ساری،

میوه های تابستانی در حسرت صنایع تبدیلی

گرمای تابستان که رخ می نماید، امید نیز در قلب باغداران مازندرانی زنده می شود، امید به برداشت محصول از درختان مثمر تابستانی که این روزها، روزهای آخر باروری را می‌گذرانند و گرمی بخش بازار هستند، بازاری پر از هلو و شلیل و گیلاس و میوه های سبز و قرمزی که تنها به درد تازه خوری می خورند که اگر خورده نشوند یا استانی دیگر خواهان آن نشود خوراک دوباره خاک ها خواهند شد چرا که اینجا خبری از صنایع تبدیلی برای این میوه های تابستانی نیست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، برداشت این میوه های تابستانه در مناطق دشت شرق مازندران حتی در اراضی شیب دار وکوهستانی هم شروع شده است این روزها تصویر چیدن میوه های سرخ ،سبز و زرد در باغات چشم نوازی می کند و باغدارانی که آستین خود را بالا زده اند برای رونق تولید ،افزایش رونق بازار.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: از 160هزار هکتار باغات مازندران10هزار هکتار هلو و شلیل اختصاص دارد.

حیدرپور افزود : پیش بینی می شود امسال 200هزار تن هلو وشلیل برداشت شود.

نوروزی باغدار روستای بزمین آباد میاندورود با بیان اینکه معمولا برداشت هلو وشلیل از 25اردیبهشت آغاز می شود وتا 25 مرداد ادامه دارد گفت: برداشت محصول هر سال عالی است اما به دلیل نداشتن صنعت بسته بندی محصول درشت و یکدست را به قیمت فله ای روانه بازار می شود.

عمرانی باغدار روستای زید میاندورود گفت: 20کارگر هر روز در هوای گرم هلو را می چینند تامیوه به میدان بار ساری برسد نصف محصول به ضایعات تبدیل می شود.

وی نداشتن صنایع تبدیلی وبسته بندی را دلیل صادر نشده محصول به کشورهای عربی وحاشیه دریای خزر اعلام کرد.

میوه های تابستانی در حسرت صنایع تبدیلی

راننده کامیون قزوین نیز با بیان اینکه بسته بندی مناسب ،دستگاه سرد کننده وماشین مخصوص حمل ونقل نیست گفت: هلو از میدان بار ساری تا برسد به مقصد هر سبد 100گرم به ضایعات تبدیل می شود.

میوه های تابستانی در حسرت صنایع تبدیلی

کارشناس باغبانی جهادکشاوزی مازندران با بیان اینکه میوه های تابستانه همچون شلیل ،گوجه سبز و گیلاس با خاصیت تازه خوری در برابر گرما حساس وماندگاری کمی دارند گفت: ضرورت دارد در این فصل بسته بندی مناسب باشد.

باقری افزود: مازندران با دارا بودن 20هزار هکتار باغ سیاه ریشه ، 250هزارتن تولید و فروش حدود هزار و500میلیارد تومان دومین تولیدکننده میوه هسته دار کشور است.

میوه های تابستانی در حسرت صنایع تبدیلی

افزایش هزینه بسته بندی با نبودن مواد اولیه وتعرفه گمرکی برای تولید کننده مرتبط است

دکترای اقتصاد کشاورزی دانشگاه آزاد قائم شهر گفت: دانش امروز بسته بندی را به عنوان زبان کالا می شناسد .

نوروزی افزود: بسته بندی محصولات باغی باید به گونه ای باشد که ارزش کمی کیفی محصول حفظ شود ونظری مشتری را جلب واستانداردهای جهانی را رعایت کند.

وی گفت: متوسط هزینه بسته بندی در سطح جهانی 10تا 15درصد قیمت تمام شده محصول است در حالی که درکشور ومازندران این هزینه از 30 تا 50 درصد بیشتر است.

میوه های تابستانی در حسرت صنایع تبدیلی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران با بیان اینکه مازندران با 23 هزار کیلومتر مساحت ظرفیت بالقوه ای در حوزه کشاورزی و توسعه صنایع تبدیلی دارد گفت: دهمین درصد ارزش افزوده کشور متعلق به مازندران بوده و رتبه برتر ده محصول استراتژیک متعلق به این استان کشاورزی است.

مهاجر با بیان اینکه این استان توان سالانه میلیون‌ها تن صادرات محصولات کشاورزی را دارد، افزود: زیرساخت‌های توسعه صادرات بخش کشاورزی در مازندران هنوز تکمیل نشده است.

میوه های تابستانی در حسرت صنایع تبدیلی

وی گفت: بخش خصوصی با جدیت در راستای حمایت از فعالان حوزه کشاورزی وارد شده است و مشکلات حقوق گمرکی تجار ایرانی اگر حل شود صادرات نیز آسان خواهد شد.

اگرچه همه مسئولان و کارشناسان بر نقش صنایع تبدیلی به‌عنوان یکی از محورهای توسعه و پویایی کشاورزی اعتراف می کنند اما به نظر می رسد این بخش در راهی نرفته مانده است ، حال اگر در مازندران صنایع تبدیلی راه اندازی شود ارزش افزوده نصیب باغداران همان منطقه می شود وعلاوه بر کاهش ضایعات دست واسطه ها کاهش و دروازه جدیدی از صادرات محصولات نو برانه مازندران در بازار های کشورهای همسایه فراهم می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.