این ماهِ ماه را دریابیم

روزه باعث رشد معنوی و تثبیت فضایل اخلاقی و سلامت جسم و روح می شود.

 به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «رمضان» نهمین ماه از ماههای قمری است که در لغت از «رمضاء» به معناى شدت حرارت  یا حرارت و سوزانندگی خورشید بر سنگ  است  و چون در اين ماه گناهان انسان بخشيده مى شود، به اين ماه مبارك، رمضان گفته اند. پيامبر اكرم(ص) مى فرمايد: «انما سمى الرمضان لانه يرمض الذنوب؛ ماه رمضان به اين نام خوانده شده است، زيرا گناهان را مى سوزاند.»

در اين ماه مبارک  كتاب هاى آسمانى قرآن كريم، انجيل، تورات، صحف و زبور نازل شده  است و در روايات اسلامى ماه خدا و ميهمانى امت پيامبر اكرم(ص) خوانده شده، انگونه که  پیامبر اکرم (ص) می فرماید: «ماه رجب ماه خدا و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان، ماه امت من است،  هر كس همه اين ماه را روزه بگيرد بر خدا واجب است كه همه گناهانش را ببخشد، بقيه عمرش را تضمين كند و او را از تشنگى و عطش دردناك روز قيامت امان دهد.» 

سلیمه درویشیان  کارشناس مذهبی درباره فضایل ماه رمضان  می گوید: "اين ماه، در ميان مسلمانان احترام و اهمیت خاصی دارد  و مؤمنان با فراهم كردن زمينه هاى معنوى در ماه هاى رجب و شعبان، هر سال، خود را براى ورود به اين ماه شريف و پربركت آماده مى كنند. ماه مبارك رمضان به جهت نزول قرآن كريم در آن و ويژگى هاى منحصرى كه دارد در ميان ماه های قمری دارد ماهى كه نزد خدا از همه ماه ها برتر و روزهايش بر همه روزها و شب هايش بر همه شب ها و ساعاتش بر همه ساعات برتر است که نفس هایدر آن تسبيح و خواب در آن عبادت، عمل ها در آن مقبول و دعاها مستجاب است.... " 
 
وجود آدمی علاوه  بر جنبه مادى و جسمى، داراى بُعد معنوى و روحى هم هست و هر كدام برای  رشد، برنامه ویژه ای می طلبد. ماه رمضان از فرصت های نابی است که میتوان در آن به وسیله روزه داری  روح را جلا داد  و  مسیر پیشرفت و تعالی معنوی را هموارتر  کرد.

درویشیان  در باب فضایل روزه اینگونه  می گوید: " روزه باعث تقويت تقوا، پرهيزگارى و اخلاص می شود و روح و روان و قلب و دل و نيز جسم را آرامش داده و باعث سلامتى روح و تندرستى جسم مى شود."

 غنی و فقیر در یک صف

انسان روزه دار در هنگام گرسنگى و تشنگى، فقرا و بينوايان را ياد مى كند و در نتيجه به كمك آن ها مى شتابد. امام حسن عسگرى(ع) درباره علت وجوب روزه مى فرمايد: «تا توانگر درد گرسنگى را بچشد و در نتيجه به نيازمند كمك كند.» 

رشد فضایل اخلاقی

امام رضا(ع ) درباره علت وجوب روزه مى فرمايد: «تا مردم رنج گرسنگى و تشنگى را بچشند و به نيازمندى خود در آخرت پى ببرند و روزه دار بر اثر گرسنگى و تشنگى خاشع، متواضع و فروتن، مأجور، طالب رضا و ثواب خدا و عارف و صابر باشد و بدين سبب مستحق ثواب شود،... روزه موجب خوددارى از شهوات است، نيز تا روزه در دنيا نصيحت گر آنان باشد و ايشان را در راه انجام تكاليفشان رام و ورزيده كند و راهنماى آنان در رسيدن به اجر باشد و به اندازه سختى، تشنگى و گرسنگى كه نيازمندان و مستمندان در دنيا مى چشند پى ببرند و در نتيجه، حقوقى كه خداوند در دارايى هايشان واجب فرموده است، به ايشان بپردازند... .» 

و  ... یک شب برابر هزار ماه

شب قدر از شب هايى است  كه برتر از هزار ماه است و فرشتگان در اين شب به اذن خدا فرود مى آيند و جميع مقدرات بندگان را در طول سال تعيين مى كنند  و وجود اين شب در اين ماه مبارك نعمت و موهبتى الهى بر امت پيامبر گرامى اسلام(ص) است و مقدرات يك سال انسان ها  در آن شب رقم می خورد.

 بدیهی است فضائل و ثواب هايى كه براى ماه مبارك رمضان و روزه دارى شمرده شده است  و به برخى از آن ها اشاره شد، بر افرادی صدق میکند که حقيقت این ماه را درك كنند و به محتواى آن عمل و در گفتار و كردار به كار گيرند و به آن ها جامه عمل بپوشانند و در حفظ و مراقبت از آن ساعی باشند و این حالات معنوی در دیگر ابعاد زندگی شان نیز نمود پیدا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار