هشدار اشتاین‌مایر درباره افزایش تنش ناتو با روسیه

وزیر خارجه آلمان از رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در شرق اروپا به شدت انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، فرانک وال‌تر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان، از رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در شرق اروپا انتقاد کرد. 

وی ضمن انتقاد از رزمایش بین المللی «سابر استرایک ۲۰۱۶» که در حال حاضر در کشورهای دریای بالتیک اجرا می‌شود، تاکید کرد تلاش برای تحقق اهداف مورد نظر از طریق اعمال سیاست ارعاب کاری بسیار خطرناک است. 

وزیر خارجه آلمان با اشاره به اینکه برگزاری این رزمایش‌ها نارضایتی روسیه را به دنبال خواهد داشت خواستار گفتگو و همکاری با این کشور شد. 

اشتاین‌مایر که در مصاحبه با نشریه بیلد‌ام سونتاگ سخن می‌گفت، تصریح کرد: «صدای گلوله و هیاهوی جنگ هیچ تاثیری جز مسموم کردن شرایط موجود ندارد و در وضع فعلی ما باید از چنین کاری جدا پرهیز کنیم. آنهایی که تصور می‌کنند رژه نمادین تانک‌ها در مرزهای شرقی آلمان به تقویت امنیت منطقه کمک خواهد کرد، در اشتباه هستند.» 

وزیر خارجه آلمان ادامه داد: «اینکه بخواهیم صرفا بر جنبه‌های نظامی تاکید کنیم و سعادت کشور‌ها را از طریق سیاست ارعاب تضمین کنیم، کاری بی‌‌‌نهایت خطرناک است. همزمان با آماده سازی شرایط و امکانات دفاعی باید آمادگی گفتگو و همکاری را نیز داشته باشیم. بسیار حائز اهمیت است که روسیه را نیز در مشارکتهای بین المللی دخیل کنیم.» 

یکی از مسایل مهمی که موجب اختلاف میان ناتو و روسیه شده این است که این سازمان نظامی حضور خود را در کشورهای شرق اروپا که با روسیه مرز مشترک دارند، افزایش داده و به تازگی نیز آمادگی خود را برای استقرار نیرو‌های جدید در کشورهای شرق اروپا و حوزه دریای بالتیک اعلام کرده است. از زمان بحران اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه در سال ۲۰۱۴، ناتو تلاش کرده است به اعضای جدید خود به ویژه در حوزه دریای بالتیک در خصوص ظرفیتهای پیشگیرانه ناتو در قبال تهدیدهای روسیه و حملات احتمالی این کشور اطمینان خاطر بدهد. 

مقامات روسیه که حضور ناتو را در شرق اروپا تهدیدی برای امنیت کشورشان می‌دانند، اعلام کرده‌اند از اواسط سال گذشته شمار هواپیماهایی که ناتو در چارچوب ماموریت خود با هدف تقویت امنیت حریم هوایی حوزه بالتیک در برخی از کشورهای این منطقه از جمله لیتوانی مستقر کرده، به طرز ملموسی افزایش یافته است. 

رزمایش «سابر استرایک» از سوی فرماندهی نیروهای زمینی آمریکا در خاک اروپا به اجرا گذاشته شده است. نزدیک به ده هزار نیروی نظامی از سیزده کشور ناتو و کشورهای شریک این سازمان در این تمرینات مشارکت دارند. استونی، ‌دانمارک، انگلیس، آمریکا، لتونی، لیتوانی، لهستان، لوکزامبورگ، نروژ، فرانسه، اسلوونی، فنلاند و آلمان در این رزمایش شرکت کرده‌اند. واحدهای نظامی حاضر در این رزمایش در سه کشور حوزه دریای بالتیک پخش شده‌اند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار