اصفهان؛

بنای امامزاده زیارت روستای ابیانه مرمت می شود

سرپرست پایگاه ملی ابیانه از مرمت بنای امامزاده زیارت ابیانه در سال جاری خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهانوبه نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، سید احمد نجیبی گفت:با توجه به تصویب مرمت این اثر تاریخی مذهبی در جلسه ایی با حضور مدیر میراث فرهنگی شهرستان نطنز ، رئیس اداره اوقاف شهرستان، سرپرست پایگاه ملی ابیانه و هیئت امنای امامزاده زیارت، مرمت این بنا در تابستان 1395 آغاز خواهد شد.
مرمت بنا در دو بخش کلی مشتمل بر گنبدخانه و سازه نگهدارنده آن و بخش دیگر سازه نگهدارنده شبستان جنوب شرقی پشت گنبد است. هزینه مرمت بنا هشتصد میلیون ریال برآورد شده که پنجاه درصد آن از محل اعتبارات ملی پایگاه ابیانه و مابقی توسط اداره اوقاف و اهالی ابیانه تأمین خواهد شد. بنای امامزاده عیسی و یحیی (ع) در روستای تاریخی ابیانه که به نام امامزاده زیارت شناخته می‌شود یکی از مهمترین بناهای مذهبی روستای تاریخی ابیانه است که قدمت آن به دوره صفوی باز می‌گردد. این بنای چهار ایوانی گنبد دار ویژگی‌های منحصر به فردی در معماری خود دارد که مهمترین آن ایوان جنوبی بنا است که مانند یک شبستان نیمه باز ستوندار است و ضلع جنوبی آن به سمت دره برزرود گشوده شده است و در ارتباط کامل با بستر طبیعی مجاور روستا قرار دارد. این شبستان ستوندار دارای ستون‌های چوبی با قدمت صفوی است که در سال‌های گذشته مرمت شده است.
گنبد بنا که بر روی شبستان شرقی امامزاده و صحن مقبره واقع شده است از نوع گنبد "رک" است. این بنا در دوره قاجار و سپس در دوره پهلوی نیز مرمت شده است.
روستای تاریخی ابیانه از توابع شهرستان نطنز در دامنه کوه های فلات مرکزی ایران واقع شده است. این روستا منحصر به فرد تاریخی از سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.




انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار