوناگونی پیدا می کند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: برای تغییراتی که در عرصه سوء مصرف مواد در جهان به وجود آمده باید اقدامات جدی انجام گیرد.

مولاوردی تصریح کرد: جهان امروز به این واقعیت رسیده است که استفاده از نگاه ایجابی مبتنی بر نقش مهم و اساسی خانواده در پیشگیری از سوء مصرف مواد یکی از اصلی ترین راه های مقابله با این پدیده است.

وی افزود: شعار امسال سازمان ملل به مناسبت روز جهانی مبارزه با سوءمصرف و قاچاق غیرقانونی موادمخدر نشان از این واقعیت دارد که زمان آن فرارسیده است تا با اتخاذ نگاهی مبتنی بر خانواده محوری و با تغییر جهت از رویکردهای سلبی و متکی بر مجازات با درمان به سمت رویکردهای ایجابی با تکیه بر پیشگیری های اولیه و با تقویت روابط همدلانه در خانواده ، گامی مهم را در عرصه مواجهه با این معضل برداریم.


معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: ما به عنوان جامعه‌ای که یکی از افتخاراتش را حفظ بنیان خانواده با وجود تمام تغییرات رویداد در ساختار و کارکرد این نهاد مهم اجتماعی می‌داند با تأیید این نگاه معتقدیم که هر نوع مواجهه با پدیده شوم و آسیب‌زای اعتیاد فقط با بازگشتن به سوی خانواده به عنوان مهمترین و مؤثرترین نهاد اجتماعی امکان‌پذیر است.

مولاوردی در ادامه تصریح کرد: تغییرات ایجاد شده در سطح زندگی‌ خانواده‌های ایرانی اگرچه به عنوان واقعیتی اجتناب‌ناپذیر و متأثر از قرار گرفتن جامعه در دوران گذار، امری طبیعی است اما بسیاری از این تغییرات در صورت عدم مدیریت صحیح در خانواده می‌تواند به بستری برای ایجاد معضلاتی مهم و اساسی تبدیل شود، به طوری که در برخی موارد این تغییرات خود منشأ بروز صورت‌های نوپدیدی از اعتیاد بویژه در بین زنان، جوانان و دانش‌آموزان شده است.

وی افزود: در یکی از پژوهش های میدانی که اخیراً انجام شده 83.63 درصد زنان معتاد اعلام کردند که قبل از شروع اعتیاد، سیگار و قلیان مصرف می‌کردند که این زنگ خطری است برای همه خانواده‌هایی که با قصد تفریح با دختران خود، اقدام به مصرف سیگار و قلیان می‌کنند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: بالا رفتن رشد اعتیاد در زنان، بالا بودن جرایم مرتبط با مواد مخدر، کاهش سن مصرف مواد و حضور پررنگ اعتیاد در رده سنی 20 تا 36 سال، تغییر الگوی مصرف مواد از سنتی به مواد خطرناک صنعتی، بالا رفتن نرخ سوء مصرف مواد در جمعیت دانش‌آموزی، مصرف مواد با انگیزه‌های نوظهور همچون افزایش قدرت تمرکز یا کاهش وزن، همگی جزء تغییراتی هستند که در عرصه مصرف سوء مصرف مواد به چشم خورده و مواجهه با هریک از این موضوعات مستلزم بکارگیری ظرفیت‌های عظیمی از منابع مادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است.

مولاوردی در ادامه تصریح کرد: در جمعیت زنان شاهد این واقعیت هستیم که اگر تا چند سال قبل زنان تنها با انگیزه همراهی همسران و یا با فشار یکی از مردان خانواده و با هدف همسوشدن با انگیزه‌های منفعت جویانه مردان معتاد درگیر اعتیاد می‌شدند، امروز پژوهش‌ها نشان از آن دارد که دیگرتنها عامل درگیری زنان در اعتیاد، اینگونه عوامل نیز و به استناد پژوهش‌های صورت گرفته با انگیزه‌های دیگر نظیر کاهش وزن، تناسب اندام، رهایی از استرس و اضطراب، تفریح، در دسترس بودن مواد، اصرار دوستان و غیره جزو عوامل اصلی اعتیاد زنان به شمار می‌آید.

وی افزود: بر اساس برخی پژوهش‌های انجام شده شیب ابتلای زنان به اعتیاد نسبت به مردان بالاتر است، لذا ضروری است که اقدامات پیشگیرانه در حوزه زنان جدی‌تر و برجسته‌تر باشد و همچنین مطالعات نشان می‌دهد که 50 درصد از زنان معتاد در سن 15 تا 19 سالگی مصرف مواد را آغاز کرده‌اند. امیدواریم سیاست‌گذاری‌های مبتنی بر پیشگیری در حیطه زنان جوان در معرض آسیب نظیر دختران دانش‌آموز و دانشجو یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان این عرصه باشد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده عنوان کرد: مسئله طرد زنان آسیب‌دیده از کانون خانواده یکی از موضوعاتی است که باید با فرهنگ‌سازی و انگ‌زدایی و انجام اقدامات فرهنگی و طولانی مدت، فضای اجتماعی را برای تغییر نگاه به این گروه فراهم کرد.

مولاوردی در ادامه تصریح کرد: امروز در عرصه عمومی جامعه نسبت به تغییر رویکرد جرم‌انگارانه نسبت به اعتیاد مردان اقدامات مؤثر و خوبی انجام شده است و چه بسا اگر این تغییر نگاه در طول سالیان متمادی صورت نمی‌گرفت امروز هیچ مردی در کمپ‌های ترک اعتیاد حضور نداشت و همدلی و همراهی تمامی اعضای خانواده برای نجات یک مرد معتاد اتفاق نمی‌افتاد اما در مورد اعتیاد زنان هنوز مهمترین استراتژی خانواده‌ها و جامعه در مقابله با لغزش‌های زنان، استراتژی طرد و دوری‌گزینی از این افراد است، چه بسا زنانی که با لغزش‌هایی کم‌تعداد در زمینه سوء مصرف مواد و با انگیزه‌هایی کوتاه مدت و ناپایدار از خانواده‌ طرد شده و لاجرم در دامان آسیب‌های عمیق‌تر و جبران‌ناپذیرتر افتاده‌اند.

وی افزود: حساسیت‌های فرهنگی جامعه ایرانی نسبت به این موضوع اگرچه در برخی موارد به جا و قابل توجیه است، اما افراط در اتخاذ این نگاه موجب می شود که خانواده به طبع آن جامعه دچار آثار سوء فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بیشتری گردد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: اگرچه امروز زنان در حوزه‌های علمی و دانشگاهی و بازارکار نقشی مؤثر داشته‌اند، اما دستیابی به آماری حدود (10 درصدی) 130 هزار نفر از جمعیت معتادان برای زنان مصرف کننده اتفاق ناخوشایندی است که نمی‌توان از کنار آن به سادگی عبور کرد و سهم جامعه و خانواده را در کنار سهم خود فرد در مبتلا شدن به این آسیب نادیده انگاشت.

مولاوردی در ادامه تصریح کرد: هرچند ممکن است تعداد زنان درگیر اعتیاد در مقایسه با مردان حدود یک به10 باشد، اما دو واقعیت مهم در این رابطه وجود دارد که باید مورد بررسی و توجه قرار گیرد.

وی افزود: این که رشد اعتیاد در زنان بسیار سریع‌تر از مردان صورت می‌پذیرد و دوم اینکه گرایش یک زن به اعتیاد در جامعه آثار و پیامدهای بسیاری داشته باشد که پیامدهای غیرمستقیم آن ده‌ها برابر آثار تبعات اعتیاد در مردان باشد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: زنان به لحاظ جایگاه مادری در خانواده بی‌تردید از نقش محوری در امر تربیت برخوردارند و درگیری آنها با اعتیاد قطعاً فرزندان را با خطرات فراوانی مواجه می‌کند این درحالی است که بسیاری از پژوهش‌ها مؤید این واقعیت است که فرزندان مادران معتاد بسیار آسیب‌پذیر‌تر از فرزندان مردان معتاد است.

مولاوردی در ادامه تصریح کرد: علاوه بر اینکه اعتیاد زنان باردار می‌تواند مخاطرات فراوانی را متوجه نوزادان و کودکان این دسته از مادران بنماید، لذا شایسته است که در اقدامات پژوهشی، علمی و سیاست‌گذاری‌های اجرایی به این امر توجه شود در واقع در چند سال اخیر روزی ایجاد شده است که از آن با عنوان زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی به دلیل عواملی چون افزایش انتظارات و توقعات از کیفیت زندگی، فقر، الگوهای رفتاری زنان سنتی، مبتنی بر عقل‌گرایی، کمتابی زنان در مقابله با شرایط نامناسب زندگی و انحراف آسانتر آنان در برخورد با رفتارهای نامناسب که بازتاب رسانه‌هاست، یاد می‌شود و نشان‌دهنده ورود فزاینده زنان به حوزه‌هایی است که تا پیش از این به آسیب‌های مختص مردان به آن نگریسته می‌شد.

وی افزود: امروز بحث اعتیاد زنان الگوهای جدیدتری را به خود اختصاص داده است و کشیده شدن دامن اعتیاد زنان از مناطق کم‌برخوردار و حاشیه‌نشین به سطح عامتر جامعه مثل مراکز ورزشی و آرایشگاه‌های زنانه واقعیتی است که اگرچه به لحاظ کمی قابل توجه نیست اما به لحاظ اجتماعی و فرهنگی موضوعی است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد و باید در برنامه‌ریزی‌ها به عنوان یکی از نقاط هدف مورد توجه قرار گیرد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در گروه‌های سنی تحصیلی زنان با الگوی خاص از سوء مصرف مواد، بویژه سوء مصرف محرک‌ها و قرص‌ها روبرو هستیم که ضروری است در پژوهش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به آن پرداخته شود.

مولاوردی در ادامه تصریح کرد: خطراتی که معضل اعتیاد برای نهاد خانواده دارد از جمله موضوعاتی است که در برنامه‌ریزی‌های کلان در رابطه با اعتیاد و فارغ از نگاه جنسیتی باید به طور جدی بررسی شود و یافته‌های پژوهشی حاکی از آن است که بیش از 63 درصد از جمعیت معتادین را افراد متعهل تشکیل می‌دهند که این خود گویای وضعیت خانواده‌ها در ارتباط با پدیده اعتیاد است.

وی افزود: امروز تعداد بسیاری از افراد جامعه به عنوان اعضای خانواده یک فرد معتاد به طور مستقیم متأثر از آثار و تبعات این پدیده هستند و آسیب‌های دیگری مثل کودک آزاری که با آمار 30 درصد، خشونت خانگی قتل با آمار 65 درصد و طلاق 55 درصد و مواردی از این قبیل مشکلاتی هستند که همگی به واسطه اعتیاد برای نهاد خانواده ایجاد می‌شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: معاونت امور زنان و خانواده بر خود لازم می‌داند تا همسو با برنامه‌های کلان خود در این حوزه حساسیت‌های لازم را در بدنه اجرایی در خصوص اعتیاد زنان برانگیزد و تمامی تلاش‌ خود را در برنامه‌ریزی‌ها جهت به حداقل رساندن آثار و تبعات فردی و اجتماعی اعتیاد در زنان به کار گیرد.

مولاوردی در ادامه تصریح کرد: نگاه به پدیده اعتیاد در زنان باید به شکل خاص و با درنظر گرفتن الزامات و اقتضاعات بیولوژیکی اجتماعی، فرهنگی و روانی در زنان صورت گیرد و توجه به این شاخص‌ها در کلیه برنامه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: برنامه ششم توسعه فرصت خوبی را در اختیار سیاست‌گذاران عرصه مبارزه با موادمخدر قرار داد که با انجام اقدامات کارشناسی مبتنی بر مطالعات علمی برنامه‌های مؤثری را در زمینه اعتیاد زنان در سال‌های آتی در دست کار خود قرار دهند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده عنوان کرد: این معاونت به لحاظ ستادی و حاکمیتی خود مجاز به ورود مستقیم در اقدامات اجرایی در زمینه پیشگیری و درمان بحث اعتیاد زنان نیست ولی با توجه به جایگاه فراسازمانی خود می‌تواند نقش هماهنگی‌های بین دستگاهی را برای انجام اقدامات عملیاتی به انجام رساند و بر خود لازم دانسته در حد بضاعت و توان به انجام برخی اقدامات ترویجی و تشویقی و تخصیص اعتبار برای اعتیاد زنان در برخی از استان‌ها دست زند.

مولاوردی در ادامه تصریح کرد: باور به اثرگذار بودن مشارکت‌های مردمی و از جمله مشارکت‌های سازمان‌های غیردولتی در حل مشکلات جامعه از جمله اعتیاد ما را بر آن داشته تا ما را در برگزاری کارگاه آموزشی ترویج همکاری‌های شبکه‌ای و تخصصی برای سازمان‌های غیردولتی نقش خود را در خصوص ارتقاء توانمندی‌های این سازمان‌ها به انجام رسانیم در جهت تقویت این ظرفیت‌ها اقدام کنیم.

وی افزود: همچنین با اعتقاد به کامل شدن فرایند درمان در زمان معتاد توجه ویژه‌ خود را به توانمندسازی زنان بهبود یافته از اعتیاد معطوف کرده‌ایم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: بر این اساس با استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم نهاد فعال و شناخته شده در این عرصه اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی در عرصه اشتغال و توانمندسازی زنان بهبود یافته کرده‌ایم و بر این باوریم که استفاده از ظرفیت‌ این سازمان‌ها مهمترین راهکار ارائه خدمات اجتماعی در عرصه توانمندسازی این افراد است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار