در نشست هم اندیشی نقش دادسرا در حفظ حقوق شهروندی مطرح شد؛

دولت آبادی: خبرنگاران در کشور امنیت دارند/لاریجانی: غربی‌ها خیلی زیرآب برجام را نزنند

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: ما بیشترین امنیت را برای خبرنگاران در داخل کشور داریم.

پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک بین دادستانی و وزارت امور خارجهبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران در نشست هم اندیشی نقش دادسرا در حفظ حقوق متهمان و حقوق شهروندی که باحضور وزیر امور خارجه برگزار شد بر پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک بین دادستانی و وزارت امور خارجه تأکید کرد.

وی به همکاری دادستانی با ستاد حقوق بشر  اشاره کرد و گفت: ما برای پاسخ به ادعاهای حقوق بشری علیه ایران کار‌های خوبی انجام دادیم به طوریکه درخواست اعاده دادرسی که در قانون مجازات مطرح شده است.

جعفری دولت آبادی درباره جنایت‌هایی که در بحرین، یمن، سوریه و عراق  گفت: امروز حقوق بشر در دنیا به صورت تبعیض آمیز اعمال می‌شود ، این درحالی است که غربی‌ها ادعاها و نظراتی در مورد حقوق بشر ایران مطرح می‌کنند.

جعفری دولت آبادی ، افزود: امروز محکومان مواد مخدر در همه جای دنیا محاکمه می‌شوند؛ اما در ایران این قضیه پررنگ تر می‌شود و آن‌ها را به عنوان اعدام سیاسی تلقی می‌کنند در حالیکه اینطور نیست.

وی گفت: در مورد تعداد خبرنگارانی که در ایران بازداشت شده‌اند و آن‌ها روی این مسئله مانور می‌دهند باید گفت که جرائم آن‌ها امنیتی و مرتبط با امنیت داخلی و خارجی ایران بوده است و اگر کسانی در حوزه خبرنگاری طبق ادعای غربی‌ها دستگیر شدند یا برخلاف جرائم عمومی اقدام کرده‌اند و یا مطالبی علیه امنیت داخلی و خارجی داشته‌اند.

دادستان عمومی و انقلاب تهران اضافه کرد: ما بیشترین امنیت را برای خبرنگاران در داخل کشور داریم.

جعفری دولت آبادی در مورد زندانیان نیز گفت: ما تقریبا در همه طبقات زندانیان چه اقتصادی، امنیتی، زنان، اطفال، قتل و مواد مخدر نمایندگان ناظر گذاشته‌ایم و سعی کردیم هیچ جایی در زندان از دست دادستان دور نباشد. 

وی افزود: همکاران ما در زندان‌ها می‌دانند که ما چقدر بر حفظ حقوق متهمان اصرار داریم، این آموزه دینی و اسلامی ما بوده است. ما هیچوقت حق نداریم به متهمان در زندان اهانت کرده و یا حقوقشان را پایمال کنیم.

به گفته جعفری دولت آبادی،‌ بعضا برخی اقدامات را بزرگ می‌کنند که انگار در ایران جز ظلم به زندانیان کار دیگری انجام نمی‌شود و به کارهای خوبی که امروز در زندان‌های استان تهران انجام می‌شود و بیشترین وقت ما نیز به نظارت‌ بر بازداشتگاه‌ها، ضابطین و زندان‌ها اختصاص دارد، توجه نمی‌کنند.

*حضور مردم در انتخابات مبنای قدرت ما است

ظریف وزیر امور خارجه در در نشست هم اندیشی نقش دادسرا در حفظ حقوق متهمان و حقوق شهروندی بیان داشت: همانطور که امروز همه چیز حتی آب و هوا جهانی است، امنیت هم جهانی است.

وی با اشاره به اینکه قدرت امر سیار جهانی شده است، گفت: امروز ابعاد مختلف از جمله بعد گفتمانی قدرت ایجاد می کند، به همین دلیل است که حضور مردم در انتخابات مبنای قدرت ما است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: حضور پر شور در عرصه‌‌ها نشان می دهد این جامعه از امنیت برخوردار است و مردم خواسته هایشان را از طریق مشارکت های سیاسی و اجتماعی، جامعه عمل می پوشانند.

*غربی‌ها زیرآب برجام را نزنند

محمد جواد لاریجایی در ادامه نشست هم اندیشی نقش دادسرا در حفظ حقوق متهمان و حقوق شهروندی بین داشت: غربی ها حواسشان جمع باشد خیلی زیرآب برجام را نزنند،اگر ما دوباره برگردیم با سرعت بیشتری از نقطه اول عبور میکنیم‎‎.

*فردی در آلبانی بر اساس نیابت قضایی ایران بازداشت شد 

عباس جعفری دولت آبادی در حاشیه نشست هم اندیشی نقش دادسرا در حفظ حقوق متهمان و حقوق شهروندی با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به جلساتی که طی سال گذشته و سال جاری میان دادستانی تهران و دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها برگزار شده و می‌شود، اظهار کرد: جلسه نخست ما در سال جاری با مقامات و مسئولان پلیس راهور بود و امروز نیز جلساتی را با مقامات وزارت خارجه برگزار کردیم.

وی ادامه داد: این جلسات به ضصورت مستمر برگزار می‌شود و امیدواریم از طریق این جلسات، همکاری‌های میان دادستانی تهران و دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها توسعه یابد.

دادستان عمومی و انقلاب تهران با اشاره به ضرورت برگزاری اینگونه جلسات، تصریح کرد: عدم اطلاع از اقدامات دستگاه قضا در زمینه حفظ حقوق شهروندی باعث شده تا در صحنه جهانی در این زمینه آگاهی و اطلاعی وجود نداشته باشد. 

وی با بیان اینکه قوه قضائیه و دادستانی تهران مصمم هستند اقدامات انجام شده در زمینه حقوق شهروندی را اطلاع رسانی کنند، گفت: این اقدم کمک می‌کند ادعاهایی که بعضا علیه کشور ما مبنی بر تضعیع حقوق شهروندی مطرح شود، خنثی گردد. 

جعفری دولت آبادی خاطرنشان کرد: در دستگاه قضا برای حفظ حقوق شهروندی و حمایت از حقوق عامه و حفظ حقوق زندانیان اقدامات خوب و قابل توجهی صورت گرفته است؛ اما برخی از این اقدامات یا بازتاب نداشته و یا به اطلاع دستگاه‌های اجرایی مربوطه نرسیده و یا اینکه بد جلوه داده شده است.

وی تصریح کرد: بخشی از اقدامات دادستانی تهران در رابطه با حقوق شهروندی و حقوق زندانیان و اقداما ت مبتنی بر موضوعات بین المللی در گزارشات مقدماتی جلسه امروز ذکر شد. 

دادستان تهران با اشاره به تشکیل کارگروهی میان دادستانی تهران و وزارت امور خارجه گفت: بعضا اطلاعاتی پیرامون برخی اتباع خارجی که دستگیر می‌شوند و جود ندارا و مدتی طول می‌کشد تا اطلاعات میان دادستانی و وزارت خارجه پیرامون تبعه خارجی دستگیر شده رد و بدل شود و این امر موجب برانگیخته شدن واکنشهایی می شود و این کارگروه می‌تواند اطلاعات دادستاانی پیرامون اتباع خارجی دستگیر شده را به وزارت خارجه منعکس کند، همچنین اطلاعات وزارت امور خارجه نیز به دادستانی انفتل می‌یابد و این امر باعث تسریع در رسیدگی به پرونده تبعه خارجی دستگیر شده می‌شود.

وی در ادامه در پاسخ به سئوالی پیرامون دستگیری فردی که متهم به انفجار دفتر حزب جمهوری در سال 60 است، گفت: خبری که دیروز در روزنامه‌ها در این رابطه انتشار یافت اشتباه بود و فردی در آلبانی بر اساس نیابت قضایی ایران بازداشت شده و این فرد مرد نبوده بلکه خانمی بوده است و هنوز به ایران منتقل نشده است. 

جعفری دولت آبادی در پایان در پاسخ به سئوالی پیرامون پرونده مرتبط با منتشر کننده تصاویر مینو خالقی در فضای مجازی خاطرنشان کرد: دیروز از وی دعوت کردیم که هم مطالبش را بگوید و هم در مورد ادعاهای مطرح شده از جانب متهم پرونده، توضیحاتی را ارائه کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار