اصفهان؛

واردات بی رویه بلای جان صنعت فولاد

روند افزایشی واردات محصولات فولادی به کشور سبب کاهش تولید محصولات و رکود واحدهای فولادی از جمله فولاد مبارکه شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به جایگاه فولاد مبارکه به عنوان بزرگ ترین فولادساز خاورمیانه و شمال آفریقا دارای و سهم 50 درصدی از تولید فولاد گفت: در سال های اخیر روند کاهش مصرف در بازار داخل به دلیل رکود در بخش های محرک مصرف فولاد کشور ادامه داشته است، در حدی که مصرف محصولات فولادی تخت از 11.5 میلیون تن در سال 89 به حدود 8.5 میلیون تن تقلیل یافت.

محمود اکبری افزود: روند افزایشی واردات محصولات فولادی تخت به کشور سبب شده واردات سال گذشته که حدود 83 درصد بالاتر از دو سال قبل آن و 32 درصد بیشتر از سال 93 شود، بطوری که ورود انواع محصولات فولادی تخت به کشور، از مرز سه میلیون و 700 هزار تن گذشت و باعث شد که حدود چهار هزار میلیارد ریال از درآمدهای تعرفه ای دولت نیزکاسته شود.

به گفته وی، این عوامل سبب شد تا اغلب تولیدکنندگان فولاد مجبور شوند بسیار پایین تر از ظرفیت خود فعالیت کنند، تا جایی که سال گذشته، ظرفیت بهره بردای شده شرکت های تولیدکننده محصولات فولادی تخت کشور، به حدود 53 درصد رسید و فولاد مبارکه نیز برای نخستین بار کمتر از ظرفیت خود فعالیت کرد.

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: دولت با هدف جلوگیری از اعمال خسارت های بیشتر بر صنعت استراتژیک فولاد، از ابتدای سال 93 اقدام به اصلاح تعرفه ها کرد اما به دلیل تعریف تعرفه ها در سه گروه فولادهای ممزوج (کیفی) به میزان چهار درصد، ورق فولای با ضخامت کمتر از سه میلی متر به میزان 10 درصد و سایر فولادهای تخت به میزان 15 درصد، واردکنندگان با بهره گیری از خلا موجود، نسبت به واردات انواع محصولات فولادی با کد فولادهای ممزوج و تعرفه چهار درصد اقدام کردند و به همین دلیل اثر تعرفه وضع شده خنثی شد و ضربه مهلکی بر پیکره صنعت فولاد کشور وارد آمد.

محمود اکبری در پایان گفت: با این حال با پیگیری های مستمر و تحلیل کارشناسان مرتبط در وزارت خانه های مربوط، بار دیگر موضوع اعمال تعرفه ها مطرح و با اعمال افزایش مؤثر تعرفه ها از ابتدای سال جاری و مسدود شدن راه های دور زدن تعرفه ای، امکان افزایش تولید، حفظ و تداوم اشتغال صنایع فولاد احیا شد. تنها عاملی که می تواند روزنه امیدی برای تولید کنندگان داخلی فولاد باشد، حفظ پوشش حمایتی تعرفه های فعلی است.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.