شهرکرد؛

کاهش تراکم لاله های واژگون در طبیعت چهارمحال و بختیاری

بهره برداری نامناسب با چیدن گل ها و خارج کردن غده و پیاز لاله از دل خاک، چرای دام و تردد خودروها و وسایل نقلیه، از جمله عوامل کاهش تراکم لاله واژگون در طبیعت استان چهارمحال و بختیاری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ لاله واژگون، میهمان یک ماهه طبیعت استان چهارمحال و بختیاری، طی چند سال اخیر با کاهش تراکم همراه بوده و می توان گفت در معرض نابودی است.


کاهش تراکم لاله واژگون در طبیعت چهارمحال و بختیاری

دشت لاله های واژگون، با وسعت 3 هزار و 600 هکتار به عنوان رویشگاه اصلی گونهٔ گیاهی لاله واژگون یا اشک مریم، در 12 كیلومتری چلگرد و در نزدیكی روستای بنواستكی شهرستان کوهرنگ، و 98 کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.


کاهش تراکم لاله واژگون در طبیعت چهارمحال و بختیاری

لالهٔ واژگون از گیاهان علفی پیازدار و چند ساله، و یکی از 12 هزار گونه گیاهی شناخته شده در ایران است که تا کنون ۱۵ گونهٔ آن در کشور شناسایی شده است.

این گل در دو نوع قرمز و زرد می روید که گونهٔ زرد آن، لاله نرگسی نیز نامیده می شود و بین ۵۰ تا ۸۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد.


کاهش تراکم لاله واژگون در طبیعت چهارمحال و بختیاری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، با اشاره به مساحت 3 هزار و 300 هکتاری دشت و رویشگاه لاله واژگون کوهرنگ، گفت: لاله واژگون به صورت متراکم و یک جا در سطح 500 هکتار این دشت رویش دارد.

علی محمدی مقدم افزود: دشت لاله های واژگون مشهورترین دشت لالهٔ ایران و یکی از دیدنی ترین مناطق گردشگری کشور در فصل بهار است که از اواسط فروردین تا اواخر اردیبهشت شروع به گل دهی می کند و همه ساله، پذیرای بازدیدکنندگان و گردشگران زیادی از سراسر کشور می باشد.

وی، چیدن گل ها، خارج کردن پیاز گل از دل خاک، و ورود دام ها به دشت لاله های واژگون را از عوامل تخریبی این گونه گیاهی زیبا و نادر برشمرد.


کاهش تراکم لاله واژگون در طبیعت چهارمحال و بختیاری

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری هم گفت: سالانه حدود 50 هزار نفر از مسافران و گردشگران، از دشت لاله های واژگون کوهرنگ دیدن می کنند.

بهمن عسگری افزود: طی چند سال اخیر و با افزایش تورهای گروهی گردشگری، میزان بازدیدکنندگان از این دشت، 6 درصد افزایش یافته است.


کاهش تراکم لاله واژگون در طبیعت چهارمحال و بختیاری

غلامحسین نصیری کارشناس منابع طبیعی هم در این باره می گوید: پیاز لاله واژگون سمی، ولی به علت وجود موادی موسوم به آلکالوئیدهای ایمپریسین و فرتیسین، دارای خاصیت دارویی در جهت پاک کنندگی کبد و رفع دردهای مفصلی و روماتیسمی و و مسکن درد می باشد.


کاهش تراکم لاله واژگون در طبیعت چهارمحال و بختیاری

اما بهره برداری نامناسب با چیدن گل ها و خارج کردن غده و پیاز لاله از دل خاک توسط برخی گردشگران، چرای دام و تردد خودروها و وسایل نقلیه، از جمله عوامل کاهش تراکم این گیاه خودرو نسبت به سال های پیش، در دشت لاله های واژگون چهارمحال و بختیاری شده است، مسأله ای که گردشگران نیز به آن اذعان دارند.

یکی از بازدید کنندگان این دشت گفت: تعداد گل های لاله نسبت به سال های قبل خیلی کمتر شده که نیاز به رسیدگی و توجه بیشتر دارد.


کاهش تراکم لاله واژگون در طبیعت چهارمحال و بختیاری

وجین علف های هرز و مبارزه با آفت ساقه خوار و برگ خوار لاله واژگون، از جمله اقدامات انجام شده از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان برای حفظ این گنجینه گرانبهاست.

لطفعلی چراغپور کارشناس منابع طبیعی شهرستان کوهرنگ، در مورد اقدامات این اداره برای حفاظت از دشت لاله می افزاید: هر سال برای حفاظت از دشت لاله های واژگون، یک اکیپ در ورودی دشت مستقر می شود و همچنین در روزهای تعطیل، گشت سیار، بر سایر نقاط دشت لاله، سرکشی و نظارت دارد.


کاهش تراکم لاله واژگون در طبیعت چهارمحال و بختیاری

برخی گردشگران همچنین، از نبود امکانات رفاهی لازم در مجاورت دشت لاله های واژگون کوهرنگ، گلایه داشتند.

یکی از گردشگران با بیان اینکه
متأسفانه در حال حاضر اینجا فاقد هر گونه امکاناتی است، گفت: مسئولین امر، امکانات رفاهی از جمله پارکینگ و سایه بان را برای گردشگران در نظر بگیرند تا فردی که برای بازدید از این دشت، به این منطقه سفر می کند بتواند به خوبی از طبیعت لذت ببرد.

یکی از راننده های اتوبوس تورهای مسافرتی هم از نامناسب بودن جاده منتهی به دشت گلایه داشت و خواستار آسفالت دوباره این مسیر بود.

گردشگری مسن، نبود نیمکت برای نشستن و همچنین سطل زباله را از اساسی ترین کمبود های این دشت برشمرد.

دیگر گردشگر حاضر در دشت لاله هم نبود سرویس های بهداشتی و مکان اسکان را از مشکلات این منطقه عنوان کرد.


کاهش تراکم لاله های واژگون در طبیعت چهارمحال و بختیاری

یادآور می شود: در حال حاضر، راه دسترسی آسفالته، آب آشامیدنی، فضای سبز، و دسترسی به هتل، از امکانات این دشت است.

آبشار و تونل کوهرنگ، چشمه دیمه، غار یخی چما و آبشار شیخ علیخان، از دیگر جاذبه های طبیعی و گردشگری در مجاورت دشت لاله های واژگون به شمار می رود.

بنا بر اعلام اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری؛ علاقمندان به کاشت و نگهداری گونه نادر گیاهی لاله واژگون، با مراجعه به ادارات منابع طبیعی می توانند بذر مورد نیاز برای کاشت این گیاه را تهیه کنند.


کاهش تراکم لاله واژگون در طبیعت چهارمحال و بختیاری

هم مسئولین و هم مردم، بویژه جوامع محلی، بهره برداران و گردشگران باید توجه داشته باشند که «اگر، از همین الان به فکر حفاظت از دشت لاله های واژگون نباشیم، در آینده دشت لاله ای وجود نخواهد داشت ... فردا و سال آینده، دیر است!!!»

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.